Bureaublad doorbuiging tips

Cookiemonster

Nieuw lid
14 sep 2017
8
0
Ik ga een bureaublad maken maar zou wat tips willen hebben voor de ondersteuning.
3 zijden van het bureaublad zitten elk tegen een muur aan. (Dus bureaublad is geklemd tussen 3 muren). Links, rechts en achteraan kan het dus aan de muur bevestigd worden.
Ik zou het bureaublad (dikte) zo slank mogelijk willen houden maar wil er wel zeker van zijn dat het niet te veel gaat doorbuigen.
Ik opteer om multiplex te gebruiken afgewerkt met een hpl laag (ik wil aan de voorzijde de kopse kanten van multiplex zien, gezien we andere meubels zo hebben). De lengte van het blad (muur tot muur) bedraagt 270cm. De diepte zou +- 70cm zijn.


1. Ik veronderstel dat 2 multiplexen op elkaar gelijmd van elk 18mm onvoldoende is om doorbuiging tegen te gaan? (of 1 multiplex gelijmd op een mdf plaat)

2. Ik opteer om aan de voorzijde van het blad aan de onderkant een kokerprofiel van 40mm op 25mm te plaatsen van muur tot muur (wel platgelegd). Ik zou een plaat van 18mm nemen en ter plaatse van het kokerprofiel het hout 8mm weghalen. Vervolgens zou ik onderaan tegen de bovenste multiplex helemaal vooraan een strook multiplex plaatsen. De zichtbare dikte van het blad vooraan is dan 36mm (2x18mm), op deze manier is het kokerprofiel niet zichtbaar. Is dit kokerprofiel echter voldoende om doorbuiging tegen te gaan? Gevoelsmatig zou ik zeggen dat dit zeker voldoende moet zijn. Als ik stabiliteit-technisch de doorbuiging uitreken, is dit toch nog onvoldoende.

3. Ik heb gedacht om 1 multiplexplaat (bv 20mm) te nemen (opgelegd aan de 3 zijden) en 3 stevige plankdragers (bv. https://www.luxesierbeslag.nl/1383640-plankdrager-wit-300x550-pnw6023b) te gebruiken om het doorbuigen tegen te gaan. Gezien we wel wat onder het bureau kunnen kijken, zou ik een grote mdf plaat tegen de muur plaatsen onder het bureaublad op een afstand van bv 3cm van de muur, zodat het verticale deel van de plankdragers niet zichtbaar is, en dus een nieuwe 'neppe' witte muur creëren... Wat omslachtig?

Graag jullie mening wat een slanke maar wel stevige oplossing is voor deze overspanning.

Mvg,
Cookiemonster
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Optie 1 gaat idd niet werken, optie 3 kan maar iets omslachtig. Heb zelf ooit zo een blad gemaakt van net geen 240 breed. Ik heb toen een koker bij de smid gehaakt van 30x30. Hier meteen een plaatje op laten lassen ivm bevestiging tegen de muur. Ik heb toen mdf gebruikt. Koker 20 cm van de rand blad geplaatst. Nu na een jaar of 5 hangt het nog recht.
de rand is opgepikt tot 36mm hierdoor zie je de koker niet.
ben benieuwd waar je voor gaat? Foto van resultaat?
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere

Cookiemonster

Nieuw lid
14 sep 2017
8
0
Dag Joost,

Klopt het dat bij u de bovenste mdf dan maar 6mm boven op het kokerprofiel rust? En het kokerprofiel dus maar met schroeven van +- 4mm vast gezet werden in de mdf? Gezien de koker 30mm is, en de gehele dikte 36mm?
Is dit niet weinig? Welke dikte van mdf heb je gebruikt? Heb je de koker dus plaatselijk ingefreesd in de mdf of niet?
 
Laatst bewerkt:

Cookiemonster

Nieuw lid
14 sep 2017
8
0
Dag vandikte, ik vrees dat onzichtbare plankdragers niet stevig genoeg zijn gezien de breedte van het bureaublad en de ondiepe plankdragers. Dit is goed voor een schap / legplank van 30 cm of dergelijke. Maar voor grotere breedtes denk ik dat dit niet werkt, tenzij er zeer zware versies bestaan.
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
De koker is niet ingefreesd. Blad is 18mm dik. Voorkant dubbel dus 36. Blad rust los op de koker, zit enkel aan de muurkanten vast in de dragende balkjes die op de muur zijn geschroefd. Omdat het een donkere hoek is zie je de koker niet als je gewoon aan tafel zit. Zit je lager dan moet je echt je best doen om onder het blad te kijken. Dus niet uit het zicht weggewerkt maar toch bijna niet zichtbaar.;-)
aan uiteinde van de koker heb ik 2 lipjes laten lassen, ivm bevestigen aan muur. Deze zitten horizontaal tegen de muur. Koker zwart gespoten ivm minder opvallen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
neem 3*15 in plaats van 2*18 en maakt de laatste 10 cm eventueel 30mm als je dat blad rondom goed aan de wanden bevestig kan dat primma
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.