Decoupeerzaag zaagt schuin af

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Hebben jullie ook de ervaring dat bij decoupeerzaag de zaagsnede niet haaks t.o.v. het vlakke stuk staat? Als ik dunne platen dan valt het niet op, maar de laatste tijd zaag ik vaker circa 18mm dikke planken en dan begint de schuinte wel op te vallen. Zeker op de delen die ik passend moet krijgen. Dit laatste is frustrerend, want dan kan ik gaan na bewerken om het passend te krijgen.

Ik heb een Bosch PST700 deze heeft 3 schuinstanden 0 - 22,5 en 45 graden, een andere hoek is niet mogelijk vanwege mechanische verbinding. Zou het kunnen zijn dat de 0 stand toch niet haaks opgesteld staat? Ook de 45 graden stand is niet nauwkeurig, vaak toch nog een afwijking van slordige 4-6 graden.

Of duw ik soms te hard/te langszaam? Ik laat het machine zijn werk doen en duw rustig naar voren. Het is overigens meestal vuren of grenen hout wat ik zaag. Ik heb een vermoeden dat aan de afstelling van de decoupeerzaagmachine ligt.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.986
813
Omgeving Leiden
Hoi Joop,
Even een blokhaakje er langs en je weet of je zaag haaks staat tov de zool.
De enige decoupeerzaag die haaks zaagt is volgens mij de Mafell in combinatie met die dure zaagjes.
En ben je aan het schulpen of afkorten?
Bij schulpen gaat een decoupeerzaag vaak zijn eigen weg :)
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Zagen met zo min mogelijk pendelstand wil helpen, maar check vooral of je zool nog recht is. Bij mij staat de zool momenteel scheef, ik ben bang dat het ding daar een keer op gevallen is, recht zagen kan ik wel vergeten (maar die illusie heb ik toch niet bij een decoupeerzaag).
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Soms lijkt je zaagje scherp, maar het bovenste stukje wat je het meeste gebruikt is dan toch (redelijk) te bot. Dat kan ook schuin zagen in de hand werken.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ervaring leert mij dat ook de stijfheid van de zaagjes een ding is.
Voor dit soort projecten heb ik toch de wat duurdere zaagjes liggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: philippe

beansr

Actieve deelnemer
20 jan 2016
73
19
Ben het geheel eens met The Boktor, mist verder alles oke is natuurlijk het is heel vaak het zaagje
 

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
Misschien ligt het niet aan je machine maar aan de zaagjes. Maar een decoupeerzaagje wordt gestanst uit plaat. De rugzijde staat dan vaak niet zuiver haaks op het eigenlijke zaagblad. Het steunwieltje duwt tegen deze rugzijde. Hoe zwaarder je moet zagen ( en dus hoe dikker het het hout / plaat) hoe meer het wieltje het zaagblad scheef wil drukken. Een andere oorzaak kan zijn dat de tanden van het zaagje aan de ene zijde verder versleten dan aan de andere zijde. Dan verloopt de zaagsnede gegarandeerd ook.

Na jaren lang een zware Makita gebruik ik nu de Mafell. Dat dure zaagje (met de dubbele dikte) gebruik ik zelden. Ik gebruik gewone / goedkope zaagjes met een T kop, die passen gewoon. Het verschil is echter dat de Mafell geen steunwieltje heeft en dus de zaagjes niet opzij kan duwen. Wel kun je het zaagje achterste voren in de machine zetten en achteruit zagen.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Die snap ik niet helemaal. Het wieltje wat de zaag scheef zou drukken? Dan zouden de oudere zagen nog zonder steun wieltje rechter zagen? Mijn ervaring van vroeger is namelijk wel anders.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Wat mij helpt, is een goed zaagje, voor het zagen even checken of het haaks, en tijdens het zagen niet drukken, machine het werk laten doen.

Succes.

Danny
 

philippe

Actieve deelnemer
10 jul 2016
95
29
Dikte zaagblad, vooral bij dikker materiaal (3-4 cm), heeft veel invloed op de stabiliteit van het blad tijdens het zagen, en dus ook de haaksheid van de snede, maar ook de zaag zelf bepaalt veel. Zo heb ik ooit een Festool zaag gehad (de 300 meen ik) die twee keer is gereviseerd maar nooit een rechte zaagsnede in een dikke plaat heeft gemaakt. De snede was onder dan altijd breder dan boven. Toen ben ik overigens ook van 'het Festool geloof' afgevallen en voor iedere machine ga ik nu alleen nog maar op gebruikerservaringen af, maar dat is een ander verhaal...
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Ik heb jullie opmerkingen meegenomen en eens goed naar de decoupeerzaag gekeken.

De zool stond niet haaks ten op zichtte van de zaag. Ondanks de vaste schuinstanden zit er wat speling in het systeem. Dit was de grote boosdoener.
Door de profilering van de zool is lastig om een blokhaak te plaatsen en kijken of deze haaks staat. Daarnaast is deze voetbed krom, ligt niet vlak op tafel. Nu begrijp ik waarom deze decoupeerzaag tijdens het zagen niet lekker op de plaat rustte. Waarschijnlijk ben ik op dat moment aan het over korrigieren geweest.
De zaagtanden zijn nog ok, maar niet voor lang. Op de rug van de zaagje vertoond een slijtage plek ter hoogte van de geleidingswiel. Aan 1zijde is een braamvorming aanwezig, vermoedelijk door de scheve zool. Ik ga de zaagje toch vervangen. Bij de geleidingswiel zit er wat speling op, ik weer niet in hoeverre dit invloed heeft op de zaagresultaten.

