eline2038

Nieuw lid
9 jul 2025
12
0
Utrecht
Hallo,

Dit ontwerp is eerder langs gekomen toen ik vragen had over de fundering. Deze staat inmiddels stevig! Nu heb ik een vraag over de dakconstructie. Deze heb ik als onderstaande afbeeldingen ontworpen.

Het dak is een asymetisch dak hellend dak. Linkerzijde helt 23 graden, rechterzijde 40 graden. Op de constructie komt underlayment te liggen, met daarop EPDM voor het sedumdak (geschikt voor hellend dak). De constructie moet vanwege het sedum een gewicht van +/- 100 kg/m kunnen dragen. Het underlayment zal ook voor stevigheid tussen de spanten zorgen.

De staanders zijn 120x120 mm, idem voor de ringbalk. Voor de spanten wil ik gaan werken met 45 x 95mm. Met een spant iedere 500 mm (HOH). Tussen de spanten komen trekplaten, dan wel hoog dan wel laag (meteen een vlierinkje). Er komt geen dakisolatie.

Mijn vraag is:
- wat denken jullie van de stevigheid?
- wat denken jullie van de afmetingen hout dit ik wil gaan gebruiken?
- aan de lange zijdes van het dak wil ik een dakgoot maken. Hoe zouden jullie dit detaileren? Het EPDM moet verder overlopen, zodat druppels niet aan de onderzijde van het underlayment komen. Hoe doe je dit goed?

Ik ben benieuwd!

Bijlagen

• Dak linkerzijde.jpg
    Dak linkerzijde.jpg
    102,8 KB · Weergaven: 22
  • Dak linkerzijde 2.jpg
    Dak linkerzijde 2.jpg
    101,8 KB · Weergaven: 22
  • Dak rechterzijde.jpg
    Dak rechterzijde.jpg
    107,7 KB · Weergaven: 22
  • Ontwerp schuur.jpeg
    Ontwerp schuur.jpeg
    75 KB · Weergaven: 23

John1969

Post veel
10 jul 2023
817
462
‘s-Hertogenbosch
Ten eerste, trekplaten zitten tegen de zijkant van je spanten en hangen niet aan de onderkant. Zeker als er nog een vliering op komt.
Ten tweede, mijn ervaring met epdm is dat je condensvorming krijgt aan de onderkant… minimaal 4 cm pir eronder op de underlayment.
Iets van een dakvoet met een separate goot aan een overstek zorgt ervoor dat je Zweeds rabat van bovenaf droog blijft en je voorkomt optrekkend vocht bij je fundering en opgaande werk

Groetjes John

eline2038

Nieuw lid
9 jul 2025
12
0
Utrecht
Ten eerste, trekplaten zitten tegen de zijkant van je spanten en hangen niet aan de onderkant. Zeker als er nog een vliering op komt.
Ten tweede, mijn ervaring met epdm is dat je condensvorming krijgt aan de onderkant… minimaal 4 cm pir eronder op de underlayment.
Iets van een dakvoet met een separate goot aan een overstek zorgt ervoor dat je Zweeds rabat van bovenaf droog blijft en je voorkomt optrekkend vocht bij je fundering en opgaande werk

Groetjes John
Hi John, dank je wel!

> Trekplaat: zou je dat in dit geval ook doen? En dan aan één zijde met 45x95 mm balk? Of beide zijdes en dan een dunnere?
> EPDM & condens: ja? Je zou hem zo opbouwen (vanaf onderaf gezien): constructiebalk, underlayment, PIR, EPDM?
> Dakgoot: heeft iemand hier een goed detail van?

Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.179
443
Voor de dakgoot de liggers het schuine dak gewoon wat verlengen en een een kunststof bakgootje onder hangen ( of zink). En de ligger haaks afzagen, in plaats van verticaal zoals nu getekend.

eline2038

Nieuw lid
9 jul 2025
12
0
Utrecht
Voor de dakgoot de liggers het schuine dak gewoon wat verlengen en een een kunststof bakgootje onder hangen ( of zink). En de ligger haaks afzagen, in plaats van verticaal zoals nu getekend.
Hi Kees,

Bedoel je op deze manier? En hoe zou je de dakgoot hieraan bevestigen?

Bijlagen

• Dakgoot detail.jpg
    Dakgoot detail.jpg
    41,6 KB · Weergaven: 17

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
287
84
Oldenzaal
Kijk bij Gadero voor prefab tuinhuisjes. Hier staan veel onderdelen/toelichtingen die je kunt gebruiken in jou bouw.

Jou vragen:
- wat denken jullie van de stevigheid?
kan de tekening niet goed inschatten op verbindingen, weinig over te zeggen zo
- wat denken jullie van de afmetingen hout dit ik wil gaan gebruiken?
snap de vraag niet
- aan de lange zijdes van het dak wil ik een dakgoot maken. Hoe zouden jullie dit detaileren? Het EPDM moet verder overlopen, zodat druppels niet aan de onderzijde van het underlayment komen. Hoe doe je dit goed?
plat dak met opstaande rand en een alu profiel, is ook veel makkelijker bouwen en geeft je meer inhoud met toegestande hoogtes van tuinhuisjes/schuren.

Succes met de bouw.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.