Bus inrichting

Niels1987

Actieve deelnemer
10 feb 2020
72
14
Goedemorgen,

Graag wil ik mijn Opel vivaro van binnen in gaan richten zodat ik de ruimte in mijn bus beter kan benutten en het allemaal overzichtelijk en opgeruimd blijft. Ik wil over het grootste gedeelte van de laadvloer een verhoogde vloer maken met twee lange lades van +/- 1,5 meter die via de achterkant uit kunnen schuiven. Daar haaks op komt nog een lade die intern open kan. Dan heb ik nog een deel over waar de vloer niet verhoogd is zodat ik daar nog mijn zagen die op een onderstel staan makkelijk naar binnen en buiten kan rijden. Eventueel nog een kleine kast bovenop de verhoogde vloer maar dit weet ik nog niet zeker.

Nu vraag ik mij alleen nog af wat voor materiaal ik het beste kan gebruiken. Wat voor mij belangrijk is:
- Duurzaamheid
- Stevigheid constructie
- Gewicht

Nu kom ik verschillende opties tegen. De ene gebruikt 18mm multiplex maar ik heb ook 12mm (betonplex) gebruikt zien worden. En is populieren voldoende of moet ik aan berken denken? Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Zou geweldig zijn als iemand ervaring hiermee heeft en zijn of haar licht hierover kan laten schijnen

Bijgevoegd nog even een paar foto's mbt wat ik ongeveer in gedachten heb. Welke materialen zijn hier op de foto's gebruikt?

Groet Niels
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220522-092200_Chrome.jpg
    Screenshot_20220522-092200_Chrome.jpg
    46,9 KB · Weergaven: 69
  • Screenshot_20220522-092004_Chrome.jpg
    Screenshot_20220522-092004_Chrome.jpg
    46,2 KB · Weergaven: 55
  • Standaard-stellingkast-3-e1574443650643.jpg
    Standaard-stellingkast-3-e1574443650643.jpg
    39,6 KB · Weergaven: 56

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.245
1.990
Klein-Brabant, Vlaanderen
heb ook een vivaro
maar anders ingericht
platenstandaard 15° schuin
vak met verdiepingen aan de glijdeur

welke HxLx heb je ?
zijdeuren ?
achterdeuren of -klep ?

wat moet er allemaal in ?

lades van 150 cm ? dan zonder metalen geleider

beste plaat is betonplex
de gewone is te glad om zagen en materiaal op te plaatsen
dus antislip of andere oplossing
berk mpx is te duur geworden
betwijfel trouwens of die nog te koop is
ik veronderstel dat onze russische 'vrienden' ook dat hier niet meer mogen leveren
populier is licht, maar zou te zacht uit kunnen vallen
dan heb je nog poolse den mpx
voor de moeite die je doet om dit allemaal te maken, zou ik het toch bij betonplex houden
wil je nog op die bakken lopen, dan 18 mm
 
  • Leuk
Waarderingen: Niels1987

Niels1987

Actieve deelnemer
10 feb 2020
72
14
heb ook een vivaro
maar anders ingericht
platenstandaard 15° schuin
vak met verdiepingen aan de glijdeur

welke HxLx heb je ?
zijdeuren ?
achterdeuren of -klep ?

wat moet er allemaal in ?

lades van 150 cm ? dan zonder metalen geleider

beste plaat is betonplex
de gewone is te glad om zagen en materiaal op te plaatsen
dus antislip of andere oplossing
berk mpx is te duur geworden
betwijfel trouwens of die nog te koop is
ik veronderstel dat onze russische 'vrienden' ook dat hier niet meer mogen leveren
populier is licht, maar zou te zacht uit kunnen vallen
dan heb je nog poolse den mpx
voor de moeite die je doet om dit allemaal te maken, zou ik het toch bij betonplex houden
wil je nog op die bakken lopen, dan 18 mm
Merci!

