Colliflower Cube voor Kapex (Zero-Clearance Fence)

sibejan

Actieve deelnemer
23 apr 2017
89
26
Ljouwert
Ik heb onlangs bij onze Haarlemmer Snoepwinkel van Sander een prachtige accessoire voor m'n kapex gekocht.
Hierbij een review, zoals ik 'm ook al op GereedschapPro had gezet, maar hier is 'ie wellicht ook bruikbaar.

Een goed bedachte oplossing voor betere zaagresultaten (geen/minder, 'braampjes') zonder concessies te doen qua maximale zaagbreedte en gebruik on-board klem(men). De festool 'vleugels' konden strak maar goed in het profiel geschoven worden (al wordt er op fora melding gemaakt dat dat soms niet past, wellicht bij oudere types).
Ook de afzuiging functioneert even weergaloos als waar de kapex om bekend staat. Extra voordeel is dat je zo ook in de hoogte meteen kunt zien waar de zaagsnede loopt (zonder de laser).
De prijs is daarentegen wel behoorlijk aanzienlijk, al kan 't wel uit t.o.v. zelf zoiets uit te dokteren.

Zelf goede vervangings-cubes maken blijkt erg nauw te komen, de benodigde breedte is slim gebaseerd op een standaard 4" x 4" (dus netto 3,5"x3,5' oftewel 89x89mm) die je in NL 't makkelijkst maakt met 2,5 op elkaar gelijmde SLS-en (±38x89mm), maar dat is in de praktijk natuurlijk niet altijd exact de juiste breedte, noch haaks. Een paar reserve cubes kopen scheelt wel wat tijd, afhankelijk van je machinepark, al gaat een in de juiste nerf-richting gezaagd houten blok vast langer dan het 3D-geprinte exemplaar.

Verbeterpunten:
De verpakking is wel erg minimaal: een schraal plastic folie, zonder opdruk of montage-handleiding (misschien was dat net toevallig in mijn geval zo).
Voor een perfect haaks resultaat aan beide zijden monteer je de ZCF 't best volgens 't volgende (mij later door GereedschapPro gemailde) stappenplan doen:


The customer will need to "square" the fence by doing this process:

1. Remove the plastic Cube from the fence base.

2. Install the fence base with all 4 mounting bolts--but do not tighten.

3. Pull the fence all the way forward on both sides, and then tighten the outermost bolt on one side only.

4. Rotate the side that doesn't have the tightened bolt, so that the fence is square with the blade. Get it as square as one can get it, and then fully tighten the inner bolt on the same side as the already-tightened bolt.

5. Check squareness again. One usually needs to make minor adjustments at this point (by pulling or pushing the side that isn't tightened). Once satisfied with squareness, tighten the outermost bolt on the loose side. Then the innermost.

6. Re-install the backer Cube.
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Kost inderdaad een rib uit je lijf, maar dan heb je ook wat.
Levertijd………365dagen😂
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.