Complete noob stelt zich voor

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Goedenavond allemaal,

Ik ben Ramon, 39 jaar oud, en chefkok van beroep. Mijn enigste binding met hout is beroepsmatig dan ook wat pollepels :D. Mijn kennis van hout is zogezegd nul komma niks. Maar de interesse is er wel, en is er ook altijd geweest.

Eén van mijn hobby's is klassiek nat scheren (echt waar :eek:) en vandaar uit ben ik kortgeleden begonnen met het herstellen van oude open scheermessen. Daarbij ontkom je niet aan het maken van nieuwe scales. Maar ook het draaien van handvatten voor scheerkwasten lijkt me mooi om te doen. Op zoek naar informatie over snakewood dat ik had gekocht om scales van te maken, werd ik door Henk Verhaar op deze site gewezen. Hierdoor werd mijn oude interesse weer aangewakkerd. In plaats van te leechen schrijf ik me gewoon in en stel me voor, zoals het hoort.

Om kennis op te doen op het gebied van houtbewerken zoek ik dus voor nu voornamelijk informatie. Wie kan me wijzen op boeken en/of sites waar zaken vanaf de basis worden uitgelegd? Of misschien is er iemand in de buurt van Heerhugowaard bij wie ik kan meekijken en helpen? Ook waardeer ik tips aangaande gereedschappen. Welke gereedschappen zijn onontbeerlijk? Welke gereedschappen heb je absoluut niet nodig? Welke merken moet je niet, en welke juist wel kopen?

Ik weet het, een hoop vragen (en er komen er ongetwijfeld nog meer). Hopelijk kunnen en willen jullie me op weg helpen.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Hé Ramon,
Welkom op dit mooie forum. Als je wilt draaien moet je de 24e even naar Hensbroek komen. Dan hebben we weer een bijeenkomst van Radius Noord-Holland Noord.
Kijk maar op de website hieronder.
Met natscheren ben je natuurlijk bekend met coticule; zie www.coticule.be; wil ik zelf ook nog wel eens leren, tenminste dat scheren met een open mes, want die Gilette-dingen daar betaal je je blauw aan.
Volgens mij wordt dat een heel nieuw topic op dit forum.
 

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Uiteraard ben ik bekend met de coticule. Op het scheerforum gaan de discussies over wat nou beter is: coticule, lapping film, JNAT's, kunstmatige "slijpstenen" enzovoort. Ik slijp nog niet zelf (eerst maar eens leren scheren met een open mes en deze messen leren op te knappen), maar dit ligt wel in de lijn der verwachtingen. Op dit moment scheer ik me nog hoofdzakelijk met een ouderwetse krabber met DE mesjes. En dan natuurlijk met ouderwetse zeep en kwast :D

Maar nu ga ik natuurlijk helemaal off-topic (sorry daarvoor beste admins/mods). Wil je meer informatie hierover stuur maar een pb-tje. Ik zal de genoemde dag in gedachten houden en er even naar kijken. Ik zou graag leren houtdraaien om zelf handvatten voor scheerkwasten te maken. Bedankt voor de tip!
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Welkom op dit forum. Ik hoop dat je de dingen leert die je beoogt te leren. Maar zodra de hobby je te pakken krijgt omdat je dingen leert maken die je voorheen niet voor mogelijk had gehouden ga je misschien je veld verbreden tot grotere voorwerpen.
Ik hoop dat je nick meer symbolisch is bedoeld want uitschieten met een net aangezet scheermes lijkt me geen pretje. Ik doe het toch maar electrisch. ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.