Contactlijm voor ABS kantenband op multiplex

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
252
127
Amersfoort
Dag,

Naar aanleiding van enkele threads op het forum heb ik Bison Tix gekocht om de ABS kantenband (1 en 2 mm dik) te lijmen op multiplex. Nu ben ik het aan het proberen, maar ervaar ik dat er na het aanbrengen met wat kracht alsnog de kantenband er vanaf getrokken kan worden. Het lijkt me sterk genoeg, maar ik vroeg me af:

1. Dien je contactlijm tweemaal aan te brengen op multiplex randen?
2. Wat is 'vingerdroog' in jullie beleving?
3. Hoe dik brengen jullie het aan?

Even wat toelichting op punt 1: Het lijkt veel sneller in multiplex te trekken dan in ABS, lijkt me logisch gezien materiaal en poreus.
Toelichting op punt 2: ongeveer 30 seconden na aanbrengen kan ik het aanraken zonder dat er draden zichtbaar worden, maar ik wacht wel tot minimaal 10 minuten voordat ik het aan ga duwen. Op dat moment lijkt het ook wel goed te pakken.
Toelichting op punt 3: Ik gebruik deze spatel om er overheen te gaan. Ik breng het vrij dun aan, en heb ook weinig lijm resten op de spatel als ik er daarna overheen ga.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties, morgen ga ik het verlijmen op de plaat!

Groet,
Roel

1768593986039.png

jorisvh

Post veel
1. Ik heb geen ervaring met multiplex, wel met spaanplaat, wat nog poreuzer is. Eenmaal zou moeten volstaan.
2. 10’ klinkt goed
3. Wat je beschrijft, klinkt goed.

Bij contactlijm bepaalt de kracht waarmee je het aandrukt of rolt de eindsterkte. Dus, na het kleven stevig aanrollen.

Zo sterk als 2 stukken massief hout verlijmd met houtlijm wordt het nooit..Dat je het kan lostrekken met enige kracht is normaal.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.