CLT en opgeklampte deuren

rvdkooij

Nieuw lid
6 feb 2012
11
0
Oostwoud
Hallo, regelmatig heb ik gelezen dat je opgeklampte deuren niet moet verlijmen (dus een rijtje verticale planken verbinden door horizontale planken oftewel klampen). Dat heb ik dan ook nooit gedaan dus wat er precies mis gaat heb ik nooit meegemaakt. Ik neem aan dat door krimp en uitzetting de lijm loslaat of het hout gaat scheuren. Maar nu bestaat er tegenwoordig CLT oftewel cross laminated timber. Dus dikke lagen hout die kruislings worden verlijmd. Kan iemand mij vertellen waarom dat wél werkt?
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Zelfde als multiplex: hoe meer kruislings lagen, hoe stabieler het is. Met twee lagen is het gewoon niet stabiel en trekt de boel krom. Bij een deur is het nog minder dan twee lagen. Feitelijk is het 1 laag met een paar dwarslatjes. Zou je een deur volledig voorzien van horizontale planken (verlijmd!), dan verdeelt de spanning zich over een veel groter oppervlak en wordt het al een stuk stabieler. Breng je aan de andere kant ook verticale planken aan, dan wordt het nog stabieler.
 

rvdkooij

Nieuw lid
6 feb 2012
11
0
Oostwoud
Zelfde als multiplex: hoe meer kruislings lagen, hoe stabieler het is. Met twee lagen is het gewoon niet stabiel en trekt de boel krom. Bij een deur is het nog minder dan twee lagen. Feitelijk is het 1 laag met een paar dwarslatjes. Zou je een deur volledig voorzien van horizontale planken (verlijmd!), dan verdeelt de spanning zich over een veel groter oppervlak en wordt het al een stuk stabieler. Breng je aan de andere kant ook verticale planken aan, dan wordt het nog stabieler.
Helder. Dus door meer lagen en groter oppervlak. Bedankt!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.