Dakkapel in sporenkap

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.332
3.454
Gaanderen
Ik laat een dakkapel plaatsen in een sporenkap. Het voor werk doe ik zelf. Verwijderen van dunne platen aan de buitenzijde waar de dakkapel komt. Plaa tsen van dakbeschot aan de binnenzijde. En het plaatsen van 2 A constructies om de krachten op te vangen. De vraag gaat over deze laatste. De balkjes zijn 70mmx170mm dik en ongeveer 4 mtr lang. Als eerste heb ik een mal gemaakt die bovenin past en een die beneden past op balk die op de gevel ligt. Ik krijg de balk er niet tussen zonder een of twee bestaande sporen ertussen uit te zagen. Dat zou aan de kant waar de dakkapel komt nog niet eens het grootste probleem zijn. Moet echter wel een oplossing maken voor de tijd tot die geplaatst word dat is echter geen oplossing voor de andere zijde. Voor de duidelijkheid het zijn nog losse balken.
Moet de balk van onder tot boven lopen? Diegene die hem plaatst, is met vakantie en ik wil door.

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
237
73
Ik had hetzelfde bij het plaatsen van dakramen. Uiteindelijk hebben we de balken iets ingekort zodat ze tussen de sporen wilden. Vervolgens met een horizontaal balkje net onder de nokbalk geplaatst en dat vastgemaakt aan de balk en die aan de overzijde. Voor alle duidelijkheid: we hadden tegenover elkaar dakramen geplaats, dus aan beide kanten van het dak kwamen nieuwe balken.
jij zult dus iets moeten verzinnen om de nieuwe balk vast te maken aan de sporen aan de overkant.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.866
3.475
Je wil een paar gordingen inbrengen, waar je kapel op komt te staan. Met 2 slapers er tussen. Je zaagt een wak op de maat van je kapel binnenbreedte in je dakbeschot, dan zet je de gordingen op hun plek, slapers er tussen, beschot er weer op. Eventueel gelijk folie, tengels en panlatten weer op het beschot, pannen er weer op. Het deel waar de kapel komt, laat je het beschot weg. Daar zet je even wat oude balkjes tussen de slapers, zodat je zo lang je panlatten weer kan monteren. Dan leg je dat ook dicht. Kan allemaal van binnen uit. Als de kapelboer komt, haal je de pannen weg en maak je het gat vrij. Dan hijsen ze de kapel er zo op.

• Leuk
Waarderingen: John1969

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.