Deurkozijn renovatie vraag

ninefifty

Nieuw lid
19 feb 2023
5
0
Nederland
Beste woodworkers,

Ik ben voorbereidingen aan het treffen om mijn binnendraaiende voordeur + kozijn te gaan vernieuwen. De onderdorpel heeft houtrot en het kozijn meerdere beschadigingen waarbij ik besloten heb alles voor te bereiden en ineens te kunnen plaatsen bij gelegenheid.

Om het nieuwe kozijn snel te kunnen plaatsen heb ik besloten een renovatiekozijn te gaan maken. De werkwijze die ik in gedachten had:
- Kozijn verwijderen
- 'Stelkozijn' maken dmv latten tegen bestaande spouwlatten
- Renovatiekozijn plaatsen, stellen dmv vulplaatjes en vastschroeven
- Ruimte tussen kozijn en stelkozijn vullen met flexibel blijvend purschuim
- Kozijn aan binnenzijde aftimmeren met deklijsten
- Hardstenen onderdorpel plaatsen om toekomstige rot (hopelijk) te voorkomen

Nu heb ik al wel eerder een deur en raamkozijn gemaakt voor mijn schuur maar dat was in een nieuwbouwsituatie. Als ik de 13mm lat + ruimte voor de 8mm diameter slang op het purpistool vrij wil houden dan moet er zo'n 22mm van het kozijnprofiel afgehaald worden, dan blijft er van het kozijndeel waar de scharnieren en schoten in komen zo'n 27mm houtdikte over. Zou dit problemen op kunnen leveren met kromtrekken oid? Of is het purschuim dusdanig sterk dat alles op zijn plek blijft zitten.

Ik heb een test gedaan op een stuk restmateriaal en de bewerking zelf zou wel moeten lukken, als ik er rustig de tijd voor neem. Nog een foto toegevoegd voor de duidelijkheid (al waren de dieptes en haaksheid vd snede niet helemaal in orde.)
 

Bijlagen

  • IMG_20230827_141850.jpg
    IMG_20230827_141850.jpg
    63,6 KB · Weergaven: 38

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
blijft er van het kozijndeel waar de scharnieren en schoten in komen zo'n 27mm houtdikte over. Zou dit problemen op kunnen leveren met kromtrekken oid? Of is het purschuim dusdanig sterk dat alles op zijn plek blijft zitten.
het hout waaruit het kozijn bestaat, is een belangrijke faktor
evenals het aantal schroeven + hun plaats
in mijn ervaring heeft pur-schuim eerder een weerstand tegen indrukken, dan trekkracht
 

ninefifty

Nieuw lid
19 feb 2023
5
0
Nederland
het hout waaruit het kozijn bestaat, is een belangrijke faktor
evenals het aantal schroeven + hun plaats
in mijn ervaring heeft pur-schuim eerder een weerstand tegen indrukken, dan trekkracht
Dat had ik er natuurlijk nog bij kunnen vermelden, waarschijnlijk al gezien op de foto maar het zijn meranti kozijnprofielen. Volgens de site van Pontmeyer is het "Origineel West Maleisisch Meranti", ik had dezelfde profielen voor mijn schuur gebruikt en was er erg tevreden over.

Schroeven zal ik aan de scharnierzijde achter de scharnieren plaatsen (4x) voor gemak met afwerken, als dat genoeg is. Aan de sluitzijde een goede verdeling van 4 of 5 stuks. Meestal zoek in vtv even op wat er wordt voorgeschreven bij montage. I heb ook filmpjes voorbij zien komen waarbij kozijnen alleen met pur werden gemonteerd, dan zou je toch zeggen dat het ook een lijmende werking moet hebben?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
heb ook filmpjes voorbij zien komen waarbij kozijnen alleen met pur werden gemonteerd, dan zou je toch zeggen dat het ook een lijmende werking moet hebben?
als enkel pur gebruikt wordt, dan vraag ik mij af hoe ze de kozijnen afgesteld hebben
tenzij ze tussen deur en kozijn een opvulplaatje geplaatst hebben, wat aan de scharnierkant toch een huzarenstuk is
de lijmende werking van pur kan je uitproberen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.