Goede vraag Ernest ik ben benieuwd naar de antwoorden
ikzelf heb hier nooit opgelet
en wel omdat ik geloof dat de oppervlakte van de boom
of het water in de boom te klein is om beinvloed te worden door de maan
ik heb het echter nog niet getest of er een waarneembaar verschil te merken is
ik ben benieuwd of er andere zijn die hiermee experimenteren
mvg tom
er is al eerder een topic over geweest.
http://www.woodworking.nl/showthrea...-volle-maan&highlight=bomen+vellen+volle+maan
de link naar dat topic is ook ter informatie.Maar deze topic gaat niet over een topic, maar in plaats daarvan van stelt een eenvoudig vraag, met respect voor alle meningen, geïnformeerde en minder geïnformeerde.
de link naar dat topic is ook ter informatie.
Nou, over ervaring, kennis en wetenschap is natuurlijk nog wel het nodige te zeggen, maar lang niet alle ervaringen leveren betrouwbare kennis op, laat staan wetenschappelijke kennis. Ik kan me er eerlijk gezegd niet zoveel bij voorstellen hoe de stand van de maan van invloed zou zijn op de kwaliteit van het hout, zeker niet als je dat hout na het kappen laat wateren. Het water verdringt de oorspronkelijke sappen dan, dat ik niet kan inzien hoe de eventuele invloed van de maan op de sapstromen (die hoe dan ook minimaal zijn in de winter, wanneer je bomen kapt), een effect kan hebben op de kwaliteit van het hout. Dat wateren bijdraagt aan de kwaliteit van het hout, staat voor mij als een paal boven water. Maar goed, dat is mijn rationele wetenschappelijke instelling. Ik sta er dan ook niet bij stel als ik zelf vel of hout koop.
Op welke wijze zou de stand van de maan invloed hebben op een boom m.b.t. het kappen?