Hierbij dan het beloofde verslag van het draaien van een closed end pen zonder closed end mandrel.
Ik heb geprobeerd een zo duidelijke reportage te maken zodat iedereen hopelijk begrijpt welke stappen je doorloopt om een pen te draaien.
Je begint met een pen kit. In dit geval een Semicircular rollerpen. Hier zit alle hardware in die je nodig het om een pen te maken

Vervolgens zaag je een pen blank ( het hout dat je gebruikt voor de pen) maat van de tube ( de koperen busjes). In het geval van deze pen ook een stukje voor het dopje.

Als je de blanks op maat hebt boor je deze met de juiste boor maat door. In het geval van een closed end pen zo als deze moet je de langste blank niet geheel door boren maat net iets meet inboren dan de tube lang is. Dit omdat hier een het einde van de pen geen metalen dopje komt maar de pen gesloten blijft en dus van hout is.

De tweede boor je wel helemaal door omdat hier een dopje op komt van hout.

Nu het hout voor het dopje inboren zo dat je het dopje dat je later in de pen tube perst er in vast kunt zetten met lijm.

Vervolgens lijm je de tubes in de blanks.

Als de lijm is gedroogd ga je met een pen mills cutter de kopse kanten recht maken ten opzicht van de tube. Dit is er voor dat soms de blank iets langer is dan de tube en dan haal je hiermee het overtollige hout weg en verder is het er voor dat als je het gat iets scheef hebt geboord in de blank je het risico loopt dat wanneer je de tip van de pen er op perst deze scheef komt te zitten ten opzicht van de rest van de pen.

Nu kun je beginnen met het draaien van de pen. Ik ben begonnen met het dopje. De heb ik in de vierklauw gezet met de pen mandrel suport als tegen center.

Draai hem op de diameter van de ring die op de penclip komt.

gelijk geschuurd en afgewerkt.

Nu vervang je de vierklauw voor de pen mandrel en plaats je de buschings ( DIt zijn busjes die bij de pen kit hoort en deze geven aan hoe dik je de pen moet draaien aan de uiteinden.
In dit geval is er een bushing die de maat aangeeft en de andere schroef je op de pen mandrel zo dat de tube er over heen gaat en je toch nog steun hebt tijdens het draaien. Dit is alleen wanneer je een closed end pen draait. Bij een normale pen heb je altijd een bushing aan de uiteinde. Voor het draaien van closed end pennen zijn ook speciaale mandrels te koop. Dat werkt weer anders maar daar zal ik nu niet verder op in gaan. Ik heb de pen mandrel suport als tegen center gebruikt.