detail Keukenkasten boven zonder paslat

ThijsVG

Nieuw lid
10 okt 2023
15
1
Bergeijk
Beste forumleden,

Ooit zie je keukens waarbij er boven de kasten GEEN paslat is toegepast, ik vroeg me af... dan moet het plafond toch 100% recht en waterpas zijn?
of hoe zouden ze dit doen? de kast gewoon met stelpoten tegen het plafond aandraaien?
Alle input is welkom!

Groeten Thijs

Bijlagen

• 1731412235642.png
    1731412235642.png
    405,7 KB · Weergaven: 103

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.738
513
Dordrecht
Gewoon door afdoende ruimte te houden. Hoeveel hangt idd af van hoe recht het plafond is over de voorliggende 60cm

Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.891
2.485
Klein-Brabant, Vlaanderen
deze heb ik tegen het plafond aangewurmd
hoe ik het geflikt heb om die ter plaatse in mekaar te zetten :unsure:
ga daar evenmin mijne kop over breken . . . tot ik de volgende bestelling van die aard binnen krijg :ROFLMAO:

1731413818396.png

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.176
971
Enschede, Twente
Beste forumleden,

Ooit zie je keukens waarbij er boven de kasten GEEN paslat is toegepast, ik vroeg me af... dan moet het plafond toch 100% recht en waterpas zijn?
of hoe zouden ze dit doen? de kast gewoon met stelpoten tegen het plafond aandraaien?
Alle input is welkom!

Groeten Thijs
Dit is het betere werk, waarbij het plafond maken ook op meubelmakersniveau gebeurt. Een vriend van mij maakt en plaatst veel van dit soort keukens — het installeren wil wel eens meer tijd kosten dan het maken…

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
197
86
Zaanstreek
@ZotVanHout heeft een duidelijk voorbeeld, je maakt deuren (in ieder geval bovenop) binnen de corpus. Zo heb je in ieder geval 18mm speling t.o.v. je plafond. Om de naad mooi te krijgen is inderdaad echt vakwerk nodig in het hele bouwproces, van plafond rachels tot montage gipsplaten en stucadoor. Ook wordt er vaker de kast tegen gips geplaatst, afplakt en daarna eigenlijk tegenaan gestuct. Zorg dan voor een stucnaald op 2mm afstand van je kasten, zodat je daarna de naad kan dichtkitten alvorens te sauzen. Makkelijk? Nee. Luxe uitstraling? Met de hoofdletter L..

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.395
1.155
Ulvenhout
Bij ons in huis heeft de keukenmaker een kader van multiplex geplaatst om de kasten heen, welke dan weer zijn meegeschilderd door de schilder.
Niet helemaal hetzelfde als wat jij bedoeld maar je kan er wel ongelijkheid mee maskeren.

DSC_0096.jpeg

ThijsVG

Nieuw lid
10 okt 2023
15
1
Bergeijk
Bedankt voor de input allemaal! conclusie is dus dat het in de eindresultaat vooral ook erg afhankelijk is van het voorwerk en de kwaliteit van het stucwerk. Bij een bestaande bouw wordt deze optie wellicht uitgesloten dus dat zou ik moeten gaan nakijken/meten met de waterpas en laser. En anders is er altijd nog de optie een paslat toe te passen. Bedankt allemaal!

ThijsVG

Nieuw lid
10 okt 2023
15
1
Bergeijk
Aan de bovenzijde een lat van 18mm toepassen is ook een goede oplossing inderdaad om te voorkomen dat de deuren met het opendraaien ergens het plafond zal raken

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.738
513
Dordrecht
1 cm los valt niet al te erg op. Ik laat keukens vaak zo maken en stellen, waarbij altijd de vlakheid van het plafond voor het maken wordt ingemeten.

• Leuk
Waarderingen: ThijsVG

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.176
971
Enschede, Twente
zowat alle ovens (en koelkasten) hebben volgens de voorschriften van de fabrikant 200cm2 ventilatie nodig, wat bij 60 cm breedte een goeie 3cm hoogte is.
ik vraag me af hoe ze dat hier gedaan hebben.
De luxere inbouwovens hebben verborgen ventilatiespleten aan de voorzijde. High end koelkasten werken niet meer met een condensator-buizenstelsel achterop, maar met iets wat onderin gesitueerd is en enkel een klein rooster onderaan nodig heeft (dat heeft mijn koelkast & ik zou eens moeten uitzoeken hoe dat werkt…). Inductiekookplaten en elementen hebben enkel wat ruimte onder het blad nodig zodat de ingebouwde ventilatoren wat circulatie kunnen opwekken en behoeven ook geen roosters en dergelijke.
De innovatie in keukens staat niet stil…

jorisvh

Post veel
koelkasten waarbij de compressor onder het toestel zit ipv achter de onderste laden (en waarvoor de bodem van de kast zowat volledig weggezaagd moest worden) zijn een tijd de trend geweest maar daar zijn de fabrikanten ondertussen terug van afgestapt (ik vermoed ivm geluid - het model dat ik gehad heb was alleszins een ramp wat dat betreft).

