De oude bomen van de schuurdeuren wat ik vandaag heeft in de bloedverf gezeten. Bloed, pigment plus wat overtollig eiren doorheen gegooid.Bekijk bijlage 49941Bekijk bijlage 49942Bekijk bijlage 49943
Er zijn recepten te vinden, bij Kremer bijvoorbeeld, afdeling, RecipieHeb je meer info over die verf? Nog nooit van gehoord wel van de term bloedrood.![]()
Vandaag, een week na het toevoegen van de eiren heb ik een verassing gehad toen ik de emmer open deed. Wat een stank. Gelukkig is de verf bijna op.Haha
ik mag het hier nog altijd niet proberen Ernest
Leem op de muren tot daar aan toe zegt de vriendin maar geen bloed op de schutting
tja ik mag al lekker veel hout hebben dam mag ze deze slag winneno
Er zijn zo veel varianten maar ja het is een goedkoop en effectief verf en de basis daarvan had de boer meestal ter hand of kon dat makkelijk krijgen.De kleur oxblood red kom je veel tegen in Pennsylvania. De Duitse emigranten brachten deze kleur mee en je ziet het daarom vaak op Dutch barns.
Bekijk bijlage 49950
Het zit ook op een stukje buiten betimmering van ons huis en op een schutting.
De Scandinavische verf is met een andere bindmiddel, meestal gekookt rogge soms met lijnolie - roslag- soms niet- kookverf. De kookverf heb ik veel gebruikt met goed, (voor mij, ben altijd tevreden) resultaten.Ik dacht dat het voornamelijk uit Scandinavie kwam. Ossenbloed heet het pigment maar heeft - normaliter - nix met slachtafval te maken - het is een ijzeroxide pigment. Een simpele lijnolieemulsie/suspensie met veel ijzeroxide erin (dat dan ook gelijk als drogingskatalysator/siccatief werkt) is een goedwerkend houtverduurzamingsmiddel - onder noordelijke klimatologische omstandigheden.
Voor mij zijn der geen beter verven. Het is (bijna)gratis, makkelijk in gebruik en onderhoud, geeft de resultaat die ik het mooist vind. Ik heb een kast vol droog bestanddelen die onbeperkt houdbaar zijn, ik kan het hoeveelheid die ik nodig heb maken, resten als ik dat heb is meestal biologische afbreekbaar, ik kan het gewoon op de tuin of mesthoop gooien.Ernest ik heb er wel eens van gehoord. Wat is voor jou de meerwaarde om het hout op deze manier te conserveren. Zijn er niet veel betere verven?
Voor mij zijn der geen beter verven. Het is (bijna)gratis, makkelijk in gebruik en onderhoud, geeft de resultaat die ik het mooist vind. Ik heb een kast vol droog bestanddelen die onbeperkt houdbaar zijn, ik kan het hoeveelheid die ik nodig heb maken, resten als ik dat heb is meestal biologische afbreekbaar, ik kan het gewoon op de tuin of mesthoop gooien.
Dat is niet zo.Henk je hebt het helemaal bij het juiste eind. Er valt wat voor te zeggen. Is het na het mengen nog steeds biologisch?
, het is niet een subjectief bewering.Voor mij is er geen beter
Laat ik me anders uitrukken. Waar de een de keus maakt voor bio met een vriendelijke prijs. Maakt een ander de keus voor moderne alkydverf. Ik zeg dat beide meningen voor mij prima zijn. Ik heb hier geen waarde oordeel over. Ik snap jouw antwoord niet van, het is niet een subjectief bewering.
Ik heb niet de kennis om te beoordelen of een bepaald mengsel, waarvan alle stoffen biologisch zijn, na menging enn een mogelijke reactie nog steeds biologisch zijn. Ik vind het prachtig als je met zulke eenvoudig voorhanden zijne spullen een duurzame bescherming krijgt.
Henk je hebt het helemaal bij het juiste eind. Er valt wat voor te zeggen. Is het na het mengen nog steeds biologisch?
Heb je de recepten bij Kremer.de bekeken? Die zijn echt goed en duidelijk.Zeker interessant! Ik ben nog wel eens van plan om mijn eigen lijnolie lakverf te maken. Ik heb wel een boek gekocht (Het Schildersambacht, 1946) waar alle bindmiddelen, pigmenten en dergelijke zijn beschreven maar echt duidelijke verhoudingen kan ik er dan weer niet in terug vinden helaas. Als iemand nog een recept weet...![]()