Cilinder kast

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
140
110
Oosterbeek
We hebben een, voor ons waardevolle, kast.
Ooit heeft daar een tijd een aquarium op gestaan, maar dat is helaas gaan lekken, met afschuwelijke gevolgen.
Toch wil ik proberen om het weer te bewerken tot een bruikbaar geheel (met meerwaarde)
Voor het bovenblad heb ik de losgekomen fineer lagen inmiddels verwijdert en wil ik gebruik gaan maken van de fineerstukken van een overleden kennis om dit te herstellen.
Een eventueel motief hiervoor probeer ik i.o.m. de directie vorm te geven, dat gaat wel lukken.(zie de laatste foto voor beschikbare materialen)
Maar technisch heb ik geen ervaring met fineer. Klopt het ook met Titebond 2, dat ik de onderlaag insmeer met lijm, en na droging met een strijkijzer het fineer duurzaam kan aanbrengen? Een eventueel motief hoop ik vooraf te kunnen snijden/zagen en als 1 geheel samengesteld op een zelfklevende laag, in een keer te monteren.
Met de achterwand (foto's 2, 3 en 4) heb ik volstrekt nog geen idee hoe ik dat kan herstellen/transformeren. Mijn idee is om dit per laag, op verschillende posities verticaal door te snijden en dan te proberen dit terug te lijmen (overtollig materiaal uiteraard verwijderen) maar hoe in de lieve vrede kan ik dit klemmen of anders in positie houden om te drogen.
Suggesties hiervoor zijn meer dan welkom.

Bijlagen

• DSC_0335.JPG
    DSC_0335.JPG
    51,8 KB · Weergaven: 14
  • DSC_0336.JPG
    DSC_0336.JPG
    60,8 KB · Weergaven: 15
  • DSC_0337.JPG
    DSC_0337.JPG
    58,7 KB · Weergaven: 15
  • DSC_0338.JPG
    DSC_0338.JPG
    71 KB · Weergaven: 15
  • DSC_0339.JPG
    DSC_0339.JPG
    61,2 KB · Weergaven: 15
  • DSC_0340.JPG
    DSC_0340.JPG
    57,3 KB · Weergaven: 15

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
140
110
Oosterbeek
Loskrijgen is het probleem niet, het gaat juist over de fase daarna. En dat een strijkbout daar wellicht een belangrijke rol in kan vervullen begrijp ik inmiddels.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.791
2.694
Terkaple
www.woodworking.nl
Hoe oud is het kastje? Als het echt op leeftijd is, is de kans groot dat het fineer met beenderlijm of een variant daarvan verlijmd is. Dat wordt zacht bij verwarmen met b.v. een föhn. Zo kun je het eventueel ook weer verlijmen.
Het gebruik van Titebond (zal ook met andere PVA lijmen gaan) is dit wel een handig filmpje

Je zou ook @Roeland Brekelmans in Akkrum kunnen vragen, hij is restaurator en weet alles van dit soort reparaties.

jaap

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.791
2.694
Terkaple
www.woodworking.nl
En nog een handig filmpje over beenderlijm en de vloeibare variant Titebond.

jaap

PS, met een beetje ergernis in mezelf zet ik regelmatig dit soort vaak amerikaanse filmpjes als voorbeeld online. We zouden eigenlijk ons eigen kanaal moeten beginnen en vragen op het forum af en toe met een filmpje antwoorden..

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.442
1.137
Enschede, Twente
De bron voor info over meubelrestauratie is Thomas Johnson Furniture Restoration op YouTube.

Bijv. Huidlijm injecteren onder loszittend fineer. Hoe fineer verwijderen en herstellen. Repareren. Op kleur brengen. Enzovoorts. Reuze ontspannend bovendien om naar te kijken.

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
698
307
Zutphen
Als ik het goed zie is het onderliggende triplex gaan delamineren, dat zal je eerst moeten herstellen. Het fineer wat klaar ligt is een andere houtsoort dan het kastje. Ik kan het niet goed zien maar het lijkt op teak. Al met al lijkt het een klus die je beter onder deskundige begeleiding kunt uitvoeren.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.