De Jet vandiktebank is gekomen

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Eergisteren is de nieuwe Jet gekomen.
Meteen geprobeerd. Een prachtig resultaat!

Nu de werkplaats aan het herindelen. Niet omdat er geen plaats meer is, maar meer omdat de maaitractor een onhandige plaats had. :)

Tevens ga ik de stofafzuiging aanpakken. De oeroude Nilfisk stofzuiger zat wel heel snel vol met spaanders.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Leuk, die heb ik ook, de JWP12.
bij wie heb je hem gekocht?
Ik heb laatst (na twee jaar gebruik) voor het eerst de messen gewet. (Moest wel eerst een hulpstuk maken.
Omdat ik ook metaalbewerkingsmachines heb, heb ik die van een stalen hoeklijn gemaakt.)
Het enige aandachtspuntje wat ik heb ontdekt, is dat je niet te veel ineens moet willen schaven, dan kan de spaanafzuigopening het niet meer verwerken.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Tevens ga ik de stofafzuiging aanpakken. De oeroude Nilfisk stofzuiger zat wel heel snel vol met spaanders.
ik heb ook een JWP12 en een simpele Nilfisk stofzuiger maar wel met een cycloon, en dat is een hele verbetering

Ik heb laatst (na twee jaar gebruik) voor het eerst de messen gewet. (Moest wel eerst een hulpstuk maken.
Omdat ik ook metaalbewerkingsmachines heb, heb ik die van een stalen hoeklijn gemaakt.)
ik heb verleden maand ook de messen voor de eerste keer vervangen en ben niet echt tevreden over het resultaat. Hoe ziet dat hulpstuk eruit en hoe helpt dat bij de instelling ?
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
ik heb ook een JWP12 en een simpele Nilfisk stofzuiger maar wel met een cycloon, en dat is een hele verbetering


ik heb verleden maand ook de messen voor de eerste keer vervangen en ben niet echt tevreden over het resultaat. Hoe ziet dat hulpstuk eruit en hoe helpt dat bij de instelling ?
Hoi Charel, momenteel ben ik mijn werkplaats aan het betegelen. Alles staat daarom op zijn kop en ik heb zo vreselijk veel dinggen moeten verplaatsen, dat wil je niet weten. De vandiktebank staat in een hoekje, die zie ik staan. Maar het doosje waar alle hulpstukken en mijn wethulpstuk in zit, kan ik nu niet zien staan.
Het hulpstuk om de messen op de goede hoogte in de wals te plaatsen, heb je zelf.
En als je googeld, vind je ook houten hulpstukken. Vergelijk het een beetje met schaatsen (Noren) slijpen.
Mocht ik nu binnen een paar weken nog niet hebben gereageerd, stuur je me dan even een herinnering via PB?
Groeten,
Jan
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Er zat een soortgelijk apparaat bij mijn machine.
(ook) bij mij is het een proces van jaren geweest om de juiste manier om schaafmessen in te stellen te vinden
uiteindelijk ben ik naar de - volgens mij - basis teruggekeerd
daarmee bedoel ik dat je schaafmessen op hoogte van de afvoertafel moeten staan
uiteraard zouden de aanvoer- + afvoertafel volledig parallel met mekaar moeten liggen
maar het is de afvoertafel die bepaalt hoe er vlak geschaafd wordt
concreet: links + rechts leg ik op de afvoertafel een strook vlakke harde plaat (trespa, hpl, . . .)
ik laat de messen tot die stroken omhoog komen & zet ze dan gewoon vast
staan de messen hoger of lager dan de afvoertafel, dan merk je dat meteen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.