CBN wiel

Guy C

Nieuw lid
1 feb 2022
11
1
Belgie
Ik zou mij CBN wiel aanschaffen diam.200 voor het slijpen van houtdraaibijtels
dit op een bankslijper van ongeveer 1700 tpm
maar welke korrel zouden jullie aanraden 280 of 500 .
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
voor mij de standaard korrel. Bij Willy Vanhoutte noemen ze dat korrel 150. De korrel staat niet op de schijven, mogelijk plakt iemend anders korrel 280 op dezelfde schijf. Ik heb Optigrind eens gevraagd om er de korrel op te zetten in plaats van hun nietszeggende codes. Ze vonden het een goed idee, maar blijkbaar komt het er niet door.

Daar ben ik tevreden over.
Ik moet wel zeggen dat ik elk gereedschap voor houtbewerking en ook voor houtdraaiendraaien ook afwet met de fijnste diamantwetplaten en konische vormen voor de binnenzijde. De niet-houtdraaigereedschappen worden dan nog op de coticule (of dergelijke) verfijnd en gestropt.
Houtdraaiers schijnen tegenwoordig niet meer af te wetten. Dit kan een reden zijn om toch fijner te gaan


groeten,
Ornament
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Hangt er ook een beetje van af wat je doet; draai je kleine zaken waarbij optimale scherpte van belang is, of draai je grote schalen waarbij je vooral door wil werken na een spijker geraakt te hebben, om het maar even gechargeerd te zeggen.

Gelukkig hebben de meeste bankslijpers plaats voor 2 wielen :cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

Guy C

Nieuw lid
1 feb 2022
11
1
Belgie
Bedankt voor jullie info .
Had deze slijper (DML 200) gezien bij Ronald K. waarschijnlijk een ander merk van CBN wiel ,die andere cijfers gebruiken voor de korrel .
Zelfde machine als bij Willy Vanhoute maar wat goedkoper .
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.555
Gaanderen
Een fijne steen is fijn voor als je je beitel in de juiste hoek hebt. Wil je de hoog gelegeerde stalen met een beetje tempo in de juiste hoek zetten dan is een grove steen fijn. Kijk die professionals hebben 2 of drie slijpmachines en dan is het allemaal een stuk eenvoudiger. Ik ben fan van de Tormek maar helaas niet van zijn snelheid bij het veranderen van de hoek. Het gaat maar het duurt en het duurt. Opnieuw even aanzetten en dan op de polijstschijf gaat snel. Ik moet wel bekennen dat ik drie slijpmachines heb maar geen prof ben.. Een tormek en een koch beide waren demonstratiemachines bij ons uit de zaak. En nog een oude creussen van mijn vader die wel tegen de 40 jaar aanloopt. Ik overweeg om de Koch om te bouwen naar 150 of 200 mm steen en de 2 viltschijven aan de andere zijde te vervangen door een bredere en iets grotere diameter. Waarom? Omdat de koch een lager toerental heest dan de creusen. Dat afwetten op een viltschijf is top.

Zijn de machines van ronald niet die van drechselmeister bij Schulte drechslerbedarf. Raar dat ik ze niet meer op die site zie staan.
 

Guy C

Nieuw lid
1 feb 2022
11
1
Belgie
Dag Wim ,
bedankt voor je uitleg , de machines bij Ronald zijn die van drechselmeister bij Schulte drechslerbedarf
Denk dat ik deze zal aanschaffen om te beginnen ,later dan eens een Tormek of een Koch
Met de DML 200 kan ik bijtels in de juiste hoek zetten op de witte steen en fijn afwerken met CBN wiel 500 denk ik .
Ik heb al wat tools van Tormek omdat ik een ouder watersteen heb , deze tools kan ik later verder gebruiken wat ik dan ook beslis .
ben nog maar pas begonnen met houtdraaien maar maak graag meteen de goeie keuze voor degelijk materiaal .

groeten.
Guy
 

Guy C

Nieuw lid
1 feb 2022
11
1
Belgie
Hangt er ook een beetje van af wat je doet; draai je kleine zaken waarbij optimale scherpte van belang is, of draai je grote schalen waarbij je vooral door wil werken na een spijker geraakt te hebben, om het maar even gechargeerd te zeggen.

