De forumprijs voor de Challenge

jaap

Moderator
9 mrt 2008
4.442
675
Terkaple
www.woodworking.nl
Beste forummers,

De Challenge zit er bijna op. Naast een paar leuke prijzen die door de jury toebedeeld worden, hebben we ook de forumprijs.

De komende dagen zal ik kijken hoe we dit vorm geven, een poll of een b.v. het aantal berichten tellen dat bij een inzending getoond wordt.

Maar in het filmpje al vast de prijs die we namens jullie uit gaan rijken. Het is een schaaf van gestabiliseerd hout met een woodworking beitel er in.

In het filmpje al vast een voorproefje, hij is bijna klaar.

jaap

Laatst bewerkt door een moderator:

zwaluwstaart

Actieve deelnemer
24 okt 2008
85
17
Eindhoven
Sodeknetter 😲,

Wat een schaaf en wat een pracht hout zit daar aan de zijkant. Kan iemand vertellen welk hout daar voor is gebruik ?.
In het licht lijkt het wel 3 dimensionaal.

EdwinSodeknetter 😲,
Wat een schaaf en wat een pracht hout zit daar aan de zijkant. Kan iemand vertellen welk hout daar voor is gebruik ?.

Edwin
Sodeknetter 😲,

Edwin
Ik ken de Nederlandse benaming niet, maar ik denk het quilten maple is.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
4.442
675
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik ken de Nederlandse benaming niet, maar ik denk het quilten maple is.
Ja dat klopt, meestal geschreven als quilted maple (ik denk ook je spellingchecker, die van mij maakte er ook quilten van).
Dit hout komt bij Rick vandaan, van Masave. Het middenstuk is gewoon esdoorn, ook met acryl gestabiliseerd. Ik heb thuis een paar proefstukjes liggen, esdoorn, noten, kers, essen. Wie in de buurt is mag altijd even langskomen, het is een bijzonder product, het voelt wat fluwelig en vanwege het gewicht ook degelijk aan. Dat is het ook, want je kunt er b.v. hamerkoppen van maken. Blue Spruce doet dat en die maakt er ook de heften van de beitels van.

Maar de schaaf op het filmpje gaat naar de 1 van de inzendingen van de Challenge. Geef me nog even een paar dagen, ben druk met voorbereiden (waar ik dan wel weer te laat mee begonnen ben...).

De nederlandse benaming ken ik ook niet. Bubinga heeft soms een tekening die hier wat op lijkt, dat noemen ze in het engels waterfall, is ook magnifiek indrukwekkend mooi....
En de onderste foto is curly redwood...doet er niet voor onder...

jaap

waterfall bubinga wood.jpeg

waterfall bubinga table.jpeg

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

meron

Post veel
8 sep 2011
1.289
292
Nijmegen
www.instagram.com
Ja dat klopt, meestal geschreven als quilted maple (ik denk ook je spellingchecker, die van mij maakte er ook quilten van).
Dit hout komt bij Rick vandaan, van Masave. Het middenstuk is gewoon esdoorn, ook met acryl gestabiliseerd. Ik heb thuis een paar proefstukjes liggen, esdoorn, noten, kers, essen. Wie in de buurt is mag altijd even langskomen, het is een bijzonder product, het voelt wat fluwelig en vanwege het gewicht ook degelijk aan. Dat is het ook, want je kunt er b.v. hamerkoppen van maken. Blue Spruce doet dat en die maakt er ook de heften van de beitels van.

Maar de schaaf op het filmpje gaat naar de 1 van de inzendingen van de Challenge. Geef me nog even een paar dagen, ben druk met voorbereiden (waar ik dan wel weer te laat mee begonnen ben...).

De nederlandse benaming ken ik ook niet. Bubinga heeft soms een tekening die hier wat op lijkt, dat noemen ze in het engels waterfall, is ook magnifiek indrukwekkend mooi....
En de onderste foto is curly redwood...doet er niet voor onder...

jaap

Bekijk bijlage 101983

Bekijk bijlage 101982

Wow, soms is het echt bijna ongelooflijk hoe mooi een stuk natuur kan zijn. De grote uitdaging voor ons houtbewerkers blijft om daar nog iets aan toe te voegen.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
6.788
636
Gaanderen
Ja mooie schaaf en heel erg mooi hout. Relatief eenvoudig te maken. Krenov style opbouw van de schaaf dacht ik. Ideaal voor de "forum beitels" Moet ik nog eens gaan zoeken want ik moet er een of twee hebben liggen.

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.332
50
Amsterdam
Ach Wim als je ze niet op tijd kan vinden dat geeft niet. volgens mij heeft jaap er nog genoeg van .

Dat geld ook voor de andere forumleden als jullie geïnteresseerd zijn in de schaafbeitels en ik geloof dat Jaap nog messing of is het brons ? hammerkopjes heeft liggen en niet te vergeten DE club shirts .

• Leuk
Waarderingen: jaap en Wim Kluck

thomasz

Post veel
11 apr 2015
911
313
Omgeving Leiden
Hallo Jaap,
Niet echt een bijdrage aan dit draadje,weet ook niet of het mogelijk is, maar zou je 'Challange' in de titel kunnen veranderen in Challenge?
Elke keer wanneer mijn oog er op valt, valt het mij op :confused:

• Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.