Compressor en verven

mvdZwan

Nieuw lid
14 jul 2023
9
0
3232rb
Beste woodworkers,

Ik ben aan het kijken voor een compressor.
Nu ga ik hem hobby matig gebruiken maar wil hem dan het liefst wel voor zoveel mogelijk klusjes kunnen gebruiken.
Dus niet alleen met een tacker maar ook afspuiten/oppompen enz.
Nu zie ik dat je ook verf kan spuiten.

Kan je met een kleine compressor ook spuitwerk doen?
bv de Senco AC4504.
Ik begrijp goed dat je met een tank van 4 liter snel je tank leeg spuit en dat je compressor die weer moet vullen.
Maar kan je dan door spuiten of moet je wachten tot ie vol is.
Of kan je even een paar sec spuiten en dan weer wachten en weer verder?
Ik begrijp goed dat een grotere tank beter is om continu te spuiten maar dat is niet zo nodig ik kan best even wachten en in kleine stapjes spuiten.
Het gaat om het eind resultaat.

Alle tips rondom dit onderwerp zijn welkom.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.065
3.851
Gaanderen
Voor spuiten heb je minimaal een compressor nodig van 50 liter en dat is al heel klein. Natuurlijk kan je een kistje van 15 cm groot ook met een kleintje spuiten. Het is allemaal uit te rekenen. Bij een spuit moet staan hoeveel lucht deze verbruikt. Bij een compressor staat de opbrengst. Bij de goedkopere compressoren en spuiten moet je ook nog rekening houden met lekkage. De gewone compressoren hebben een maximale inschakelduur van 40-60%. Dat betekent dat de compressor maar de helft van de tijd aan mag staan.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.749
3.948
Je kan met die compressor prima spuiten. Met een airbrush spuitpistooltje. Om met een echt spuitpistool lekker te kunnen werken, heb je een 500 liter opbrengst compressor met een vriesdroger nodig. Tank 300 liter of groter. Een spuitpistool gebruikt ruwweg 250-300 liter per minuut.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.