Deuren aanpassen - Vraagje

GeertV

Nieuw lid
6 apr 2019
17
0
Mechelen, Belgium
Hoi,
ik ben vrienden aan het helpen met hun verbouwing, nu moeten er deuren worden aangepast, een aantal licht inkorten maar ook een 2-tal deuren enkele mm smalle maken.
Hoe pak ik dit best aan ? Ik dacht evt. te schaven of met bandschuurmachine ? Maar moet natuurlijk mooi recht blijven.
Suggesties ? Thanks !
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.221
2.644
En even goed controleren of er geen afgebroken schroeven onder de scharnieren zitten. Dat komt bij oude deuren geregeld voor. En bij nog oudere deuren heb je ook nog kans dat er afgeslepen knieren in zitten.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
864
449
Noord-Veluwe
Toen mijn huis een beetje verzakte [1], en daardoor een paar deuren gingen klemmen heb ik dat gedaan met een elektrische schaaf. Dat ging perfect. Ik had toen nog geen invalzaag, maar waarschijnlijk zou ik het ditmaal weer op die manier doen. Dat scheelt weer schuren om de zaagsporen te verwijderen.

De bandschuurmachine zou ik niet gebruiken, want de kans dat je dan geen rechte kant overhoudt is mij te groot.

[1] In dit geval was dat normaal en geheel voorzien, want het is houtstapelbouw.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.458
400
Dordrecht
Toen mijn huis een beetje verzakte [1], en daardoor een paar deuren gingen klemmen heb ik dat gedaan met een elektrische schaaf. Dat ging perfect. Ik had toen nog geen invalzaag, maar waarschijnlijk zou ik het ditmaal weer op die manier doen. Dat scheelt weer schuren om de zaagsporen te verwijderen.

De bandschuurmachine zou ik niet gebruiken, want de kans dat je dan geen rechte kant overhoudt is mij te groot.

[1] In dit geval was dat normaal en geheel voorzien, want het is houtstapelbouw.
Zaagsporen aan de onderkant verwijderen? Waarom zou je dat doen?
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
864
449
Noord-Veluwe
Bij mij was de verzakking niet haaks en kwam het beter uit aan de zijde van de slotkast een rand weg te schaven. Ofwel, het was een zichtzijde.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
367
129
Ja. Voor de deuren die smaller moeten worden: zaag/schaaf aan de scharnierkant, niet aan de slotkant. Anders past het slot niet meer.
Verder eens met bovenstaande, schuurmachine over zo'n lengte is niet te doen. Voor een paar mm smaller een (elektrische) schaaf, als het meer wordt een invalzaag. Afhankelijk van het gereedschap dat beschikbaar is natuurlijk. Met de handschaaf is het een goede cardio oefening.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.758
2.604
Gaanderen
Slot niet meer passen dan hak je hem dieper in of plaatst een slot met een andere doornmaat. Voor een dhz er is dit vaak de makkelijkste oplossing.
Zelf zou ik ook de scharnierzijde pakken maar dat is.niet voor iedereen makkelijk.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.458
400
Dordrecht
Bij mij was de verzakking niet haaks en kwam het beter uit aan de zijde van de slotkast een rand weg te schaven. Ofwel, het was een zichtzijde.
Niet haaks? Dat is minder, zou eigenlijk niet veel mogen doen behalve recht naar beneden zakken.
Ben je zelf aan het stapelen gegaan of via MiCasa of gelijkwaardig?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.221
2.644
In de wijk waar ik werk, zijn de kozijnen nooit haaks. En de te plaatsen oude paneeldeuren ook niet. En die zijn over het algemeen ook nog scheluw.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
864
449
Noord-Veluwe
Zoals ik al schreef: het is houtstapelbouw. Zeg maar een logwoning. Ik kan je verzekeren dat het krimpen van het hout en het kleiner worden van de ruimte tussen de logs niet overal gelijkmatig verloopt. En ja, er zit vullend materiaal in de groeven van de logs. Maar ja, als een kant van het huis grenst aan een weiland en de andere kant op de zon staat, dan kun je verwachten dat de boel niet helemaal recht inzakt na de eerste jaren (om je een beeld te geven: ruwweg 7 cm in de eerste 3 jaar). Dat is helemaal geen probleem en er is rekening mee gehouden tijdens de bouw. Maar dan moet je dus soms wel iets aanpassen dat niet meebeweegt.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.458
400
Dordrecht
Ik ken de bouwmethodiek maar al te goed. Maar MiCasa verlijmde de delen kruislings en schaafde dan naar stapelbalkmodel om een stabiel geheel te krijgen. Ze gebruikten het ook puur als binnenblad en dus geen directe blootstelling aan buitenmilieu. Dat geeft dus geen extreme klimatologische verschillen en dus zakte een verdieping ca. 3cm behoorlijk rechtstandig.
Maar als ik het goed begrijp is dit bij jou dus een andere situatie.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.221
2.644
Ik weet het. Maar als je een cirkelzaag hebt, pak je het liefst de scharnier kant. Die is over het algemeen het meest recht.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
864
449
Noord-Veluwe
Nee, dit huis is als bouwpakket vanuit een fabriek in Finland over de weg hier naartoe getransporteerd. Was wel indrukwekkend om die vrachtwagen met al dat hout te zien. Daarna zijn alle logs hier als een puzzel op elkaar gelegd.

Een additionele mogelijke oorzaak voor de ongelijkmatige verzakking is dat er aan een zijde van het huis grotere interne ruimten zijn dan aan andere ander kant. Al die binnenmuurtjes (ook van dezelfde logs gemaakt en "gehaakt" aan de buitenmuren) geven meer steun. Het huis is daar inderdaad minder ingezakt.

Aan de fundering ligt het in ieder geval niet, want dan zou ik scheuren/barsten moeten zien in de plavuizen of voegen op de vloer.

Maakt voor de rest ook niet uit: het is nu allemaal netjes in orde. We wonen al 10 jaar met heel veel plezier in dit huis.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.458
400
Dordrecht
Een houten huis is zeker fijn wonen, hout reguleert goed. Het leeft ook enigszins, bij jou dus blijkbaar een niet helemaal perfect gebalanceerd leven... 😁
 
  • Haha
Waarderingen: hdv

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.