Heb een l2h1 dus 2.8m laadruimte. Twee achterdeuren en zowel links als rechts een schuifdeur. Zou je eens een foto willen sturen van jouw bus? Je maakt me wel benieuwd zo :)

De bedoeling is de lades wel met metalen geleiders maar echte zware variant die tot 250kg kan dragen. De bedoeling van de lades is vooral mijn mbox/systainers er allemaal in te kunnen stoppen en makkelijk toegankelijk te hebben. Beetje zoals dit:


Verder moeten er dus mijn zagen in die op verrijdbare onderstellen staan en deze nemen helaas aardig wat ruimte in beslag. Wie weet maak ik 1 schuifdeur op den duur 'dicht' dmv een rek voor schroeven etc.

Op de bakken hoef ik niet te lopen haha maar ze moeten dus wel stevig genoeg zijn voor het gewicht wat erin komt (zal eens kijken hoeveel dit is, bij lange na niet de max in ieder geval). Opzich is 18mm betonplex natuurlijk helemaal prima. Maar als ik de lades dunner uit zou kunnen voeren en gewicht kan besparen doe ik dat natuurlijk graag. Qua gladheid ben ik er niet zo bang voor. Zagen zet ik toch vast dmv spanbandje aan het tussenschot en de rubberen wielen zorgen al voor aardig wat frictie.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
983
404
hilversum
Ik heb dezelfde bus en afmeting😅

Ik heb alles in de buiten randen gezet zodat ik meer vloer/hoogte ruimte over hield.
Smalste punt is nu 92cm breed.
En de volle lengte.
Hier een oudere foto.
Heb nu ook een stelling rechts staan.
20210717_161118.jpg
Zal vanmiddag effe een huidige foto maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Niels1987

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.624
1.143
Fryslân
Ik heb alle bussen bij mij op het bedrijf ingebouwd. Waaronder 2 vivaro's L2H1. Daar heb ik nu geen fotos van, maar ik heb alles gemaakt van 9 en 12mm berkenbetonplex. Dikker hoeft echt niet, en word alleen maar zwaarder.
Mijn bus (renault master L2H2) is met dezelfde materialen gemaakt.

Je hebt het over lange lades vanaf de achterkant. Maar heb je ook een aanhanger? Dat lijkt mij erg onhandig als je steeds de aanhanger los moet koppelen om bij de lades te kunnen. Je kan nu zeggen, een kleine moeite, maar als je dat een paar keer op een dag moet doen om 1 ding te pakken, verveelt dat snel.

Als je werk doet met veel kleinmateriaal zoals schroeven e.d. kan je er ook voor kiezen om 1 schuifdeur te gebruiken voor deze dingen. Dat als je de schuifdeur opem hebt, een wand hebt van vloer tot dak met kleinmateriaal. Erg overzichtelijk en makkelijk bereikbaar.

In dit topic staan wat fotos van mijn bus.
 
  • Leuk
Waarderingen: Niels1987

Rdl

Post veel
7 okt 2021
983
404
hilversum
Als ik kijk wat er soms/vaak in die bussen wordt geladen, dan denk ik dat 80% tot ver over het max toelaatbare gewicht komt.:cool:
Je ziet ze af en toe gekke dingen doen😅
Ik probeer me te gedragen er mee maar soms ontkom je er niet aan.

Had nog effe een huidige foto geschoten.
Kasten van marktplaats 😅
En wat hout voor extra vakjes.
Ik heb het niet heel spannend gemaakt.
Snelbinders doen wonderen voor mij.
20220522_112957.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Niels1987

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.245
1.990
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zou je eens een foto willen sturen van jouw bus?
foto kan later wel, alhoewel ik vermoed dat jij andere zaken in de bus wil stoppen dan mij

ik vervoer regelmatig platen, en dat gebeurt best staand, want liggend gaan ze schuiven en schuren
op de standaard kan ik de volledige lengte van de platen kwijt (tot 250/260 cm)
de volledige breedte (hoogte) kan er niet op, maar heb ik meestal niet nodig omdat ik zelden platen in hun geheel meeneem, maar ze reeds op brutobreedte laat zagen
heb ik de volledige hoogte nodig, dan komen ze naast de standaard

aan de zijkant heb ik 1 schuifdeur
daar staat een rek ter breedte van de deur, en bestaande uit verschillende verdiepingen op hoogte en breedte van de werkbakken
ingebouwde vakjes of losse bakjes voor klein spul die je in veel bussen ziet, heb ik niet
mijn klein spul zit in de werkbakken
zo heb ik er 2 met schroeven in alle maten
sla ik aan het schroeven, dan neem ik de hele werkbak mee
geen gedoe met op en af naar de bus lopen omdat ik een schroef maatje kleiner of groter nodig heb

