Wat ik een beetje mis in de camvac-HBM discussie is dat een camvac niet volledig HVLP is, maar qua onderdruk en luchtverplaatsing tussen een shopvac en een HBM-achtige in zit. Daardoor is de luchtverplaatsing op papier wat aan de krappe kant, maar zodra er weerstand bij komt kijken (flex slang/evt cycloon/kleinere afzuigopeningen op machines) Haalt de camvac een HBM-achtige in omdat door de grotere verschildruk de luchtstroom veel beter op gang blijft. Daarvoor gebruikt hij wel meer stroom, want niks voor niks natuurlijk. Ik heb er zelf laatst een met drie motoren gekocht, en eigenlijk is het voor hobbygebruik een perfect ding. Veel compacter dus het kost je geen vaste plek in je werkplaats, het kan zowel HVLP als HPLV (hiervoor betaal je met relatief hoog energiegebruik, maar dat is voor hobbygebruik minder relevant). Herrie valt enorm mee, zeker met slangen op de uitlaten. Als je een motor uit hebt staan kan het helpen om de uitlaat daarvan af te dekken, anders zuigt hij daar valse lucht door. Ik heb zelf twee rubberen ballen op m’n camvac liggen, die leg ik op de uitlaten van ongebruikte motoren. Zo zuigt hij goed op één of twee motoren, maar kan ik er bij starten wanneer ik wil, die bal blaast hij er wel af. Anderen hebben oplossingen met klepjes, dat werkt nog makkelijker.
Wat fijnstof betreft heb ik niks getest, omdat ik er een klasse M bosch naast heb staan die ik voor schuren en dergelijke gebruik. Overigens zijn er ook voor de camvac betere fijnstofilters te krijgen.
Ik ben er super tevreden van; en denk dat een tweemotorige camvac van 55 liter de perfecte oplossing is voor mensen die hun eerste stofafzuiger kopen, vanwege de veelzijdigheid. Je kan er kleine machines mee afzuigen, maar koop je later een vlak van dikte bank of een lintzaag dan kan hij dat ook prima aan. En je hoeft niet meteen een vat met een cycloon neer te zetten, dat kan later altijd nog.
Op youtube zit een canadees die wat filmpjes heeft waarin hij het verschil tussen een hbm-type en een camvac laat zien met allerlei zuigtests, als je zoekt op “camvac review” moet je die wel tegen komen denk ik.
Sorrie voor de opmaak, ik zit op m’n mobiel