Delta Unisaw

velpenox

Actieve deelnemer
20 okt 2011
57
1
Dag beste forumleden,

Even mezelf voorstellen, Ik ben Filip, 24 en ben een zuiderbuur, desalniettemin een houtliefhebber!
Ben een jaartje geleden begonnen met houtbewerking als hobby, heb me een lintzaag N4400 en een combi zaagtafel/frees B3 Winner Comfort aangeschaft van Hammer(tweedehands:)).

Nu begin ik meer en meer kleine voorwerpen te maken en de uitdaging voor preciezer te werk te gaan is ingezet.
Met de Hammer kan ik door de rolwagen niet echt kleine stukken afwerken dus begon ik wat rond te zien voor een kitty, scheppach of harvey.
Bleek het geluk me toe te lachen als ik voor het werk naar de US mocht gaan en dacht ik bij mezelf, waarom geen oerzaag van een Unisaw aankopen?
747-A.jpg


Spijtig genoeg is de restauratie al bijna afgerond en heb ik zo goed als geen foto's om het process met jullie te delen, maar zodra deze iets of wat in elkaar staat post ik wat foto's (laatste laklagen zijn aan het drogen).

Heeft er iemand op het forum een Unisaw of onderdelen hiervan? Ben namelijk op zoek naar een "Bullet" motor.
Restauratie was vlot verlopen, geen enkel onderdeel was krom of beschadigd, wel heb ik alle bronzen lagers en pinnen opnieuw gedraaid zodat de machine eigenlijk weer helemaal nieuw is en functioneert.

Heeft iemand hier ook uitvoerig testen gedaan op de Harvey, kan mogelijks zijn dat ik me deze tafel in de toekomst ga aanschaffen? Harvey is een tak die samen heeft gewerkt met Grizzly maar over gekocht is door de Chinese firma die de behuizingen hiervoor maakte en nu op zelfstandige basis werken heb ik me laten vertellen door een collega US woodworker:), zou graag de machine eens van dichtbij bezien en de toleranties nameten.


Groetjes,

Filip
 
A

Athanor

Guest
Welkom op het forum! Interessant project heb je onderhanden. De Amerikanen beginnen steeds meer naar de Europese machines te neigen en jij als Europeaan kiest om daarnaast een Amerikaanse machine te kopen:rolleyes: Overigens heb ik tot op heden nog geen moeite met de Hammer voor kleine werkstukken omdat ik daarvoor wat hulpstukken heb gemaakt. Loont het wel om zelf een tweedehands Unisaw te importeren?

Veel succes! Fons
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Ik heb een vergelijkbare zaag van wadkin, OOk startrite ziet er zo uit , te koop voor zo'n 300 euro op marktplaats.
 

velpenox

Actieve deelnemer
20 okt 2011
57
1
Eindstreep is in zicht!
100_5882.jpg100_5814.jpg

Enkel nog een motor en motorsteun er in zetten, motorkap fabriceren en zat te denken aan een afzuigkap (dmv 3D printing om een optimale luchtflow te krijgen) rond het zaagblad te maken zodat er enkel een opening is voor de afzuigslang (beneden) en een opening naar de bovenkant (tafelkant) toe met een soort haronica afdichting.

Hey Althanor, De hammer kan dmv hulpstukken kleine werkstukken aan maar ik persoonlijk vind hem: te veel vibreren, nulpuntzwenking ligt onder de tafel door de pen ophanging, trapezium schroefdraad heeft meer spelingszone dan een wormwiel verbinding wat instelnauwkeurigheid niet optimaal maakt en een schuiftafel krijg je nooit perfect "flush" met het tafelblad (tafelblad dat overigens bij meeste hammers doorbuigd :s:s:s), voor de rest zijn dit goede machines maar een beetje fel over budget maar markt in europa in het algemeen ligt op dat gebied duur.

De Delta invoeren heb ik geluk mee gehad, heb hem ongemerkt binnen gekregen, wel ter plaatsen een 1000 dollar betaald, maar het is de machine wel waard met motor weliswaar. Nu de gewerkte uren er bij tellen en je gaat bijna het dubbele uitkomen:).


