Constructie ondervloer voor eiken plankenvloer. Klopt mijn idee?

Mac

Actieve deelnemer
Ok, balkafstand 400 mm h.o.h., genoteerd!

De afmeting van de cave is ongeveer 5 x 8 meter, bijna 40 m2.
De balken worden gelegd parallel met de korte kant ( 5 meter ) in lengtes van 2 en 3 meter. Ik kan geen 5 meter krijgen op de zagerij. De steunpunten worden vervaardigd uit Styrodur 3035 CS. Die heb ik om de 500 mm bedacht.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Met die afstand lijkt me je originele balkmaat niet verkeerd (h.o.h. bedoel je neem ik aan?). Maar ik zou zelf eerder voor iets van betontegels ofzo kiezen voor de steunpunten.
 

Mac

Actieve deelnemer
Betontegels...daar had ik ook aan gedacht maar bij gebrek aan tegels, geen aanhanger en de winkel 25 km verderop dacht ik aan Styrodur. Makkelijk mee naar huis te transporteren.
Enkele waardes van Styrodur:

Druksterkte resp. drukspanning bij 10 % vervorming (kPa) 300
Druksterkte bij lange-duurbelasting (vervorming < 2%, 50 jaar) (kPa) 130

Ik heb me laten vertellen dat dat net zo goed zou zijn als steen. Maar ik hoor dat liever van jou dan van een toevallig bouwmarkt medewerker ( niet onaardig bedoeld hoor... )
Maar ik ben bang dat je wel gelijk hebt met tegels.... 3.06 kg per cm2 is niet al te veel.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Als wij drukvast moeten werken gebruiken we foamglas, maar dat is echt duur. Cellenbeton is voor minder drukvaste toepassingen ook te gebruiken, ook dat zit al gauw op >20kg/cm2 druksterkte voor de zachtste soort.
Maar gewoon straatstenen/betontgels etc. is goedkoop en net zo goed of beter. Heb je geen marktplaats-achtig iets waar je gratis tegels op kunt vinden? Hoef je alleen een karretje te huren.
 

Mac

Actieve deelnemer
Er zal ongetwijfeld een marktplaats achtig iets zijn, maar daarvoor ben in (nog ) niet goed genoeg ingeburgerd. Maar dat is natuurlijk uit te vinden.

N.a.v jou opmerking over cellenbeton...misschien een gekke gedachte: Kan ik niet stroken cellenbeton leggen, en daar gelijk de vloer op? Dus de balken gewoon achterwege laten ?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Er zal ongetwijfeld een marktplaats achtig iets zijn, maar daarvoor ben in (nog ) niet goed genoeg ingeburgerd. Maar dat is natuurlijk uit te vinden.

N.a.v jou opmerking over cellenbeton...misschien een gekke gedachte: Kan ik niet stroken cellenbeton leggen, en daar gelijk de vloer op? Dus de balken gewoon achterwege laten ?

Hout geeft de mogelijkheid om de boel netjes te stellen, lijkt me een makkelijkere manier. Je zou de cellenbeton in de specie kunnen leggen en dan stellen, maar das veel werk en lijkt me ook vrij kostbaar worden.
Met die route kun je onderhand net zo goed dammetjes van beton gaan storten.
 
Laatst bewerkt:

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
@Mac

Vloer:
Ik zou opteren voor een houten vloer en als je de mogelijkheid hebt zelfs eiken of beuken.
Een houten vloer is veel aangenamer om op te lopen en heeft als voordeel dat er geen schade aan vallend gereedschap ontstaat.

Vocht:
Indien je opstijgend vocht verwacht, zou ik een drainagebuis onder de vloer plaatsten (doormeter 80mm, rondom op een 30cm van de binnenmuur en ééntje in het midden). in een verloren hoek aan de deur een verzamelputje met een dompelpomp.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.