Bureau vlak maken (en houden)

danielk1

Nieuw lid
30 jun 2025
2
1
Veenoord
Hoi allemaal,

Ik ben Daniël Kies, 17 jaar en ik ga natuurkunde studeren.
Ik ben al een jaar of 4 bezig met hout, eerst veel kleine meubels en het afgelopen 1,5 jaar met vioolbouw, hiervoor ben ik ook in Cremona geweest, nu ga ik op kamers en het leek me leuk om zelf een bureau te maken maar de kennis van de meubelbouw is een beetje weggezakt, helemaal voor zoiets groots.
Ik heb een ontwerp gemaakt, maar ik vroeg me af hoe ik de bovenkant het beste kan maken, de bovenkant wordt massief vuren 2 cm dik en dit bestaat dus uit meerdere planken, ik vrees dat dit krom gaat trekken na verloop van tijd.

Ik hoop dat iemand een idee heeft hoe ik de bovenkant mooi stabiel kan houden.

Ps. Ik werk alleen met handgereedschap.

Groeten,

daniël Kies

Bijlagen

• 20250630_114937.jpg
    20250630_114937.jpg
    35,8 KB · Weergaven: 33
  • 20250630_114939.jpg
    20250630_114939.jpg
    31,7 KB · Weergaven: 33
  • 20250630_114941.jpg
    20250630_114941.jpg
    29,3 KB · Weergaven: 33
  • Leuk
Waarderingen: munckf

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
299
106
Heel leuk dat je dit wilt gaan doen, zeker met alleen handgereedschap.
Er zijn meerdere manieren, ik denk aan het volgende:
Je maakt in het het blad zwaluwstaartgroeven, aan de staanders maak je een zwaluwstaart. Deze houden deze je blad recht en verbinden de staanders aan het blad. Je moet deze dan niet verlijmen, of alleen op 1 punt.

danielk1

Nieuw lid
30 jun 2025
2
1
Veenoord
Hoe bedoel je dat precies? Bedoel je om zwaluwstaarten over de hele uiteindes te doen?
Ik zat zelf ook te denken aan een constructie zoals in tekening 1, met een ting en groef aan het uiteinde en dan een plank erop, en de constructie met de lades met een groef bevestigen, is dit verstandig of is een andere manier beter?

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
299
106
Ik bedoelde inderdaad zwaluwstaart over de hele breedte van het blad (Google: sliding dovetail).
Ik zie dat je op het blad 'breadboard ends' toepast. Google deze term om te zien hoe dat 'werkt'. Dit zal je blad al vlak houden. Daardoor kun je de verbinding van de staanders en het blad eenvoudiger maken. Het hangt ook af van je gereedschappen en hoe ver je wilt gaan/jezelf wilt uitdagen. Deuvels of pockethole schroeven zouden hier ook kunnen als je zorgt dat de hout oriëntatie van de staanders en blad op het punt waar je verbind gelijk is. Tand en groef kan ook, of losse veer en groef.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.243
1.012
Enschede, Twente
Hoe breder de planken waaruit je het blad maakt, hoe groter de kans dat het gaat schotelen (kromtrekken). Tot rond de 7 cm breed is ok (heb het hier over grenen en vuren -- hardhout kan breder). Heb je al bredere planken, zaag die dan overlangs door. Je kunt die vrij onzichtbaar verlijmen door van een verzaagde plank de delen weer naast elkaar te gebruiken. Daarbij draai je om en om een deel over de lengte om. De bedoeling is om de verf op de kopse kanten zo te oriënteren dat werking geneutraliseerd wordt.
Heb je bijvoorbeeld een deel met nerf \\\\, dan zorg je ervoor dat ernaast //// komt. Is toevallig de nerf |||| (dat is dus min of meer kwartiers gezaagd), dan kun je die zonder problemen verwerken zonder compensatie. Door alles netjes te 'vermengen' wordt je blad veel stabieler.
Let wel: een deel dat de kern van een stam bevat gaat altijd kromtrekken als het te breed is. En het is trouwens qua tekening vaak niet aantrekkelijk.

Een ander verhaal is in de lengte kromtrekken (banaan, dus). Gebruik hout dat ze recht mogelijk van nerf is, met zo min mogelijk knoesten. Vermeng geen kernhout met sap. Het zorgvuldig omgaan zoals hierboven beschreven helpt ook.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.