Cubex keuken typische afmetingen?

jorisvh

Actieve deelnemer
in 1930-1960 zijn er duizenden Cubex keukens geplaatst in België en ik veronderstel ook Nederland.
een beetje een verre Ikea voorloper met als (een van de) eerste een 60cm module systeem voor inbouwtoestellen, de typische glazen voorraadlades, deurtjes met pianoscharnieren, halfronde inox grepen en afgeronde frontjes.
de frontjes zijn deels inliggend en deels opliggend. het opliggende deel is afgerond.
1642614448750.jpeg1642614632008.jpeg1642614658477.jpeg1642614826684.jpeg

ik kreeg de vraag een Cubex-stijl keuken te bouwen met moderne materialen (MDF, melamine, …) en technieken (lades, scharnieren) en dat lijkt me wel een cool project!
heeft iemand nog ergens Cubex kasten staan (liefst echte maar er zijn ook veel klonen) en wil die me wat maten bezorgen?
  • dikte fronten, deel inliggende en deel opliggend
  • breedte van omliggende rand
  • afrondingsstraal fronten
  • afstand horizontaal en verticaal tussen fronten
alvast bedankt!

meer achtergrond voor de liefhebbers:
1642613613911.jpeg

jorisvh

Actieve deelnemer
dat is inderdaad een goede optie.
het ook net een woning te koop gevonden in de buurt waar een Cubex-achtige keuken lijkt te staan. eens proberen of ik me daar binnen kan lullen met toevallig een meter op zak 😜.
zal ook 2dehands een afstruinen voor wat in mijn (of jouw) buurt. alvast bedankt voor het aanbod!
of misschien komt er nog een medeforummer er die er zelf een heeft staan en wil meten.
en er is natuurlijk nog de toonzaal van David & Goliath in Gent

• Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

jorisvh

Actieve deelnemer
Oh, cool, die glazen voorraadbakken...
En die kan je dus nog nieuw vinden hè
vintage is natuurlijk echter maar voor je er 10 identieke bij elkaar gesprokkeld hebt ben je een paar jaar verder, vrees ik.
Die stalen aanrechtbladen zijn dan weer hopeloos. ;-)
Over smaak valt niet te twisten maar ik ben het met je eens. Zou er een granito op leggen.

Bert Vanderveen

Post veel
1 sep 2015
2.284
495
Enschede, Twente
En beide oplossingsrichtingen voor een modulaire keuken zijn dan weer gebaseerd op de Frankfurter Küche ontworpen door Grete Schütte-Lihotzky, anno 1926. Weer zo’n voorbeeld van door mannen geclaimde zaken die toch echt van een vrouw stammen... Ik vind Piet Zwart echt een genie, maar hij was natuurlijk wel een 'man' van zijn tijd.

• Leuk
Waarderingen: Albin en jorisvh

jorisvh

Actieve deelnemer
of heb je de maten al ?
ik heb op basis van foto’s ingeschat dat ik de look met 18mm plaatmateriaal voor mekaar krijg en dat was voldoende om m’n offerte te maken.
Ik heb een eerste ontwerp gemaakt
1644218117912.png
en dat ziet er wat mij betreft uit zoals een Cubex.
nu afwachten of ik de keuken echt mag gaan bouwen.

als nog iemand tegen een echte Cubex aanloopt zijn bevestiging van de afrondingsstraal, opdek en verticale en horizontale afstand tussen de frontjes zeker nog welkom.

jorisvh

Actieve deelnemer
Echt vervelend hoe goed en mooi sommige mensen (ja jij Joris) kunnen modelleren! Wil ik ook nog eens serieus tijd in steken :)
Laat het je vooral eerder motiveren dan demotiveren!
De kwaliteit van de beeldjes is vooral de verdienste van het render algoritme.
De onderdelen de juiste maten geven en materialen uit de bibliotheek toewijzen is echt geen rocket science hoor.
Als ik het nu nog eens even snel en even mooi in het echt kon maken …

jorisvh

Actieve deelnemer
even een update:
ben gisteren in de toonzaal van een verdeler van de nieuwe cubex keukens binnengelopen en wat kunnen opmeten.
duidelijk de verschillen kunnen zien tussen de C60 "nieuwe look" met opliggend front (links) en de C30 "originele look" met half opliggend / half inliggende fronten (rechts)
1644490062624.png
C60: 1644490177623.png en C30: 1644490142728.png

ook bevestigd gezien dat ze, voor een inbouwkoelkast met deur-op-deur een C60 front gebruiken, zelfs in een C30 keuken.

