Buitentafel maken

tuijnder

Nieuw lid
8 mei 2013
4
0
Ik overweeg (als beginnend houtbewerker) een buitentafel te maken. Dit ontwerp vond ik mooi:
http://www.ana-white.com/2013/09/plans/4x4-truss-beam-table

Ik wil het maken van 10x10 cm balken en planken van ongeveer 2,5 x 10-12 cm, waarschijnlijk douglas.

Dit ontwerp is echter niet geschikt om buiten te staan. Het blad trekt kapot. Maar ik vind het onderstel mooi en dacht een blad te maken dat met blokjes die in gleuven vast gezet worden. En ik wil wat ruimte tussen de lange planken van het blad laten.

Ik zit nu echter met het kopen van geschikt hout. Ik wilde het in Douglas maken, maar weet nog niet goed wat ik waar moet kopen. Ik heb vorig jaar een partij vers gezaagd larix hout gekocht bij de lokale zaagerij om een pergola en wat bloembakken te maken. Maar dat hout trekt zo erg dat ik denk dat het voor een tafel niet geschikt zal zijn. Sommige planken en balken zijn zo sterk getordeerd dat ik ze niet meer recht kon zagen, het ging om misschien wel 10 mm krom. (Was ook deels met kern)

Ik dacht nu gedroogd douglas te kopen (oven / lucht?) maar ik vind dan prijzen van dik boven de 2000 euro per m3. Het gaat om een buitentafel, dus het hout dat ik vond is waarschijnlijk te goed voor dit doel. Ik vind op marktplaats genoeg advertenties van relatief goedkoop douglas, maar heb de indruk dat dit slecht of niet gedroogd zal zijn. Dit kost dan 600 euro / m3. Die prijs past me een stuk beter, maar gaat dat niet te sterk werken? Wat kan ik voor die prijs verwachten? Alleen vers of ook lucht gedroogd, uitgewerkt hout?

Wat is nu slim om te kopen? Het hout moet wel een beetje recht zijn, anders kost het me teveel tijd om de tafel te maken. Bovendien zal het resultaat minder worden.

Hout kopen is niet makkelijk... Terwijl dit nu juist gaat om een rechtoe-rechtaan werkstuk...
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.770
154
Rotterdam
Aangezien de tafel buiten komt te staan, heeft gedroogd hout niet zoveel zin. Larix en Douglas zuigen zich helemaal vol tijdens regenperiodes en als de zon schijnt krimpt het twee centimeter.
Je zult, net als met steigerhouten buitenmeubels, het ontwerp zo moeten aanpassen dat het hout de ruimte heeft om te werken. En je zult er mee moeten leven dat er scheuren in komen.

Een alternatief is om de tafel van een stabielere houtsoort te maken. Eentje die minder werkt en scheurt. Teak bijvoorbeeld.
Maar daar heb je ook verschillende kwaliteiten in.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
@ sunrayes; wordt voor steigerhout ook niet vaak Douglas gebruikt? En je hebt het over volzuigen tijdens regenperiodes maar is dat niet enigszins te voorkomen door goed af te lakken en de onderkant van de poten te beschermen? Of door de tafel al te doordrenken met oliën zodat water weinig kans heeft?

Ik volg dit topic even, wil het voorjaar mogelijk ook een nieuwe buiten tafel maken.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.770
154
Rotterdam
@korte: Klopt, Douglas wordt voor steigerhout gebruikt. Bij de meubels die ze daarvan maken wordt dan ook rekening gehouden met uitzetten en krimp. En houtverbindingen worden vermeden omdat die vanwege deze bewegingen al snel slecht worden.
Alles wordt met schroeven vast gezet.
De topic starter geeft aan dat hij al wel rekening houdt met de beweging door het blad niet strak tegen elkaar te leggen.
Maar de kans op scheuren en torderen blijft omdat het hout erg veel nerven en kwasten heeft.

Overigens is dat niet erg als je voor zo'n uiterlijk gaat.

Het maakt dan ook niet zoveel uit of je nat of droog Douglas of Larix neemt.
Belangrijker is om een goede kwaliteit te nemen, met kwartiers gezaagde planken. En zo min mogelijke kwasten of knoesten.
Maar dan kom je wel weer in de duurdere prijsklasse uit.

Met beitsen van werkend hout heb ik slechte ervaringen.
Maar dik in de verf zetten wel zal helpen. Dan is het hetzelfde als kozijnen of schepen. De verf beschermd het hout.
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Ceder is een goed alternatief voor buitenmeubels. Ook niet erg duur. Ik heb het vaker gebruikt voor buitentafels. Een passende afwerking kan er voor zorgen dat het niet verkleurd, denk aan een PU lak.

Ceder is qua prijs voor een kuub meestal niet veel duurder als Douglas. Misschien kan een lokale zagerij het ook meteen voor je op dikte schaven?
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Dank sunrayes, duidelijke uitleg. Goed om te weten dat het geschroefd moet worden en niet gelijmd. Voor de dingen die ik gemaakt heb voor binnen heb ik alles wel gelijmd (en geschroefd).
Mijn ouders hebben gevraagd of ik voor een terras achterin de tuin een bank met tafel wil maken, goed om te weten dat ik het blad niet moet verlijmen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.770
154
Rotterdam
Ik heb het hout voor onze Loungebank van steigerout bij houthandel van Dal in Esbeek gehaald.
De grote stapel hout werd bij mijn auto gezet en ik kon zelf de beste planken er uit zoeken. Dat was in 2012, en koste € 3,- per meter.

