Dat is terug te voeren op het land van herkomst. Duitse degelijkheid kost wat maar WEEGT ook wat, bijna alle Duitste merken hadden dit "euvel" vroeger. Zwaar gebouwd, grote capaciteit, oerdegelijk maar als gevolg van dit alles zijn alle (bewegende) delen niet echt lichtlopend te noemen
Om massief te zagen op een paneelzaag moet de wagen minder intensief gebruikt worden dan bij plaatmateriaal, of word ie enkel voor korte bewegingen (afkorten) gebruikt, dan is een zware wagen geen enkel probleem. Eens die bolt gaat het, het in beweging krijgen is wat "lastiger" er zit een zekere inertie in door de massa. In de jaren '70 was de machine het neusje van de zalm, maar we zijn de laatste jaren verwent door die heel licht lopende wagens van Altendorf en consorten

Wat die Duitse machines ook altijd hadden is een grote zaagcapaciteit in de hoogte, 100 à 150mm dikte doorzagen is geen probleem dank zij het grote motorvermogen en dito zaagophanging. Zonder voorritser is er nog dikker te zagen trouwens (grotere hoofdzaag)
Als je niet de intentie hebt om dagdagelijks minstens zes uur aan de zaag te staan gaat die concord ruimschoots voldoen hoor, maar je mag de machine niet vergelijken met wat er nu op de markt is. Dit verhaal gaat ook op voor een oude Martin, Panhans, etc. De eerste die hier heel snel het licht gezien heeft is Altendorf, die hadden in de jaren '70 al licht lopende wagens terwijl de machine toch ook heel robuust te noemen was.