Custom systainer inlays

Thuisklussen

Nieuw lid
12 feb 2021
7
3
Hallo allemaal,

Sinds kort de wereld van klussen met hout aan het ontdekken en inmiddels al een mooie verzameling gereedschap bij elkaar. Nu begint het te kriebelen om de uitpuilende schuur wat te organiseren.

Hiervoor heb ik een aantal systainers gekocht omdat ik al een aantal festool gereedschappen heb. Ik wil dus al mijn gereedschap in systainers opbergen ook het niet festool gereedschap.

Een probleem waar ik tegen aan liep was de inlay van de systainers, gelukkig hebben we hebben een cnc laser om wat graveer werkzaamheden te verrichten maar zowaar bleek hier ook foam mee gesneden te kunnen worden.

Vanuit mijn werk heb ik de beschikking over een cad pakket dus met wat tekenen hierbij de 1e resultaten.

Zoals te zien eerst een papieren versie gesneden en vervolgens een 20mm dikke foam versie. Ik kan tot 50mm foam snijden (getest) misschien dat dikker ook nog kan (iets voor de toekomst).

Nu de bodem gesneden is kan ik de inlays gaan ontwerpen en vervolgens allemaal gaan snijden.

Het foam heb ik gekocht bij schuimwinkel gaat om polyether sg25. Een bodemplaat als deze kost ongeveer 1.10 euro aan materiaal De laser machine is een eenvoudige cnc laser van aliexpress +/- 100 euro.

Ik heb al veel mooie ideeën gezien hier op het forum leuk om te zien! Brengt veel inspiratie!
 

Bijlagen

  • 20210326_214633.jpg
    20210326_214633.jpg
    102,8 KB · Weergaven: 75
  • 20210326_214640.jpg
    20210326_214640.jpg
    67,8 KB · Weergaven: 76
  • 20210326_214712.jpg
    20210326_214712.jpg
    89,9 KB · Weergaven: 80
  • 20210326_214730.jpg
    20210326_214730.jpg
    113 KB · Weergaven: 82
  • 20210326_214654.jpg
    20210326_214654.jpg
    96,7 KB · Weergaven: 78
  • Leuk
Waarderingen: Willem R en Tympy

Thuisklussen

Nieuw lid
12 feb 2021
7
3
Welke laser heb je gekocht?

deze laser heb ik gekocht, echter uit de doos is het formaat net te klein om de inlay te snijden. maar met een kleine aanpassing is dit wel mogelijk.

inmiddels heb ik mijn 2500mW laser verkocht en een 5500 mW in bestelling staan om toch wat sneller te kunnen snijden. ik heb ook direct materiaal gekocht om het laser bereik te vergroten naar ongeveer 500x1000mm en maak er dan ook direct een mooie houten behuizing omheen.
 

Willem R

Actieve deelnemer
5 apr 2021
29
5
Almkerk
Interessant! Leuk zo je eigen laser snijder! Ik zoek nog een tekening die ik uit kan printen voor de Systainer mini tl om een basis plaat te kunnen maken van hout. Niet het laatste model maar het vorige model T-loc systainer. Ik heb er ooit eens 1 gehad maar ben hem helaas kwijt. Ik moet hem op ware grote uit kunnen printen.
 

Thuisklussen

Nieuw lid
12 feb 2021
7
3
Interessant! Leuk zo je eigen laser snijder! Ik zoek nog een tekening die ik uit kan printen voor de Systainer mini tl om een basis plaat te kunnen maken van hout. Niet het laatste model maar het vorige model T-loc systainer. Ik heb er ooit eens 1 gehad maar ben hem helaas kwijt. Ik moet hem op ware grote uit kunnen printen.
Misschien heb je hier iets aan?


zijn we diverse 3d modellen van inlays voor de mini te vinden, van daar uit kun je waarschijnlijk wel zo'n tekening maken.
 

Thuisklussen

Nieuw lid
12 feb 2021
7
3
Voor degene die het leuk vinden hierbij een update van de kast.

Inmiddels is het eerste setje uit de 3d printer gekomen, die ga ik op een testplaat beoordelen of ze goed werken of niet en of ik wel of niet de systainers ga vast zetten.

1617981972274.png

verder heb ik een paar mooie platen multiplex gevonden 18mm dik en die ga ik morgen ophalen en dan rustig eens verzagen.

ik zie dat heel veel mensen op dit forum zelf hun zaagplannen tekenen in sketchup. ik doe dat met een gratis programma wat erg gemakkelijk werkt. je geeft gewoon op welke platen je hebt of van plan bent te kopen. en je geeft op welke onderdelen je allemaal nodig hebt. het programma berekend dan zelf het meest efficiënte zaagplan. als je veel voorraad hebt staan kun je ook prioriteiten geven welke platen je als eerst op wil maken etc. etc. voor degene met interesse hieronder de link.

het programma heet go nest 2D.

er is ook nog een 1D programma, dit zou je kunnen gebruiken voor balkmateriaal bijvoorbeeld.

hieronder zie je mijn zaagplan tot dusver in conceptvorm moet de lades nog wat aanpassen qua maatvoering.
1617982129041.png
1617982144044.png

Zoals je kunt zien is er zo min mogelijk afval in de plaat aanwezig. Het is erg gebruiksvriendelijk en werkt voor zich. je kunt instellen zoals ik heb gedaan dat je lange zaagsnedes kunt maken (voor een formaat zaag)
maar je zou het ook in kunnen nesten voor een cnc (wat ik dan vaak juist weer met mijn lasersnij machine doe).
 

Willem R

Actieve deelnemer
5 apr 2021
29
5
Almkerk
Misschien heb je hier iets aan?


zijn we diverse 3d modellen van inlays voor de mini te vinden, van daar uit kun je waarschijnlijk wel zo'n tekening maken.
Ik zoek eigenlijk alleen een tekening voor een bodemplaat. Ik wil zelf een mooie indeling maken met boren 1-13mm en alle soorten bits en een aantal speedboren en een ding om onder een hoek te kunnen schroeven, en nog wat klein geneuzel😉
Ik zit in keuken en interieur werk en dan is zo’n kleine systainer erg handig met alle kleine veel voorkomende dingen erin.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.