Cursus Meubelmaken

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Beste forumleden,

Ik overweeg om een cursus meubelmaken te gaan volgen.
Maar heb echter geen idee welke aanbieder een goede cursus verzorgt

Ik heb o.a. deze aanbieder gevonden:

Meubelmaken | CursusHout

Iemand bekend met deze cursus?
Eventueel advies over andere aanbieders van een goede cursus meubelmaken is welkom. (Gron/ Dr/ Ov)

Hartelijke groet,
Barrie
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
94
Omgeving Alkmaar
Roeland Brekelmans (ook forumlid hier) in Akkrum biedt ook een cursus ambachtelijk meubelmaken aan. Die heb ik een aantal jaren geleden gedaan en heel veel plezier van gehad. Ook het slijpen wetten leer je hier goed. En de cursusgroep is klein, dus je krijgt veel aandacht.
Edit: ik zie net pas Gron/Dre/Ov staan. Iets te ver uit de buurt dus…
 
Laatst bewerkt:

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
636
303
Het Groene Hart
Ik heb de basiscursus bij Brechje gevolgd toen ze nog in Delft zat.
Tegenwoordig zit ze in Doesburg, niet helemaal de juiste regio, maar misschien is het toch wat voor je.

 
  • Leuk
Waarderingen: Robje

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Utrecht is voor mij 2 uur rijden, de Schrijn lijkt me een mooie aanbieder maar is me toch iets te ver.
Berkelmans in Akkrum zou nog te doen zijn, is niet veel verder dan Hengelo
 

PaulieW

Nieuw lid
19 nov 2020
15
10
Ik heb ook bij Filart een aantal cursussen gevolgt. Erg leuk en leerzaam.
Nu ben ik begonnen voor een opleiding meubelmaken van een jaar bij www.passen-en-meten.nl
Dit is in Voorst. 1 Jaar lang elke maandag van 900 tot 1700 uur. Diverse theorie boeken er bij. Diverse andere dagen mogelijk. Hier kun je ook verschillende andere weekend of week cursussen volge.
Beide cursus centra zijn een aanrader.
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Contact gehad met Cursushout in Hengelo, deze zat helaas al vol (voor de zaterdag).

andere opties overwegen.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Ik heb (met forumlid rinus) 2 cursussen bij Jos Filart in Hengelo gevolgd (bij CursusHout die je zelf al noemde) . Dat waren echt goed gegeven en gezellige avondcursussen waar je de beginselen van goed meubelmaken er goed ingewreven krijgt.
Later heb ik ook de volwassenenopleiding van het HMC (Hout- en Meubilerings College) in Rotterdam gevolgd. Die laatste was uiteraard veel intensiever maar ook een andere prijs en 2 jaar één dag per week.
Ik zou kijken of een avondcursus wat voor je is en als je echt voor een vakdiploma wilt gaan en er je werk van wilt maken moet je naar zoiets als het HMC denk ik.
Zelfs na 9 jaar zelfstandig meubelmakerschap zijn er nog momenten waarop ik denk: oei....blij dat Jos Filart dit niet heeft gezien, als ik ergens de regels van goed meubelmakerschap heb verwaarloosd....
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Beste forumleden,

Ik overweeg om een cursus meubelmaken te gaan volgen.
Maar heb echter geen idee welke aanbieder een goede cursus verzorgt

Ik heb o.a. deze aanbieder gevonden:

Meubelmaken | CursusHout

Iemand bekend met deze cursus?
Eventueel advies over andere aanbieders van een goede cursus meubelmaken is welkom. (Gron/ Dr/ Ov)

Hartelijke groet,
Barrie
Woon je in de buurt van Pelt / Maaseik (Belgie).
Bij Syntra betaal je voor een jaar minder dan in NL voor 10 avonden. Ong. 560 euro. Sommige aanbieders in NL vragen belachelijk veel.

Als je vragen hebt, geef me maar een PB. Ik ben inmiddels met het 3e jaar gestart.

EDIT:
Ik lees nu (gr/dr/ov) bij je post. Als dat is wat ik denk, is het wat te ver...........
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
De stadswerkplaats Groningen kan ik van harte aanbevelen.
Veel verschillende cursussen, prettige sfeer.
Ik heb er een zelf samengestelde cursus gevolgd, er is in overleg veel mogelijk. Succes / veel plezier!
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Woon je in de buurt van Pelt / Maaseik (Belgie).
Bij Syntra betaal je voor een jaar minder dan in NL voor 10 avonden. Ong. 560 euro. Sommige aanbieders in NL vragen belachelijk veel.

Als je vragen hebt, geef me maar een PB. Ik ben inmiddels met het 3e jaar gestart.

EDIT:
Ik lees nu (gr/dr/ov) bij je post. Als dat is wat ik denk, is het wat te ver...........
Is idd wat te ver😋 maar toch bedankt voor de tip
 

jorisvh

Post veel
Sommige aanbieders in NL vragen belachelijk veel.
ik ken de NL prijzen niet maar ik denk dat het eerder zo is dat de VL overheid dit (belachelijk) hard subsidieert waardoor er hier quasi geen commercieel aanbod is.
een opleiding tot meubelmaker wordt gezien als heroriëntatie of tweedekans onderwijs om tewerkstelling te verbeteren waardoor de economie er uiteindelijk beter van zou worden.
je betaalt 1,50€/u voor les in groepen van 10-15 leerlingen. de leraar komt heus niet uit zijn bed voor 20€/u. de rest + de infrastructuur is belastinggeld.
de realiteit is dat 90% van de cursisten hobbyisten zijn zonder professionele ambitie, maar doe er je voordeel mee zou ik zeggen. hoe meer houtfanaten, hoe beter …
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn en Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.