dak spalken - krokante balken

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
327
71
Grönnen
Nu heb ik eens een echte houtvraag, althans, over hout met ervaring cq niet zo best meer.
In een sporenkap, lijkt zeer sterk op :

https://www.joostdevree.nl/images/k/kapconstructies_3_wwwzeldenrijknet.jpg
van :
dak constructies met termen

Zijn de balk- cq sporeneinden wat krokant geworden, na bijna 100 jaar oud nu.

Om de boel (wat ik noem) te spalken schroef ik stukjes balk tegen de uiteinden.
Dan wil ik de schroef eerst door het oude hout hebben -met een flinke ring er onder- en dan de schroefdraad in het nieuwe hout.
Maar, dat gaat lang niet overal omdat ik van die kant niet kan schroeven.
Dus wat dan ?
Bout en moer, draadeinden, kan, dat deed ik bij dikkere balken al wel zo ( m8 ) maar heeft voor dunnere spul niet mijn voorkeur.
Een lang dunne houtschroef bevalt mij beter, maar, dat gaat dus niet overal ( of met veel capriolen )
Wat ik wel eens deed is een houtschroef met een houten moertje zijnde een stukje berken multiplex, maar, dat kan ook niet overal.
Maar, wie heeft er nog een ander idee ?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.985
3.810
Gaanderen
Zonder heel veel kennis zou ik zeggen is het een optie om een of meer platen (driehoeksvorm) aan de voor en achterkant van de linker en rechter spoor te zetten. Helemaal in de top
Zelf heb ik mijn sporen kap verstevigd met 4 balken voor een dakkapel. Ik dacht dit van binnenuit te doen maar het dak moest er af. Ook maar meteen de laatste spoor vervangen omdat er teveel bewoners in zaten.

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
327
71
Grönnen
Ik gebruikte al van alles, onder het motto het hoeft niet mooi te zijn als het maar stevig is, alles net hoe het uitkomt cq wat er mogelijk is.
De situatie die ik nu voor handen heb, brosse uiteinden van rondhout ( oplanger, spoor (?) )
Net op een plek waar 3 dakvlakken bij elkaar komen, eind van de nok met een 3hoek verticaal.
( is dat nou een wolf(s)eind ? De terminologie wordt wel eens wat creatief gebruikt her en der )
== ja dus, maar dan met een uilenbord ==

Die uiteinden zou ik het liefste klemmen ( schroef er door ) ipv er in schroeven.
Als ik er al in zou schroeven dan inderdaad met een plaat, al dan niet van 2 kanten, met vele schroeven.

Maar goed, nu onderzoek is andere methoden / mogelijkheden.

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.