Dat doe ik wel effe, dus niet

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.543
948
‘s-Hertogenbosch
IMG_8993.jpeg
Naar het idee van @wijk0983 z’n wiebelding begint het te kriebelen, en eea uitgedacht, en denk je bij jezelf “appeltje eitje “…. Niet dus!

Zoals gezegd begonnen met een blok eiken van 14 x14 x5 centimeter. Omdat het maar 5 cm dik was aan twee zijden een lijmblok aangebracht en een opname aangedraaid IMG_8969.jpegen alvast de ronding eraan gedraaid. Ikzelf denk dat 5 cm te dun is om twee schalen uit te halen, maar dat is achteraf. De midden bepaalt en alles mooi egaal rond en ellips vormig gedraaid .IMG_8970.jpeg.
Met de afsteekbeitel van 2 mm zo’n 5 cm ingestoken, komt op een gegeven moment best veel rook bij kijken 😮‍💨.
Heb je uiteindelijk twee helften die tegen elkaar aan een doorlopende nerf hebben. Van de twee helften twee schaaltjes gedraaid IMG_8975.jpegmet de rand exact vlak geschuurd om zo min mogelijk hout en nerfverloop te hebben.IMG_8971.jpeg. Elk schaaltje op z’n eigen klauwplaat zodat die niet opnieuw ingespannen hoeft te worden tegen mekaar geklemd om te kijken hoe de naad wordt IMG_8972.jpeg de twee helften eerst aan de binnenkant door alle korrels geschuurd en vervolgens afgewerkt met shella wax.
Daarna de twee helften tegen elkaar gelijmd met gewone houtlijm omdat deze de naad niet donkerder maakt. De ene kant op de as in een klauw een de andere kant met de andere klauw op het tegencenter. De nerf gelijk richten en de lijm laten drogen.
IMG_8981.jpeg
Toen de lijm uitgehard was de ene klauw eraf en voetje afgedraaid en de ronding afgewerkt en het geheel geschuurd en afgewerkt. Toen moest de andere kant, in de jumbo chuck klemt het niet. Stoppen zijn te laag. Dan met de vacuumchuck . Wat ben ik blij met dat ding. In elke gewenste hoek zuig je je schaal ( of vorm) vast.IMG_8986.jpeg
Na alles afgedraaid en afgewerkt te hebben, moet dat gat erin.
Dat ging dus niet op de vacuumchuck, toen bleek dat de ronding te groot was en dat er geen tegenover liggende centers te halen zijn.
Ik wist toen “ dat ding gaat nooit wiebelen “.
Zover zo goed, toch maar afwerken met een excentrisch geplaatst gat.
Een opname gedraaid op een afvalblok zodat deze met het lijmpistool op de ellips gelijmd kon worden IMG_8990.jpeg en met de forstnerboor haaks op de ellips een gat geboord. Daarna nog met de “ box schraper “ het gat opgezuiverd en de binnenwand door de korrels geschuurd en ook afgewerkt met shella wax.
Dit is het resultaat geworden, uiteindelijk een holle vorm met een excentrisch gat.
IMG_8993.jpeg
Ben ik er tevreden over, deze opbrengst wel ook qua afwerking maar het beoogde “wiebelding “ is het dus niet geworden.
Is dat jammer? Misschien wel… Heb ik eea geleerd? Ik denk het wel.
Het belangrijkste is geloof ik wel dat “appeltje eitje “ niet altijd opgaat net zo goed als “ dat doe ik wel effe “.
Nogmaals bedankt voor het idee en het geeft een uitdaging voor de toekomst….

• Leuk
Waarderingen: boertje125 en mathieu

wijk0983

Oud hout
22 sep 2013
2.540
582
Etten-Leur
Nee, denk ook niet dat dat nog gaat lukken of het moet plaklood zijn.
De volgende wordt denk ik excentrisch uitgedraaid…. Ik hoop over anderhalve week het origineel te mogen aanschouwen met mogelijk de nodige aanwijzingen van de maker.
Niettemin alle tips zijn welkom.
John, ik heb een blok lood ingegoten met epoxy via de opening. Gewicht uitrekenen met gewicht van de schaal; alternatief is loodkorrels ingieten met epoxy.schaal ophangen met een haakje dan vloeit epoxy netjes uit.

• Leuk
Waarderingen: John1969

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.