De moeilijkste tafel ooit gemaakt!

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.141
Fryslân
Dit topic gaat over de moeilijkste tafel die ik ooit heb gemaakt. En dan bedoel ik niet de vorm, of het soort hout of moeilijke verbindingen.
Ik maak af en toe tafels/meubels voor anderen, om mijn hobby wat te bekostigen èn omdat ik het leuk vind om te doen. Ik leer er veel van en het houd me van de straat.

Maar deze tafel is anders, deze tafel komt in ons eigen huis te staan, en dus mag ik er elke dag tegenaan kijken. En dus móet het voor ons de perfecte tafel worden.

We waren het er al snel over eens, geen standaard rechthoekige tafel meer. Rond was ook maar rond, en dus is het een vrije vorm geworden die rekening houd met de ruimte.

6 mensen moeten er minimaal aan kunnen zitten, dus ik heb de omtrek van onze oude rechthoekige tafel als uitgangspunt genomen voor de nieuwe tafel. De oude tafel was 6 meter omtrek, en de nieuwe tafel is dat nagenoeg ook. Dus 6 stoelen gaat passen.

En dan komt het moeilijke deel. Hout uitzoeken.
Noesten zijn mooi, maar teveel of te groot vind ik niet mooi. En scheuren horen er ook niet in.
Ik heb een aantal mooie eiken balken uitgezocht die op een enkele noest na bijna noestvrij zijn en geen scheuren bevatten.

Ik ben bijna een hele avond bezig geweest met het sorteren van het hout. Hoe passen ze het best bij elkaar en hoe komen we zo weinig mogelijk noesten in het blad. Ik had balken van 2800mm lang en het uiteindelijke blad word op zijn langst 2250mm. Ik had dus lekker wat speling om mee te schuiven onderling.
Uiteindelijk een mooie setup gevonden, en ruigweg de vorm van de tafel erop geschetst om de plaats te bepalen van de lamello's zodat ik die later niet weer tegen zou komen met het zagen.

20230921_131751.jpg
20230921_132939.jpg


Het blad in meerdere keren gelijmd, zodat ik steeds maar 1 lijmnaad per keer hoefde te doen. Ik vind dat het minst stressvol werken en kan ik in alle rust me daarop focussen.
En ja, het duurt wat langer voordat het hele blad gelijmd is, maar dat heb ik er graag voor over!

Daarna heb ik met behulp van electriciteitsbuizen, lijmklemmen en mijn zoon voor het vasthouden, de uiteindelijke vorm op het blad getekend.

20230923_174905.jpg
20230923_174908.jpg



Met behulp van de decoupeerzaag net langs de lijn gezaagd, zodat ik later met de bandschuurmachine de precieze vorm kon maken.

20230923_192111.jpg

Tot zover. Morgen gaan we verder. Er komt o.a een verjongde rand aan, waar ik nu mee bezig ben.
 
Laatst bewerkt:

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Mooi! Inderdaad spannend om iets voor eigen haard te maken.

Ik heb een dergelijke tafel een paar keer gemaakt. Uiteindelijk vond ik het handig om voor de verjongde rand een flinke frees onder 45 graden te zetten (of een andere hoek naar wens) en zo nog een groot deel eraf te halen.

Succes!
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik heb de verjonging bij mijn tafels gewoon met een handschaaf gedaan. Lekker grof zetten en gaan.
Maar met een elektrische schaaf gaat het natuurlijk veel sneller.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.141
Fryslân
Gisteravond heb ik niet veel gedaan, maar ik heb wel de lijnen op de tafel gezet die de verjonging aangeven. Her blad ligt nu op z'n kop. Ik heb als dikte 18mm aangehouden, en de scheeft gaat 10cm naar binnen. Vrij scheef dus.
20230925_205436.jpg


Ook kon ik het niet laten om alvast een stukje te schaven. Met deze verjonging is frezen geen optie. Ik heb wel een flinke frees met 45 graden bit, maar met een electrische schaaf gaat het vlotter.
Eerst een dikke afname om het grootste deel weg te halen, en hoe dichter ik op de lijn kwam, hoe minder diep ik de schaaf zette.
Ik bleef wel een paar millimeter weg van de lijn. Ik heb dit met de bandschuurmachine met korrel 60 weggehaald.

Het moet nog fijner geschuurd worden, maar het resultaat is erg strak! Regelmatig voelen met de hand voor oneffenheden werkt voor mij het best.

Onderstaand is maar een klein stukje en alleen maar geschaafd. Vanavond probeer ik de rest te doen.


20230925_205453.jpg
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.141
Fryslân
Vanavond heb ik de tafel verder af kunnen schuren, na de bandschuurmachine (korrel 60 en 80) verder met de roterende machine met korrel 80 en 100, daarna de tafel licht bevochtigd om de vezels rechtop te zetten, en als laatste geschuurd met 120.

Ik heb de onderkant ook net zo behandeld tot 25cm van de randen af. Het midden laat ik bij de bandschuurmachine. Maar ik wil dat als je onder de tafel voelt, dat de randen ook glad aanvoelen. Dat is bij veel tafels niet zo, en daar kan ik me aan storen.

Hier is de verjonging goed te zien, omdat ik de onderkant had bevochtigd en de verjonging al had geschuurd.

20230929_182836.jpg

De randen zijn afgerond met een (hoe raad je het) afrondfrees. Ik heb gekozen voor een radius 2mm freesje.

We tillen vanavond het blad naar binnen in huis, en dan kan ik morgen de tafel aflakken met Skylt lak.

20230929_190013.jpg
20230929_190020.jpg
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.141
Fryslân
Inmiddels is de tafel klaar en staat op zijn plek. Het was een leuk project om te maken, maar soms lastig omdat het voor jezelf is. Dan kijk je toch net dat beetje kritischer dan anders.

20231003_203908.jpg
20231003_203914.jpg

We hebben gekozen voor een spinpoot met taps toelopende poten. De stoelen zijn in diezelfde stijl, en dus vonden we dat goed bij elkaar passen.

20231003_203550.jpg

En even een vergelijking met de oude situatie. Een teakhouten tafel die bijna 18 jaar dienst heeft gedaan.

20231002_184141.jpg


En nu op naar het volgende project, een tv meubel :)
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Daar mag je echt trots op zijn! Ziet er super uit.
Heb je in de tussentijd de vloer ook geschuurd of lijkt dat maar zo? Toffe kleur op de muur ook!
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.141
Fryslân
Daar mag je echt trots op zijn! Ziet er super uit.
Heb je in de tussentijd de vloer ook geschuurd of lijkt dat maar zo? Toffe kleur op de muur ook!
Dankje!

Het is dezelfde vloer op beide fotos, dat zal waarschijnlijk door het lichtinval komen. Al is de vloer nog wel een dingetje. Ik heb afgelopen winter eerst de voorkamer eruit gehaald, geschaafd en teruggelegd en daarna gelakt.
Daarna heb ik de achterkamer gedaan, maar deze heb ik waarschijnlijk iets minder diep geschaafd, en pas na het lakken zagen we kleurverschil met de voorkamer.
De vloer wil ik er dus nogmaals uit om het iets meer af te schaven.
Maar dat is een winterklusje, daarom hangen de plinten er ook nog "losjes" bij ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.