Ik heb eerder aan een Mafell decoupeerzaag zitten denken, alleen de prijs weerhoud me. Daarvoor kan ik 7 Bosch pst700 voor kopen.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Een decoupeerzaag is per definitie niet gemaakt om een fantastisch zaagresultaat neer te zetten. De hoofdtoepassingen zijn rondingen, en vanuit een boorgat uitsparingen zagen. In bijna alle gevallen zal je dit achteraf frezen, schaven en/of schuren.
 

beansr

Actieve deelnemer
20 jan 2016
73
19
Zelf heb ik de 300 (D-greep)van festool maar die zou ik niet meer kopen, had een blauwe bosch gst 60 (oid) en dat was een geweldige machine die na 25 jaar ging ratelen en die kreeg ik niet meer gerepareerd en toen maar een festool gekocht, zou het niet meer doen zou voor de makita gaan veel goedkoper en met verlichting
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
ik gebruik het ps model al een jaar of 15 naar volle tevredenheid
D grepen vind ik zelf wat minder handig maar het hangt er ook vanaf wat je er mee doet
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Over de prestaties van de festool ps 300 lopen de meningen ver uiteen. Ik heb toen ik mijn zaak stopte (met o.a. festool dealerschap) bewust voor het oudere model gekozen. Mijn ps2e van festool zaagde perfect recht met een dikker zaagje. Totdat iemand hem liet vallen. Meerdere keren retour gestuurd maar is nooit meer zuiver geweest. Verder valt er nog te zeggen dat decoupeerzagen gemaakt zijn voor bochten te zagen en minder voor haaks te zagen.Zoals al eerder gemeld pendelstand uit en de zaag het werk laten doen. Iedereen moet zelf weten hoeveel je wilt uitgeven voor een decoupeerzaag. Maar ik kan goed begrijpen dat voor de gemiddelde dhz-er een mafell wat te hoog gegrepen is. Kijk bij winkels waar je mag proefzagen met bepaalde modellen. Dan weet je ook of ie aan je verwachtingen voldoet.
 

Incactus

Actieve deelnemer
9 okt 2018
63
26
Ik had eerst een black en Decker vergelijkbaar met de pst 700, maar daar heb ik nooit recht mee kunnen zagen. Zelfs niet met een goed zaagblad. Bij sommige machines werkt een duurder zaagblad wel om het rechter te maken, maar bij anderen niet.
In mij zoektocht naar een nieuwe decoupeerzaag heb ik diverse modellen getest en daar kwamen maar 2 uit die recht zagen (mits een goed/duur zaag je wordt gebruikt) dat zijn de Bosch gst 160 ce en de mafell. Kijk maar eens op: Decoupeerzaag advies gevraagd

Zou dan ook eerst eens een test doen met een ander zaagblad en anders overwegen om een andere te kopen als je er echt aan stoort of een ander type zaag: als je veel recht zaagt/schulpen dan is een cirkelzaag een beter idee.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ik heb jullie opmerkingen meegenomen en eens goed naar de decoupeerzaag gekeken.

De zool stond niet haaks ten op zichtte van de zaag. Ondanks de vaste schuinstanden zit er wat speling in het systeem. Dit was de grote boosdoener.
Door de profilering van de zool is lastig om een blokhaak te plaatsen en kijken of deze haaks staat. Daarnaast is deze voetbed krom, ligt niet vlak op tafel. Nu begrijp ik waarom deze decoupeerzaag tijdens het zagen niet lekker op de plaat rustte. Waarschijnlijk ben ik op dat moment aan het over korrigieren geweest.
De zaagtanden zijn nog ok, maar niet voor lang. Op de rug van de zaagje vertoond een slijtage plek ter hoogte van de geleidingswiel. Aan 1zijde is een braamvorming aanwezig, vermoedelijk door de scheve zool. Ik ga de zaagje toch vervangen. Bij de geleidingswiel zit er wat speling op, ik weer niet in hoeverre dit invloed heeft op de zaagresultaten.

Ik heb eerder aan een Mafell decoupeerzaag zitten denken, alleen de prijs weerhoud me. Daarvoor kan ik 7 Bosch pst700 voor kopen.
Ik heb paar weken terug de Mafell gekocht, na jarenlang twijfelen. Ook bij mij hield de prijs me tegen. Maar nu ben ik er heel tevreden mee. Perfect haakse zaagsnedes, zoals blijkt uit controle met winkelhaak. Dat was wel met die speciale zaagjes, die dubbel dikte zijn. De andere heb ik nog niet getest. Voor mij was de prijs enigzins te verantwoorden, want ik gebruik voornamelijk handgereedschap en heb tot nu toe dus nog quasi niks gespendeerd aan elektrisch gereedschap :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.