Ben weer terug uit de VS en heb de Freud 6" Pro Dado set aangeschaft bij Woodcraft. Mooie winkel is dat, vergelijkbaar met Baptist, maar dan met net iets meer leuke spullen. De 8" set was loei zwaar waarbij ik ging twijfelen of mijn Startrite 175 dat wel aan zou kunnen. Daarnaast had the
woodwhisperer verteld dat je met 6" (1" netto cut) meestal voldoet.
Mijn Startrite heeft een as van 5/8", ook de meest gebruikte maat in de VS, dus de set kan er zo op.
Volgende de specificaties kun je van 1/32" (0,8mm) to 29/32" (23mm) groeven mee zagen met stapjes van 1/32 er tussen in. De set bestaat uit 2 buitenbladen met elk 10 tanden. Hier tussen kun je dan in verschillende combinatie 1, 2 of 3 chippers doen en een hele reeks platte ringen.
Ik wist van te voren dat de hele stack niet op mijn as zou passen, die is gewoon te klein. Maar een paar bladen moest wel lukken.
Er maar wat geprobeerd. De stack moest eerst door de insert plate heen (vergeef me de engelse termen, ik lees teveel amerikaanse tijdschriften).
De eerste poging zag er een beetje raar uit. De bladen waren niet goed gecentreerd. Mijn zaagas wordt net voor het schroefdraad iets dunner om daarna weer dikker te worden. Dus kennelijk viel daar het rechter buitenblad in.

Vervolgens een paar platte ringen verwijderd en een chipper overgehouden. En met een keurige groef als resultaat.
Nou kon ik ook eens gaan spelen met mijn
Incra I-Box, die ik al een tijdje geleden had gekocht.
Eerst maar eens instellen. Mijn Startrite heeft een mitre slot diepte van 1/2", terwijl moderne machine een diepte hebben van 3/4". Vandaar het houtje van 1/4" dik om de I-Box recht te houden. Even provisorisch gedaan, wilde gewoon even kijken hoe de I-Box met een Dado zich zou verhouden. Wil overigens bij een metaalhandel nieuwe miter sliders laten maken voor zowel de I-Box als de Miter V27. Heb in de VS meteen ook schroeftappers gekocht van 10-24 en 10-32, net zo handig. Dan kan ik de schroeven van Incra meteen overzetten zonder al te veel modificaties...
Het resultaat is prima. Jammer maar helaas is die 1" dan weer net te weinig, want de I-Box steekt toch wel een endje boven de tafel uit. Goed geschikt voor kleine kistjes van dun materiaal. Die I-Box gebruik ik ook op mijn freestafel dus geen man over boord.
Zo ver weer mijn avonturen in de werkplaats. Eens kijken of ik mijn as kan vervangen door een langere... Soms is het net buurman-en-buurman, van het een komt het ander en het wordt er niet goedkoper van

, maar wel leuker.