Gelukkig hebben de meeste bankslijpers plaats voor 2 wielen :cool:
voorlopig het kleine werk mag dus scherp zijn .
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.555
Gaanderen
Dag Wim ,
bedankt voor je uitleg , de machines bij Ronald zijn die van drechselmeister bij Schulte drechslerbedarf
Denk dat ik deze zal aanschaffen om te beginnen ,later dan eens een Tormek of een Koch
Met de DML 200 kan ik bijtels in de juiste hoek zetten op de witte steen en fijn afwerken met CBN wiel 500 denk ik .
Ik heb al wat tools van Tormek omdat ik een ouder watersteen heb , deze tools kan ik later verder gebruiken wat ik dan ook beslis .
ben nog maar pas begonnen met houtdraaien maar maak graag meteen de goeie keuze voor degelijk materiaal .

groeten.
Guy
Ik zou alleen de grove steen, liefst een grove cbn en aan de andere zijde een harde viltschijf lekker breed. Neem de polijstpasta van koch deze bevat een soort olie waardoor die zou koelen.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Dag Wim ,
bedankt voor je uitleg , de machines bij Ronald zijn die van drechselmeister bij Schulte drechslerbedarf
Denk dat ik deze zal aanschaffen om te beginnen ,later dan eens een Tormek of een Koch
Met de DML 200 kan ik beitels in de juiste hoek zetten op de witte steen en fijn afwerken met CBN wiel 500 denk ik .
Ik heb al wat tools van Tormek omdat ik een ouder watersteen heb , deze tools kan ik later verder gebruiken wat ik dan ook beslis .
ben nog maar pas begonnen met houtdraaien maar maak graag meteen de goeie keuze voor degelijk materiaal .

groeten.
Guy
Als je de traag draaiende 200 mm slijpmachine in huis haalt, dan heb je , naar mijn mening, zowat het beste methode binnengehaald. Als je vlot mee kunt werken en eraan gewoon wordt, vergeet de Tormek dan, die zal niets toevoegen , tenzij misschien ergernis over zijn slakkengang.

groeten

Ornament
www.houtsnijden.eu
 

Frank de Lange

Nieuw lid
3 mrt 2013
14
7
Assendelft
Als je een cbn wiel hebt op een werkbank slijpmachine, dan heb je echt niet perse nog een andere machine nodig.
Ronald Kanne gaf zelfs aan dat als je een tormek hebt, dat je uiteindelijk niet zonder werkbankslijpmachine kan wanneer je bijvoorbeeld een spijker bent tegen gekomen met je beitel.

Ik heb mijn 45 jaar oude werkbankslijpmachine nu voorzien van een cbn wiel via Ronald Kanne. De steen zit er aan de andere kant nog steeds op om hoeken te veranderen en sneller in model terug te komen bij schade aan mijn hak- en steekbeitels.
Ik heb verder echt niets extra meer nodig met deze combi.
Ik heb van mijn machine wel de leunspanen afgeslepen en vervangen door het wolverine systeem. En dat bevalt mij erg goed.
De losse leunspaan wissel ik nu snel van rechts naar links, dus van grof naar fijn als
Ik mijn steekbeitels slijp.
Jaren eerder moeten weten en doen
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

Guy C

Nieuw lid
1 feb 2022
11
1
Belgie
Als je een cbn wiel hebt op een werkbank slijpmachine, dan heb je echt niet perse nog een andere machine nodig.
Ronald Kanne gaf zelfs aan dat als je een tormek hebt, dat je uiteindelijk niet zonder werkbankslijpmachine kan wanneer je bijvoorbeeld een spijker bent tegen gekomen met je beitel.

Ik heb mijn 45 jaar oude werkbankslijpmachine nu voorzien van een cbn wiel via Ronald Kanne. De steen zit er aan de andere kant nog steeds op om hoeken te veranderen en sneller in model terug te komen bij schade aan mijn hak- en steekbeitels.
Ik heb verder echt niets extra meer nodig met deze combi.
Ik heb van mijn machine wel de leunspanen afgeslepen en vervangen door het wolverine systeem. En dat bevalt mij erg goed.
De losse leunspaan wissel ik nu snel van rechts naar links, dus van grof naar fijn als
Ik mijn steekbeitels slijp.
Jaren eerder moeten weten en doen
Frank ook bedankt voor je info heb ook nog een oude bankslijper hier kan ik misschien wel een polijstschijf opzetten
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.