C afstand potscharnier Hettich?

Roodborst

Actieve deelnemer
5 dec 2019
70
12
Zuid-oost Brabant Geldrop
Goedemorgen,

Voor mijn zelf gemaakt schoenenkastje, heb ik twee Hettich intermat 9935 scharnieren voor opliggende deuren gekocht. Nu zijn de scharnieren binnen en wil ik deze in het kastje monteren. Voor de boor afstanden was ik opzoek gegaan op internet. Ik krijg daar wel de maten voor de grondplaat gevonden echter voor het scharnier, tref ik steeds een afbeelding waar ze over de maat C spreken (Zie afbeelding).C62F682D-9CA2-43F4-832A-A2831F871E78.jpeg
Echter wat de afstand C is kan ik nergens gevonden krijgen.
Het kastje dat ik gemaakt heb is van Amerikaans eiken, met een corpus van 18 mm dik. Het deurtje heeft een dikte van ongeveer 40 mm.
Is er iemand op de forum die mij verder kan helpen?
BVD
 

jorisvh

Post veel
weet niet goed hoe ik de tabel moet lezen!!”
Vooral de onderste tabel op pagina 2 is belangrijk:
1659196817963.png
Voorbeeldje:
als de zijwand 18mm is en je wil een voeg F van 1mm, dan moet je een opdek A van 17mm krijgen.
je zoekt in de rij van 17mm de dikte van je montageplaat D op (bvb 6mm)
daar lees je bovenaan af wat C moet zijn (in dit geval 5mm).

voor dikke deuren moet je in de bovenste tabel nog nakijken of de combinatie deur dikte frontvoeg kan voor een bepaalde frontradius.
 

Roodborst

Actieve deelnemer
5 dec 2019
70
12
Zuid-oost Brabant Geldrop
Vooral de onderste tabel op pagina 2 is belangrijk:
Bekijk bijlage 121884
Voorbeeldje:
als de zijwand 18mm is en je wil een voeg F van 1mm, dan moet je een opdek A van 17mm krijgen.
je zoekt in de rij van 17mm de dikte van je montageplaat D op (bvb 6mm)
daar lees je bovenaan af wat C moet zijn (in dit geval 5mm).

voor dikke deuren moet je in de bovenste tabel nog nakijken of de combinatie deur dikte frontvoeg kan voor een bepaalde frontradius.
Duidelijke uitleg 👍
 

jorisvh

Post veel
was wat te snel en had niet gelezen dat frontdikte 40mm is 🙄.

Als de kast aan de scharnierzijde vrij staat kan het inderdaad sowieso.dan is het mooiste om frontvoeg F 0 mm / opdek A 18mm te nemen.
dan zie je in de tabel dat C gelijk moet zijn aan de montageplaat dikte D.
ik zou ze dan beiden zo klein mogelijk (3 mm) zo hindert het minst in de kast.

Als er toch een andere scharnierdeur of zichtzijde aan de scharnierzijde van de deur komt, wordt het wat ingewikkelder en zal een relatief grote frontvoeg nodig zijn om een front van 40 mm te kunnen openen.
Daarvoor dient de 1ste tabel
1659256908093.png
voorbeeld: voor 40mm dikte is min 4,8mm frontvoeg nodig, als de fronten afgerond worden R3mm kan dat 4,0mm worden. dat is met C 11mm.
daarmee dan weer naar de 2de tabel: met frontvoeg F 4 mm en korpusdikte 18 mm wordt de opleg A 14 mm.
C 11 mm en A 14 mm geeft montageplaat van D 15 mm 😳.
dan is het eleganter om met een half opdekscharnier te werken. Voor C 11 mm en A 14 mm is montageplaat D maar 5 mm.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roodborst

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.