De schutting er achter is van Eikenhout. Dat was mijn eerste 'echt hout project'.
Die hebben we eerst in de Danish Oil gezet. Maar toen werd het snel zwart. Daarna in de naturel tuinbeits met UV beschermer enz... Maar dat werd ook niet mooi.
Nu laten we het gewoon vergrijzen.


p.s. edit: Ik was met een vrachtwagen, het was namelijk een flinke stapel hout die ik nodig had.
 

tuijnder

Nieuw lid
8 mei 2013
4
0
Dank voor de tips! Ik moet dus gewoon zorgen dat ik een goede kwaliteit hout krijg, helemaal kwartiers zal misschien moeilijk worden, maar in ieder geval uit de kern gezaagd, en geen volledige dosse planken.

Ceder vind ik op het internet zo snel alleen bij af.nl, voor >2500 euro/m3. Vind ik dus te duur om buiten te zetten. Ik zag bij af.nl een goede kwaliteit lariks staan, maar dat is dan wel weer kiln dried en 1600 euro. Lijkt me ook nog 'overkill'. Ik geef nu de voorkeur aan enigszins uitgewerkt, lucht gedroogd hout, wat mij betreft douglas. Ik ga zaterdag wel eens naar de zagerij hier. Misschien hebben ze een voorraadje wat al enigszins droog is. Maar ik heb het idee dat ze alleen op bestelling stammen verzagen, erg vers dus...
 

tuijnder

Nieuw lid
8 mei 2013
4
0
O ja sunrays, leuk topic over je loungebank! Flinke stapels hout vervoer ik inderdaad niet in mijn auto, maar erachter.
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Tuijnder, als je geen onderhoud of kromtrekkende delen wilt kun je het blad (waar je het ook mee maakt) bekleden met zink 0,7 mm. Nadeel is de standaard handelsmaat van 2000*1000mm van zink zodat je bij een grotere tafel moet gaan solderen of felsen. Na diverse buitenbladen van hout en mozaik heb ik er nu eindelijk geen omkijken meer naar.

Succes Willem
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Ik zou niet te moeilijk doen.. Douglas planken halen, bijvoorbeeld hier .. http://www.dehandelaardij.nl/douglas-planken-ruw

€2,25 per m1, is het geld niet , maak je een mooie tafel verkoop je hem weer in de winter. En doe je volgend jaar precies hetzelfde. Zo doe ik het ook :). Eventueel een mooie kleurbeits erover.. En daarna zou ik de tafel behandelen met een nano coating ( https://m.bol.com/nl/p/pf-care-102/9200000039351123/ ) .. Hier is genoeg op internet over te vinden, echt een aanrader! En klaar is kees
 

tuijnder

Nieuw lid
8 mei 2013
4
0
Willem, dat bekleden met zink gaat me een beetje te ver. Ik kan me wel voorstellen dat het een mooi effect kan geven als het goed gedaan is.
Bankirai heb ik zitten kijken, is best een optie, een stuk duurder natuurlijk maar ook duurzamer... Ik denk dat ik eerst nog maar eens een tafel van douglas maak, maar luister ik daarna naar Elio's tip en verkoop ik hem. Moet hij wel een beetje lukken natuurlijk ;-)

Het is er vandaag niet meer van gekomen om hout te gaan kopen. Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt in de tuin te werken. Dit mooie weer kon ik niet laten lopen. De eiken hebben weer schone stammen, en de appelbomen zijn vast deels gesnoeid.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Wil je met de laatste mode meedoen, neem je azobe steenschotten.

azobe tafel.jpg

Parketschuurmachine erover en je hebt een mooi blad. Onderstel kan gemaakt worden zoals uw eigen voorbeeld.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Willem, dat bekleden met zink gaat me een beetje te ver. Ik kan me wel voorstellen dat het een mooi effect kan geven als het goed gedaan is.
Bankirai heb ik zitten kijken, is best een optie, een stuk duurder natuurlijk maar ook duurzamer... Ik denk dat ik eerst nog maar eens een tafel van douglas maak, maar luister ik daarna naar Elio's tip en verkoop ik hem. Moet hij wel een beetje lukken natuurlijk ;-)

Het is er vandaag niet meer van gekomen om hout te gaan kopen. Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt in de tuin te werken. Dit mooie weer kon ik niet laten lopen. De eiken hebben weer schone stammen, en de appelbomen zijn vast deels gesnoeid.

Waarschijnlijk haal je personen door de war, ik heb niets over zink gezegd wel over bankirai.

Groet Willem
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
De outdoors table, of what wij dus een picnic tafel noemen, over heel N. America vind je deze tafels soms ook met metaal gemaakt, maar meestal met zwaarder hout of stammen, die dingen staan jaren lang buiten, ze gaan heel lang mee en worden alleen schuin gezet als ze niet gebruikt worden voor langere tijd, zodat het water er af loopt, en sneeuw er af schuift.

Ik heb er een gemaakt in 1972 van western red cedar, en in stukken gezaagd en verbrand 2011 voordat we verhuist zijn, hier met 8 of onze grandkids on them in 2010, Ik heb hem wel verstevigd een keer toen we er grote takken op gevallen hadden met een vroege snowstorm.picnic table.jpg
Hier is er een me poten van rond hout, soms word het blad van half ronde stammen gemaakt.
picnic met log ledds.jpg

Hier is evenplan dat gezaagd hout gebruikt.

Picnic table to build.jpg

Ik heb er ook een met mijn zoon in Ottawa gebouwd voor op zijn dek, wel wat zwaarder hout dan die van mij.
 

Bijlagen

  • picnic table.JPG
    picnic table.JPG
    179 KB · Weergaven: 14
  • Picnick table done cheers.jpg
    Picnick table done cheers.jpg
    160,3 KB · Weergaven: 16

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.