Controlelampjes op zeer lage spanning voor buiten

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ben op zoek naar kleine lampjes op 24 volt of minder.
Omwille van de veiligheid bij buitengebruik mag de spanning niet hoger zijn.
Ze komen met 15 buiten op een rij op het horizontaal vlak van een oude vliegtuigvleugel die in weer en wind buiten ligt.
Dat geeft de indruk van een landingsbaan met lichten aan de zijkant.
Een ledstrook kan technisch en ook buiten, maar wordt vanuit esthetisch oogpunt niet verkozen.
De ideale inbouwmaat is 10 mm of iets kleiner.
Ze hoeven niet groot te zijn. Eentje valt niet direct op, maar met z'n 15 vallen ze meer op.
Meestal vind je deze lampjes onder de noemer 'controlelamp'.
Ik heb reeds 2 soorten lampjes geprobeerd, maar ze houden het buiten amper een paar weken uit.
Waarschijnlijk omdat ze ogenschijnlijk waterdicht zijn, maar in feite enkel waterbestendig.
Ze kostten rond de 5 euro /stuk.
Groen is de gewenste kleur.

1627211295762.png
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik heb goede ervaringen met deze en deze Indicator LED's van Ali.
Bij mij zitten er ook enkele (zowel 5, 12 als 230 volt, met de juiste connector, bij 230v voorzien van weerstand) in een paar kabeldozen in de filterput van mijn vijver. Altijd vochtig en ook in de regen. (en nog veel meer in diverse toepassingen binnen...)
Nu is het bij mij wel zo dat alleen het buitenste deel vochtig/nat zit, en de contramoer en alles daaromheen zit binnenin de kabeldoos dus droog (hoe ze ook geïnstalleerd dienen te worden).
Zorg wel dat er altijd een rubber ringetje aan de buitenkant onder het lampje zit (dat zorgt ervoor dat er geen water door het gat langs het lampje naar binnen kan lopen). Bij de 2e link zitten ze in ieder geval bij; op de foto's van de 1e zie ik ze (nu) niet bijstaan. Anders een rubber ring zoals deze er tussen steken.

Bij mij zitten ze o.a. zo ingebouwd. Dit deel zit dus vochtig en de rest van de led zit binnenin de waterdichte kabeldoos en blijft dus droog.
IMG_1545.jpeg

Waar zit bij jou deze contramoer (en dus de directe achterkant van de LED)? Ik begrijp in de vleugel, maar kan daar dus ook vocht bij of zit dit redelijk tot geheel beschut voor vocht? Want anders loopt het vocht via de achterkant in de LED, waar deze (inderdaad) minder waterdicht is.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
En als ze bij jou niet aan de achterkant droog zitten, dan zou je kunnen proberen om diegene met aangemonteerde draden te nemen, en dan verder af te dichten met hot melt glue (zo'n lijmpistool met smeltlijm). Al wordt demonteren/vervangen dan wel wat lastiger.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
Waar zit bij jou deze contramoer (en dus de directe achterkant van de LED)? Ik begrijp in de vleugel, maar kan daar dus ook vocht bij of zit dit redelijk tot geheel beschut voor vocht? Want anders loopt het vocht via de achterkant in de LED, waar deze (inderdaad) minder waterdicht is.
de verkopers beweerden dat mijn lampjes vochtbestendig waren, maar gaven geen IP-nr op

beide waarnaar je verwijst, hebben IPx8, wat de op 1 na hoogste graad van waterbestendigheid is

de lampjes zitten vertikaal (de vleugel ligt horizontaal)
onder de kraag van de lampjes zit een rubberen ringetje
daar onder de plaat van de vleugel
daar onder de contramoer

het is niet zeker dat het ringetje 100 % afdicht

bij beide types die ik heb, is de aansluiting onderaan dichtgegoten
in hoeverre dat dicht is, weet ik niet

de onderzijde van de vleugel is open, maar de regen kan er niet rechtstreeks op
ik ga van lampje tot lampje met een wago met 3 oranje hefboomklemmetjes
die is niet beschermd

dat ik de 'kapotte' lampjes doorgemeten heb, kan ik mij niet herinneren
heb jij een idee waarom ze niet meer branden of kapot zijn ?
loopt de stroom bij de 'kapotte' niet meer door de led, maar gaat die rechtstreeks tussen beide polen ?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.998
822
Omgeving Leiden
Ligt het aan het vocht dat de lampjes het niet meer doen, of is er misschien een andere oorzaak?
Te hoge spanning, dus teveel stroom door de led? (denk te zien dat het een led is).
12V lampjes op 24 volt bijvoorbeeld.
Of de signaallampjes moeten aangesloten worden via een weerstand, maar ze worden aangesloten zonder.

