cirkelvormig halfopen tuinhuis

Peter Laan

Nieuw lid
2 mei 2021
14
0
Olst
Ik wil een achthoekig (cirkelvormig), halfopen tuinhuis/terras maken (diameter ca 5,5 m) met 8 Douglas staanders, daarop leggers (150 x 150 mm). Het dak wil ik van dakspanten (71x196 mm) maken die ik laat samenkomen in een cirkelvormige koepel, die ik maak uit 40 blokjes van 200x100x71 mm (h x l x b). In deze koepel frees ik dan gaten waar de 8 dakspanten in opgesloten worden. Mijn vraag: is deze constructie sterk genoeg of moet ik ondersteuning aanbrengen van horizontale leggers of hanebalken?
Ik hoor graag of er iemand met ervaring mij kan adviseren.

Peter Laan
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.081
414
Met een yurt kan, dus in theorie met jouw tuinhuis ook. Maar de truuk van een yurt is dat de cirkel de krachten van het dak opvangen. Met een juiste constructie moet het wel kunnen lukken. Ik denk in principe aan de bovenzijde van je wanden een doorgaande ringbalk maken die (gelijmd) één stuk vormt.
 
  • Leuk
Waarderingen: vanboomtotbeeld

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
214
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Of de horizontale liggers met slimme verbindingen in elkaar laten haken. Die verbindingen moeten op trek belast kunnen worden. Hoek tussen de balken is 45 graden, moet heel mooi kunnen worden.
Alternatief is stalen strips aan buitenkant, maar niet mooi!
 

Peter Laan

Nieuw lid
2 mei 2021
14
0
Olst
Dank je wel voor jullie reactie. In de achthoek van de staanders op de poeren wil ik de leggers die daarboven komen (op ca 2,30 m hoogte) met een halfhoutsverbinding maken en dan verzegelen met een pen. Omdat het geheel cirkelvormig is, maar dan wel een eenheid vormt, komt er lijkt me balans in de drukbelasting naar buiten voor de dakspanten. Of bedoel je iets anders Jac? En nog een vraag voor Superkees en Jac: is een ringbalk waar ik de spanten in ga maken als zodanig ook ergens te koop? Dat scheelt me een hoop werk natuurlijk.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.081
414
Die balken zijn niet zo te koop. Je ringbalk wordt niet op druk, maar op trek. De lossen delen worden dus uit elkaar gedrukt. Grofweg heb je (denk ik) drie mogelijkheden. Of je lamineert met losse dunne planken een dikkere ringbalk, of maakt een pen en gat verbinding waarbij je toognagels door de pennen slaat, of je brengt stalen strips aan die door een dwarsstrip op de uiteinden, zodat het onwrikbaar vast zit. De twee optie is het mooist, maar ik weet niet of die ook het sterkst gaat zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.