Chevy66 Nice! heb zelf ook een wadkin gehad, motor die aan een klein gietijzeren steuntje vooraan aan de cabine hangt :)? Heb er ook van genoten gehad, was weliswaar een restauratie project, ben nog niet heleaal zeker wat ik met de Detla na afloop ga doen :p...

Avos, heb je nog wat meer testen kunnen doen? Ben echt super benieuwd, kan ik zo niet eens een keertje langskomen :D (er staat altijd bier in m'n kofferbak hint*).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Ik begreep niet uit je verhaal dat je de zaagmachine al had.Vandaar mijn reactie. Bij mijn wadkin hangt de motor ook aan een brug, zo te zien net als bij jouw zaag. Ik vind dit soort zaagtafels prettig werken voor universeel timmerwerk. Ik heb voor de stofafzuiging een schuine plaat in de motorkast en over de opening heen zit een plaatstalen bak met een pijp van rond 100 mm . Ik heb bij axminster een arm met een spanenkap met bovenafzuiging gekocht, maar ik gebruik hem zelden. Aan de achterkant heb ik een klaptafel gemaakt, zodat ik voor langer werk meer tafel achter de zaag heb. Ik wens je vele jaren plezier met je mooie zaag.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Ik begreep niet uit je verhaal dat je de zaagmachine al had.Vandaar mijn reactie. Bij mijn wadkin hangt de motor ook aan een brug, zo te zien net als bij jouw zaag. Ik vind dit soort zaagtafels prettig werken voor universeel timmerwerk. Ik heb voor de stofafzuiging een schuine plaat in de motorkast en over de opening heen zit een plaatstalen bak met een pijp van rond 100 mm . Ik heb bij axminster een arm met een spanenkap met bovenafzuiging gekocht, maar ik gebruik hem zelden. Aan de achterkant heb ik een klaptafel gemaakt, zodat ik voor langer werk meer tafel achter de zaag heb. Ik wens je vele jaren plezier met je mooie zaag.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Die bullet motor is die ook leverbaar in 3 x 380 of moet je voor een nieuwe motor zelf een steuntje knutselen?
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
[/QUOTE]
Avos, heb je nog wat meer testen kunnen doen? Ben echt super benieuwd, kan ik zo niet eens een keertje langskomen :D (er staat altijd bier in m'n kofferbak hint*).[/QUOTE]

Ik heb zeker nog wat meer testen kunnen doen. Stuur maar PM om langs te komen, geen punt.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Eindstreep is in zicht!


Avos, heb je nog wat meer testen kunnen doen? Ben echt super benieuwd, kan ik zo niet eens een keertje langskomen :D (er staat altijd bier in m'n kofferbak hint*).

Ik heb inmiddels wat meer werkzaamheden erop zitten Ben nog steeds zo enthousiast. Stuur maar PM om langs te komen. Geen punt. (wel een eindje weg voor je vermoed ik..)
 

velpenox

Actieve deelnemer
20 okt 2011
57
1
Nog wat verder geklust aan de unisaw :D!

Een 400V 3kW rectangular motor gekocht bij Teknomotor en een frequentie omvormer tweedehands zeer goedkoop op de kop kunnen tikken!
De overbrenging gebeurd na wat rekenwerk door 3 nieuwe v-riemen en 2 riemschijven; volle schijf met gat aan de zaagas en met taperbus op de motor.

De eerste test met de nieuwe motor en schijven verliep echter niet vlekkeloos, het ganse frame trilde (kleine trilling is normaal) en zelfs na het inlopen van de riemen bleven deze te warm worden.
Het eerste probleem was dat de riemen op deze korte afstand wat losser mogen staan dan gewoonlijk.
Tweede probleem is de as waar de zaag-hoogteverstelling en motor op vast hangen een veel te grote tolerantie had aan één zijde van de behuizing. Dit is opgelost door 0.3mm shims tussen de as en de behuizing te steken.
Op de foto is aan de kant van de rode pijl ook een spatie tussen de motorsteun en de as-behuizing, hier zitten "vering rondellen" tussen.

Het geheel loopt boterzacht hoewel ik de motorsteun waarschijnlijk nog ga verstevigen/verlengen.

IMG_04991_zpszgdksrpc.jpg

IMG_0422_zps8qtxksyg.jpg
IMG_04262_zpsex3edrrd.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.