Leds houden er ook niet van als de spanning wordt omgepoold. Veel signaallampjes hebben hiervoor een beveiliging, maar vast niet allemaal.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ligt het aan het vocht dat de lampjes het niet meer doen, of is er misschien een andere oorzaak?
ik veronderstel dat vocht & regen de boosdoener zijn
van het 2de type had ik er 5 geplaatst
tijdens de vroege zomer bleven ze allemaal branden
na de felle regenbuien zijn er 3 uitgevallen
Te hoge spanning, dus teveel stroom door de led?
heb de transfo 240 -> 12 volt een paar keer gemeten
telkens 12 v
komt van een groothandel waarvan ik veronderstel dat die betrouwbaar materiaal levert
Of de signaallampjes moeten aangesloten worden via een weerstand
daarvoor zou ik mijn oude elektriekboeken boven moeten halen
weerstand in serie = lagere volt op de lamp, niet ?
Leds houden er ook niet van als de spanning wordt omgepoold
wat bedoel je hiermee ?
de transfo geeft gelijkstroom
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.998
822
Omgeving Leiden
Hoi ZotVanHout

Jij schreef:
heb de transfo 240 -> 12 volt een paar keer gemeten
telkens 12 v
komt van een groothandel waarvan ik veronderstel dat die betrouwbaar materiaal levert
Daar kan het dan niet aan liggen denk ik zo.


Ik schreef:
"Of de signaallampjes moeten aangesloten worden via een weerstand".
Als je signaallampjes hebt gekocht en er staat bij dat ze geschikt zijn voor 12 Volt, dan mag je er inderdaad van uitgaan dat je ze zo, dus zonder weerstand aan kan sluiten op 12 Volt.

Ik schreef:
Leds houden er ook niet van als de spanning wordt omgepoold .

Een led heeft een aansluting voor de + (plus) en een aansluiting voor de - (min). Als je de spanning andersom aansluit (dus de + van de trafo op de -, en de min van de trafo op de + van de led), dan gaat de led kapot als de spanning hoger is dan een volt of 5.
Dit geldt alleen voor een kale led.
Als die is ingebouwd in een behuizing en als signaallamp wordt verkocht dan kan je aannemen dat er een beveiliging tegen ompolen in de signaallamp zelf is opgenomen.

Bovendien, zo bedacht ik, werkte alles eerst wel goed, maar na fikse regen waren er een paar kapot.

Vreemd vind ik dat wel, want ik dacht dat leds in signaallampen ingegoten zijn.
Heb je al een defect exemplaar open gemaakt?

 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dit geldt alleen voor een kale led.
Als die is ingebouwd in een behuizing en als signaallamp wordt verkocht dan kan je aannemen dat er een beveiliging tegen ompolen in de signaallamp zelf is opgenomen.
het laatste type dat ik gebruikt heb, had 2 zwarte draden, dus kon ik mij niet op de kleur van de draad richten
nu heb ik een ander type op het oog - daaraan zit een rode + een zwarte
Vreemd vind ik dat wel, want ik dacht dat leds in signaallampen ingegoten zijn.
ze zijn wel ingegoten, maar de verkoper van het laatste type wou zich niet tot een IP-nr verbinden
'vochtbestendig' was alles wat hij wou bevestigen
de lampjes (5 €) bestaan uit verschillende delen & ze zijn pas uitgevallen toen het regenseizoen aangebroken was
voor de rest voldoen ze prima
ze zijn eigenlijk het ideale type
ik ga er nog een paar kopen & die met siliconen plaatsen + afstrijken
@klusrob heeft er getipt - hebben IPx8 !
Heb je al een defect exemplaar open gemaakt?
ze staan op 100 km van bij mij
heb gevraagd om te kijken of er vocht onder het koepeltje te zien is
nog geen antwoord
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Wat dacht je van ‘ standaard” buiten kerstverlichting die je in een stuk hout of ander materiaal verwerkt zodat je een gelijke tussenafstand hebt?

Hier hangt Luca 24V Connect in de haag/boom in die tijd van het jaar, warm wit. inderdaad IP44 wat voor kerstlampen buiten meer dan genoeg is.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.