Cetol filter 7 plus

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik heb vorig jaar een tweetal lounge stoelen gemaakt met thermisch verduurzaamd fraké (Loungestoel voor buiten).
Dit hout is zeer weerbestendig en ik heb dit ook niet behandeld. Helaas merk ik na een jaar dat 'het weer' er toch in komt. Sommige delen slaan groen uit door aanslag en het hout wordt veel ruwer. Niet echt mooi dus.
Ik wil ze nu opnieuw gaan schuren en daarna voorzien van een aantal lagen Cetol filter 7 plus.
Ik vraag me af of het voldoende is om alleen goed te schuren of dat ik ook ontweringswater moet gebruiken. Maar daar kom ik denk ik vanzelf wel achter als schuren alleen niet afdoende is.
Waar ik over twijfel is de tint van de Cetol. Het fraké lijkt best op notenhout qua kleur, maar ik denk dat teak ook prima zou kunnen. Ik heb het alleen nog nooit gebruikt en weet niet hoeveel kleur de Cetol daadwerkelijk toevoegt.

Nu lees ik op de technische fiche dat je eerst een grondlaag moet aanbrengen voordat je de filter 7 aanbrengt. Die stap ben ik hier op het forum nog niet tegengekomen. Kan iemand vertellen of dat noodzaak is?
 
  • Leuk
Waarderingen: Richard72

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
geen idee of het nodig is want heb ik geen test met/zonder gedaan
met grondlaag blijft de bbq tafel tot nu toe goed
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.142
1.951
Klein-Brabant, Vlaanderen
Waar ik over twijfel is de tint van de Cetol. Het fraké lijkt best op notenhout qua kleur, maar ik denk dat teak ook prima zou kunnen. Ik heb het alleen nog nooit gebruikt en weet niet hoeveel kleur de Cetol daadwerkelijk toevoegt.
ik heb de oregon gebruikt
resultaat is dat de nerven meer geaccentueerd worden
daartegen heb ik helemaal geen bezwaar
of de andere kleuren smaken is persoonlijk
kleurloze bescherming van buitenhout is een utopie, wat hier meermaals beaamd is
Nu lees ik op de technische fiche dat je eerst een grondlaag moet aanbrengen voordat je de filter 7 aanbrengt. Die stap ben ik hier op het forum nog niet tegengekomen. Kan iemand vertellen of dat noodzaak is?
heb ook een grondlaag gebruikt
ik denk dat die voor een goede hechting noodzakelijk is
omdat een grondlaag zo vanzelfsprekend is, schrijven we hier minder over
zelf geen enkele ervaring maar ik meen me te herinneren dat @ZotVanHout fan is van dit product dus ik por hem hierbij even 😉
het geheugen van joris laat nog niets te wensen over !
ik was nog niet in slaap gevallen
 
  • Leuk
Waarderingen: Musicus

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.568
Gaanderen
Ik heb cetol lang geleden gebruikt op een eiken voordeur. Na jaren heb ik alles aan de buitenkant eraf geschuurd. Reden eiken kleurt lichter onder invloed van licht (misschien het UV) Er was een afdak boven en de helft van de deur was dus lichter. Er is in de jaren veel veranderd met verf/beits producten. De vraag is wat doet een uv beschermer? Wat ik gehoord heb is dat de uv beschermer in de lak zorgt dat de boel niet verkleurd tot dit is opgebruikt. Dus het is een tijdelijke uv bescherming. Verkleurt het toch ben je er niet mee om er een laag overheen te zetten je moet de laag er in zijn geheel afhalen. Nu eiken word lichter onder invloed van licht. Dat is zeker niet met alle houtsoorten. Velen worden ook donkerder. Cetol is wel een van de allerbeste producten op dit gebied.
Mijn grondlaag bestond uit een iets verdunde laag.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.142
1.951
Klein-Brabant, Vlaanderen
Cetol is wel een van de allerbeste producten op dit gebied.
mocht je hét beste produkt kennen . . . mag je altijd laten weten
Mijn grondlaag bestond uit een iets verdunde laag.
bij sommige produkten wordt aangeraden om de 1ste laag van het produkt verdund - met water - aan te brengen
cetol is niet op waterbasis
waarmee heb je dat verdund ?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.568
Gaanderen
mocht je hét beste produkt kennen . . . mag je altijd laten weten

bij sommige produkten wordt aangeraden om de 1ste laag van het produkt verdund - met water - aan te brengen
cetol is niet op waterbasis
waarmee heb je dat verdund ?
Terpentine. Toen werkte ik nog niet met waterverven. Ik heb trouwens de eerste twee lagen aangebracht met een plamuurmes om een glad resultaat te krijgen. (was een tip van een oude schilder) Ging toen prima of dit met de moderne variant ook gaat weet ik niet. Als het te snel droogt heb je en probleem met het plamuurmes. Het moest iets dikker zijn om het goed te smeren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.