Cirkelzaag advies

way2go

Actieve deelnemer
5 mei 2018
49
5
Teuven, Belgie
Ik wil mijn allereerste cirkelzaag gaan kopen. Ik heb al wat rond gelezen op dit forum en veel informatie vergaard, zodat ik inmiddels wat beter weet wat ik wil. Toch zou ik graag nog wat extra advies willen hebben.

Het budget is circa 150-200 euro. Hiervoor zoek ik een betrouwbare middenklasser voor hobbymatig gebruik waarmee ik mooie rechte zaagsnedes kan maken. Ik ga er vooral plaatmateriaal mee zagen en af en toe planken schulpen van massief eik (tot pakweg 40-45 mm dik). Mogelijkheid om een geleiderail erop aan te sluiten is een must.

Nu was mijn oog gevallen op deze zaag:

- Metabo KS 55 FS
1200 W, 5600 tpm
bladmaat 160x20 mm
150 euro (Metabo KS 55 FS Set cirkelzaag machine 160mm)

Deze heeft eigenlijk al alles wat ik nodig heb, denk ik. Voor dit bedrag is zelfs een aluminium geleiderail van 1500 mm inbegrepen. Elders zie ik ook dat deze zaag veel duurder is (zelfs in Duitsland), dus dit leek me wel een goede koop.

Nu kwam ik echter onderstaande Bosch Blauw GKS 65 GCE tegen met als tijdelijke actie een gratis geleiderail van 1600 mm. Voor 100 euro meer lijkt me dit een machine met meer mogelijkheden en betere bouwkwaliteit. Toch is het al bijna het dubbele qua prijs van de Metabo. En wellicht is het ook een beetje overdreven voor de doeleinden waar ik hem voor zal gebruiken. Is deze de meerprijs waard volgens jullie?

- Bosch GKS 65 GCE
1800 W, 2.300-5.000 tpm
bladmaat 190 x 30 mm
257 euro (Bosch GKS 65 GCE cirkelzaag machine 190mm)
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Hi!

De zagen zullen beide best kunnen waar je ze voor wilt gebruiken. Veelal wordt toch een invalzaag met liniaal verkozen boven een pendelkapzaag. Vooral vanuit gebruiksgemak en (vind ik) een klein beetje veiligheid.

Met 1200W eiken schulpen gaat wel maar niet van harte denk ik. Als je dit veel verwacht te doen dan zal een groter blad en hoger vermogen zeker fijner werken.

De KS55 (niet FS) zie ik bij de Gamma voor 100,- (zonder liniaal).
Gamma!
De tegenhanger van de bosch, Metabo KS66 is ongeveer even duur als de Bosch.

Zelf heb ik een hekel aan schulpen met de handcirkelzaag met of zonder liniaal (bij voorkeur zonder eigenlijk.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het budget is circa 150-200 euro. Hiervoor zoek ik een betrouwbare middenklasser voor hobbymatig gebruik waarmee ik mooie rechte zaagsnedes kan maken. Ik ga er vooral plaatmateriaal mee zagen en af en toe planken schulpen van massief eik (tot pakweg 40-45 mm dik). Mogelijkheid om een geleiderail erop aan te sluiten is een must.
metabo lijkt volgens de collega's van A- naar B-merk af te glijden
scheppach is een alternatief, maar daarom geen A-mark
in dit forum kan je hierop zoeken
platen ? wil je een zuivere zaagsnede, laat dan je platen door de betere handel zagen
schulpen ?
ik zie dat ze het onderstaande aanbieden
een universeel zaagblad is vis noch vlees
te grof om af te korten & te fijn om te schulpen
op wat ze tonen zie ik 2 hardmetalen tanden
da's niet ideaal om te schulpen
in massief eik van 40 mm zaagt dit zich vast
je koopt beter apart een schulpzaagblad (= telkens 1 hm-zaagtand gevolgd door een uitwerptand)
ecotools is hier populair

1610972238269.png
1610972353749.png
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
MIjn eerste cirkelzaag was een GKS190, met een goed 48T blad en twee zelfgemaakte hulpstukken heb ik daar mijn eerste garage meubilair mee gemaakt.
Ik was altijd vol respect voor het vermogen en het feit dat het blad niet volledig bedekt was. Vorig jaar een GKT55 gekocht, wat een genot:) Ik heb naast een 1100mm ook een 1600mm liniaal die ik af en toe koppel.