aan de achterzijde heb ik tussen de platenstandaard + de bakkenhoogbouw een stuk vloer vrij
daar komen de afkortzaag, de stofzuiger, de compressor, enz
allemaal zware spullen die ik niet hoger wil zetten

hoe de bus precies inrichten dien je in detail zelf uit te zoeken
spreid al je materiaal uit, en bekijk wat je waar stopt
de inrichting zal nog evolueren
ik was echt op weg om links en rechts rekken tot aan het dak te maken
op het nippertje daarvan afgezien, wegens te veel werk + onhandig
nu kan ik aan bijna alles aan zonder in de bus te kruipen
daarvoor is een H1 te ongemakkelijk

voor je constructie kunnen platen van 9, 12 of 15 mm perfect
alles hangt van de belasting + de overspanning af

doorsnede van de platenstandaard

1653246463140.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Niels1987

Niels1987

Actieve deelnemer
10 feb 2020
72
14
Bedankt allemaal voor jullie adviezen en ideeën. Heb ik heel veel aan en brengt me weer terug aan het twijfelen of ik überhaupt wel voor lades moet gaan of toch maar gewoon rekken.

Tot nu toe zijn dit mijn overwegingen geweest:

- het is een h1 dus het liefst wil ik alles kunnen pakken zonder de bus in te hoeven.
- een aanhanger heb ik er eigenlijk tot nu toe nooit achter hangen (maar wie weet wordt dit in de toekomst anders)
- mijn huidge ervaring is dat ik eigenlijk altijd wel ergens kan parkeren waar ik voldoende ruimte heb om een lade achter open te schuiven

Ga er nog maar eens goed over nadenken wat voor mij het meest belangrijke is en wat ik dan wil doen. Vind het ontwerp van die Scott Brown er wel heel functioneel uit zien maar besef me ook dat het nadelen heeft. Losse bakjes wil ik in principe ook zoveel mogelijk vermijden. Heb tot nu toe al eigenlijk alles is systainers (ook schroeven en dat bevalt goed).

Bedankt ook voor de adviezen mbt de dikte van het plaatmateriaal. Denk dat ik er wel uit ben dat het dus 9 en 12mm berken betonplex wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
574
284
Wat bussen betreft weet ik niets, maar voor labinrichting/ mobiele klusplaatsen ben ik erg tevreden met de raaco boxen. Zijn er in verschillende maten, ik vind de oude Raaco Handybox (bv Raaco 139113 Handy Box Assortimentskoffer - 376 x 265 x 310mm ) erg fijn omdat je dan makkelijk in 1 keer 4 lades meeneemt.
Hoe kom ik daar op? Nou, mijn schuur heeft vakken in systainermaat, omdat de vorige bewoner veel Festool had. Mijn assorter boxen passen precies in een systainervak. Dat kan ook een mooie oplossing in een auto zijn, lijkt me.

Succes!
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.798
755
Enschede, Twente
Hoe kom ik daar op? Nou, mijn schuur heeft vakken in systainermaat, omdat de vorige bewoner veel Festool had. Mijn assorter boxen passen precies in een systainervak. Dat kan ook een mooie oplossing in een auto zijn, lijkt me.
Heel veel bewaarsystemen zijn gebaseerd op 30*40 cm (Euronorm geloof ik). Vandaar dat mixen geen probleem hoeft te zijn. Ik gebruik systainers en Auer-boxen (30*40 dus). Auer is prijstechnisch gezien een mooi alternatief & in de praktijk blijken ze heel goed van kwaliteit te zijn - hoewel je op het eerste gezicht bedenkingen kunt hebben bij hoe ze sluiten (had ik tenminste).
Wat wel jammer is: Auer heeft het assortiment aan kleuren van de kistjes teruggebracht. Van Auer heb ik dus de assortimentsboxen en de toolboxen, plus een gereedschapbox met verticale handgreep die ik niet meer in het huidige assortiment terug zie…
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.