was wel een beetje in shock van de prijzen. deze C60 config (5 onderkasten, 5 bovenkasten, 1 kolom met wat beslag) kost, zonder werkblad en toestellen, 17.000 excl :oops::oops::oops:.
dat is eigenlijk een keuken in gelakte MDF.
1644490301878.png

in de C30 uitvoering kost nog 50% meer, 25.500 dus. dan zijn binnenzijdes van de kasten en lades wel in fineer.

was niet eens onder de indruk van de afwerking (zie eerste foto, frontvoegen niet mooi gealigneerd), wel van het lakwerk, maar zo'n toonzaal model is (hopelijk) snel in elkaar gezet door iemand die niet weet waar ie mee bezig is. als je daar bij ikea op let koop je daar ook nooit iets.

Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
5.104
1.349
De marges op keukens zijn vrij hoog, dus dat is geen echte maatstaf voor een kostprijs. Blad lijkt me erg dun. Zo'n keuken van mdf maken lijkt me niet het beste materiaal. Ik heb die fout bij mijn eigen keuken gemaakt. Het is dat er een ter plaatse gestort u vormig terrazzo blad op ligt, anders was hij al bij de stort geweest. Elke beschadiging in de lak die met water of stoom in aanraking komt zwelt op en het blijft een hoop werk om dat bij te werken. Ook omdat de lak onder invloed van zonlicht verkleurd.

• Leuk
Waarderingen: jorisvh

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
6.196
1.647
Klein-Brabant, Vlaanderen
was wel een beetje in shock van de prijzen. deze C60 config (5 onderkasten, 5 bovenkasten, 1 kolom met wat beslag) kost, zonder werkblad en toestellen, 17.000 excl :oops::oops::oops:.
een erg openhartig relaas, joris !
wie zou er bij deze marktprijzen niet mee op de trein willen springen
ook bevestigd gezien dat ze, voor een inbouwkoelkast met deur-op-deur een C60 front gebruiken, zelfs in een C30 keuken.
dus is jouw scharnierknoop ontward

• Leuk
Waarderingen: jorisvh

jorisvh

Actieve deelnemer
De marges op keukens zijn vrij hoog, dus dat is geen echte maatstaf voor een kostprijs.
dat besef ik, was gewoon effe verschoten omdat ik net prijs gemaakt heb voor een cubex stijl keuken (daarom dat ik wat inspiratie ging opdoen) en dat kwam een heel stuk lager uit en ik verdien er nog goed aan.
ik moet natuurlijk geen toonzaal met voltijds 2 man personeel op een high end retail locatie betalen ….
Blad lijkt me erg dun.
Dat is voor alle duidelijkheid niet eens inbegrepen.
Zo'n keuken van mdf maken lijkt me niet het beste materiaal. Ik heb die fout bij mijn eigen keuken gemaakt. Het is dat er een ter plaatse gestort u vormig terrazzo blad op ligt, anders was hij al bij de stort geweest. Elke beschadiging in de lak die met water of stoom in aanraking komt zwelt op en het blijft een hoop werk om dat bij te werken. Ook omdat de lak onder invloed van zonlicht verkleurd.
ik ben ook geen grote fan van MDF keukens maar voor de fronten lijkt me dat toch de beste keuze. ik gebruik wel sowieso groene MDF, met melamine folie aan de binnenzijde van de kasten. zo is de kans op vochtprobleem toch beperkt (hoop ik alleszins 🙏)

Rdl

Actieve deelnemer
7 okt 2021
654
250
hilversum
Heb even moeite om het voor me te zien.
Gebruiken ze dus ook een piano scharnier voor de koelkast?
Of daar weer een ander scharnier?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.