Dus ik zou ook door de zure appel bijten en een invalzaag kopen.
Kijk ook even hoe je liniaals kunt koppelen. Het systeem van MAFELL / BOSCH is simpel en lijnt altijd goed uit.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
als je gevarieerd werk doet met de zaag investeer dan in een set zaagbladen .
zodat je het juiste blad voor de klus hebt.

met een grove 16 tands blad kan je prima schulpen met die zagen
 

way2go

Actieve deelnemer
5 mei 2018
49
5
Teuven, Belgie
MIjn eerste cirkelzaag was een GKS190, met een goed 48T blad en twee zelfgemaakte hulpstukken heb ik daar mijn eerste garage meubilair mee gemaakt.
Ik was altijd vol respect voor het vermogen en het feit dat het blad niet volledig bedekt was. Vorig jaar een GKT55 gekocht, wat een genot:) Ik heb naast een 1100mm ook een 1600mm liniaal die ik af en toe koppel.

Dus ik zou ook door de zure appel bijten en een invalzaag kopen.
Kijk ook even hoe je liniaals kunt koppelen. Het systeem van MAFELL / BOSCH is simpel en lijnt altijd goed uit.

De discussie over cirkelzaag versus invalzaag was mij al opgevallen inderdaad. Je vergelijkt het echter met een cirkelzaag die geen mogelijkheid heeft om een lineaal op aan te sluiten. Is dit het voornaamste verschil wat voor jou bepaalt dat de invalzaag fijner werkt, of zijn er meer verschillen? De invalfunctie is mij het prijsverschil niet waard. Is toch alweer gauw 150 euro extra...

als je gevarieerd werk doet met de zaag investeer dan in een set zaagbladen .
zodat je het juiste blad voor de klus hebt.

met een grove 16 tands blad kan je prima schulpen met die zagen

Ja, zowel op de bosch als metabo zit een grof blad, dus was sowieso van plan om er meteen een fijner getand blad bij te kopen. Zal inderdaad eens kijken bij ecotools zoals @ZotVanHout aangaf.
 
Laatst bewerkt:

Wim01

Actieve deelnemer
2 mrt 2016
43
11
Leiden
Mij bevalt de dewalt cirkelzaag dwe576k goed. Is geen invalzaag, maar past op een rails en zaagdiepte is instelbaar. En een prima prijs (185).
 
  • Leuk
Waarderingen: HenkG

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.987
813
Omgeving Leiden
En de dewalt van Wim01 is nu ook in de aanbieding met liniaal.
linkje

Lijkt mij een prima keuze en ook nog binnen je budget. Hier eerst mee aan de slag om ervaring op te doen. Kan je over een tijdje altijd nog zien of je nog iets aan functionaliteit mist.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
De discussie over cirkelzaag versus invalzaag was mij al opgevallen inderdaad. Je vergelijkt het echter met een cirkelzaag die geen mogelijkheid heeft om een lineaal op aan te sluiten. Is dit het voornaamste verschil wat voor jou bepaalt dat de invalzaag fijner werkt, of zijn er meer verschillen? De invalfunctie is mij het prijsverschil niet waard. Is toch alweer gauw 150 euro extra...



Ja, zowel op de bosch als metabo zit een grof blad, dus was sowieso van plan om er meteen een fijner getand blad bij te kopen. Zal inderdaad eens kijken bij ecotools zoals @ZotVanHout aangaf.
Ik heb van twee stukken 6mm berken mpx en wat skateboard tape een liniaal gemaakt, werkte goed en kostte me paar euro. Verder heb ik een afkortbak gemaakt waar ik haaks en precies kon afkorten voordat ik mijn afkortzaag had. Je kunt m.i. dus ook zonder een nette zaagsnede krijgen.

Het geld zit meer in het gemak en de snelheid van werken. echte liniaal werkt gewoon sneller en net wat netter omdat de zaag in de rails loopt in plaats van tegen de zijkant van een geleider. De liniaal kun je vast klemmen, verlengen en door de anti slip neerleggen en gaan zagen.

Voor mij is een groot voordeel van een invalzaag dat deze niet alles helemaal vol blaast met zaagstof door de dichte kap.
Nog een ander verschil is dat ik met een invalzaag en liniaal zelf melamine zaag omdat je veilig kunt voorritsen.
De GKT55 heeft nog wel meer voordelen, maar die hebben meer met het prijsverschil te maken. De GKS190 is echt een bouwplaatszaag, die ik sinds ik de GKT heb te weinig gebruik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.