constructie tafel

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ben wat aan het Googlen naar "tafelpoot constructies". Kom ik - hoe kan het ook anders - al vrij snel terecht op ons forum.
Dit is al een behoorlijk oud topic, maar toch (of juist daarom...:rolleyes:) durf ik het aan te vragen of er nog foto's zijn van het uiteindelijke resultaat. Ben benieuwd !!!
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Dat vind ik dus ook Jaap. Zie mezelf nog wel een keer deze pootconstructie maken t.b.v. een grote tafel.

EDIT:
vraag me af of de bovenzijde van het blad wel over de hele breedte loopt, of dat de balk (lijkt wel een ruiter...) zichtbaar is.
In dat laatse geval vraag ik me dan weer af hoe je de twee delen stevig monteren kunt.
Kom maar op met die foto's ! :rolleyes: :p
 
Laatst bewerkt:

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Mooi ontwerp, ik had het zelf bedacht kunnen hebben.:eek:
Simpel maar toch complex als je er langer naar kijkt.

Iemand een idee hoe TS het blad/ die twee "bakken" aan de poten vast maakt? In zijn sketchup tekening zie je de lange dwarsbalk aan de bovenkant tevoorschijn komen.
Dan heb je iets van 2 torsionboxes die aan de smalle zijkant tegen die balk zitten, zonder verdere ondersteuning??
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Dank je wel voor de waardering van het ontwerp. Het was 1 van mijn eerste eigen ontworpen bouwsels.
Hier komt de oplossing van het raadsel :)
De tafel is inderdaad gemaakt en een foto van het resultaat is te zien op mijn site (zie bij werkzaamheden, en dan naar beneden scrollen).
De twee tafelbladen zijn als volgt gemonteerd: door de lange balk heb ik drie gaten geboord waardoorheen stevige latten geschoven zijn. De hoogte van deze latten komt overeen met de hoogte van de vakken onder het tafelblad.
Op de uiteinde van deze dwarslatten is een gat geboord voor een metalen tonnetje met schroefdraad. Vervolgens is vanaf buiten een metaalschroef in het tonnetje gedraaid. Omdat de dwarsbalken iets te kort zijn gemaakt worden de beide tafelbladen met veel kracht op de centrale balk gedrukt waardoor het geheel zeer stevig wordt. De foto van het resultaat maakt het wel duidelijk volgens mij.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Goedemorgen Gerwic,

Aanvankelijk bekeek ik je site op mijn telefoon en snapte ik niet helemaal wat je bedoelde.
Echter, nu ik de foto in vol formaat bekijk op een normaal beeldscherm wordt het mij ineens helemaal duidelijk. :cool:
Interessante oplossing; zal de nodige hoofdbrekens gekost hebben denk ik.

Ik zou de foto graag hier in dit topic plaatsen. Is dat OK wat jou betreft?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.