enkele installatieschemas van de duurste Siemens studioLine koelkast en oven:

1731495183923.png1731495785886.png

en de duurste Miele koelkast (Liebherr dus) en oven:
1731495591209.png1731495995642.png

die toestellen werken ook zonder ventilatie natuurlijk, maar als je koelkast de warmte die het aan de inhoud onttrekt, kwijt kan aan lucht op ongeveer kamertemperatuur die door thermische trek langs de warmtewisselaar stroomt dan gaat die zeker minder verbruiken dan bij aan stilstaande lucht van 40gr die opgesloten zit achter het toestel.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.738
513
Dordrecht
Looks boven praktische factoren. Het werkt, alleen minder en er is eventueel altijd ruimte achter het geheel te creëren waardoor het te benutten volume vergroot wordt. Niet per se heel positief voor je garantie lijkt me.

ThijsVG

Nieuw lid
10 okt 2023
15
1
Bergeijk
aan de onderzijde kun je door een dubbele bodem toe te passen altijd wel de gewenste luchtopening creëen, aan de bovenzijde van de kast is het een ander verhaal, de ruimte achter de kast is natuurlijk stilstaande lucht, dus of deze daar genoeg volume vandaan kan halen om aan te zuigen... geen idee, bedankt voor alle input inmiddels!

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.164
440
Bedankt voor de input allemaal! conclusie is dus dat het in de eindresultaat vooral ook erg afhankelijk is van het voorwerk en de kwaliteit van het stucwerk. Bij een bestaande bouw wordt deze optie wellicht uitgesloten dus dat zou ik moeten gaan nakijken/meten met de waterpas en laser. En anders is er altijd nog de optie een paslat toe te passen. Bedankt allemaal!
Het zou kunnen dat het stukwerk gedaan is nadat de plafondplaat (of de hele kast) werd geplaatst. Deurtje een heel klein beetje kantelen en ze lopen al niet meer tegen het plafond.

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.186
475
hilversum
Hier een voorbeeld dat het plafond meestal niet recht is :)
Heb met de deuren moeten spelen om het plafond niet te raken....
IMG-20240510-WA0004.jpg

• Leuk

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
290
102
Corpus lager maken dan het front en het front aan de bovenzijde op overmaat laten doorsteken. Dan kun je de deuren op locatie met een invalzaag aan de bovenzijde helemaal in lijn van het plafond zagen. Zelfs als het plafond heel ongelijk is kan dit. Ik vind het mooier als de bovenzijde van de deuren gewoon 1 strakke lijn vormen. Een schaduw rand van 10-20mm is is vaak mooier, zeker als achter de fronten een strook van zwart materiaal zit.
Bij dit soort projecten wordt inderdaad ook veel verwacht van de bouwer en stucadoor. En er wordt rekening gehouden met plaatsing van plafondspots en rookmelders.

• Leuk

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.738
513
Dordrecht
aan de onderzijde kun je door een dubbele bodem toe te passen altijd wel de gewenste luchtopening creëen, aan de bovenzijde van de kast is het een ander verhaal, de ruimte achter de kast is natuurlijk stilstaande lucht, dus of deze daar genoeg volume vandaan kan halen om aan te zuigen... geen idee, bedankt voor alle input inmiddels!
Gewoon je plint aan de bovenzijde een cm of wat loshouden is afdoende
En opwarmende lucht staat niet stil, die stijgt, dus je krijgt vanzelf luchtbeweging zolang er maar afdoende toe- en afvoer mogelijk is in de buurt. Beste is de corpus zelf, maar naastgelegen werkt ook.

ThijsVG

Nieuw lid
10 okt 2023
15
1
Bergeijk
wat @Doubledot en @ZotVanHout in eerdere berichten vertelden met de lat van 18 mm aan de bovenzijde zodat de deur in een kader ligt is denk ik de snelste manier om het effect te creëren wat ik zoek, mocht het plafond niet helemaal recht zijn valt het minder op aangezien je altijd de zelfde naad kunt stellen tussen de deuren en de ''paslat'' ook kan de kleine hoeveelheid verschil die in het plafond zit tussen de paslat en het plafond afgekit worden. wat betreft de koelkast ga ik voor een dubbele bodem en zorg ik voldoende ruimte achter de koelkastkast. bedankt allemaal voor de hulp!

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.