Deurkozijn versmallen

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
213
87
Rijswijk
Hi allen,

Vandaag heb ik een nieuwe deur afgehangen. Zoals op de 2e foto te zien is, is de spleet tussen de deur en het kozijn aan de kant waar het slot komt te groot. Dit is ruwweg 8mm. Dus ongeveer 4mm te veel. Nu wil ik dit met een latje opvullen, maar ik wil natuurlijk voorkomen dat in de toekomst de verf gaat scheuren.

Hebben jullie een idee hoe ik de lat het beste kan monteren?
Is het slimmer om de lat aan de scharnierzijde te maken, daar zit namelijk toch een muur waardoor het minder opvalt. Ik zal dan wel de scharnieruitsparingen weer op moeten vullen. Waarmee is dat het handigst?
De rand van het kozijn is afgerond. Dit zal ik ook moeten opvullen met een kit / houtvuller / ...



zo zit de deur er nu in.
1FE6824A-3288-428B-A629-23E73BB83B65.JPG


De kier is ongeveer 8mm, deze wil ik dus verkleinen.
IMG_0063.jpg

Alvast bedankt voor het meedenken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Ik zou een lat op de deur lijmen aan de scharnierkant. Eerst even de scharniergaten vullen, zaag er langs , lat er op, nog een keer de zaag er langs, lat gelijk maken met de deur en opnieuw scharnier gaten maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.076
395
hoe zit dat kozijn vast.
is het veel werk om hem nog even los te halen en aan te passen?
vanaf de zijde van de foto maak je dan in ieder geval niet veel schade
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
213
87
Rijswijk
hoe zit dat kozijn vast.
is het veel werk om hem nog even los te halen en aan te passen?
vanaf de zijde van de foto maak je dan in ieder geval niet veel schade
Het kozijn zit vast geschroefd, zowel van de binnenkant, maar ook vanuit de holle wand. En de schroeven zijn weggewerkt met plamuur Dus die vind ik niet makkelijk terug.

Ik ga morgen eens bij een bouwcenter kijken voor een lat voor aan de deur.
 

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
37
Bergen (L)
Lat aan scharnierzijde zou ik ook doen denk ik...
Maar kijk ik er nou zo vreemd op, of is de spleet aan de onderzijde ook nogal scheef? Links hoger dan rechts? Maar als je toch moet schilderen straks, zou je daar ook een lat kunnen overwegen?
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
213
87
Rijswijk
Lat aan scharnierzijde zou ik ook doen denk ik...
Maar kijk ik er nou zo vreemd op, of is de spleet aan de onderzijde ook nogal scheef? Links hoger dan rechts? Maar als je toch moet schilderen straks, zou je daar ook een lat kunnen overwegen?
Ja de vloer is scheef. Dus de kozijn is aan 1 kant iets korter. Sowieso heeft de deur aan de onderkant 2,5cm speling. Dus daar zou ik ook nog een lat kunnen maken, maar dit vind ik voor nu nog niet storend.

Edit: de deur staat ook een beetje open dus dat vergroot het effect wel wat. Er zit denk ik een paar millimeter verschil in de vloer.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Aan een deur werken is makkelijker dan aan een kozijn. Een deur kan je gewoon op een paar schragen leggen om aan te werken.
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
215
51
Grönnen
De scharnieren een beetje verbuigen om zo de kieren wat te middelen ?
Dan valt het minder op, dan is er nog maar 1 persoon die het opvalt, dat ben je zelf :)
Bij buigen aan scharnier moet je ze wel demonteren, in een forse bankschroef zetten en een kleun geven met een facom hamer.
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
213
87
Rijswijk
Inmiddels zijn de deuren alweer een tijd geleden breder gemaakt

Om ze breder te kunnen maken heb ik eerst de deur een stukje smaller gezaagd aan de scharnierzijde zodat de afgeschuinde kant van de deur er af was.

Daarna heb ik er een lat langs geplakt. Hiervoor heb ik de eerste keer witte houtlijm gebruikt, en de tweede keer constructielijm. Doordat de constructielijm uitzet tijdens het hardingsproces heeft dit mijn voorkeur voor een volgende keer. De kieren werden mooier opgevuld.

Toen de lat gedroogd was heb ik deze aan alle kanten gelijk gefreesd met de deur. Doordat de deur nu te breed was heb ik de deur nog een paar keer enkele milimeters smaller gemaakt tot deze perfect paste.

Als laatste nog de afgeschuinde kanten en scharnieren gefreesd.
Het resultaat is zoals hieronder. Al passen ze momenteel net niet omdat er vorige week gestuct is waardoor de kozijnen wat zijn uitgezet. Dit zal hopelijk met een paar dagen / weken weer terugkrimpen.

Allen enorm bedankt voor de aanwijzingen hierin!!


Deur.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.