Buitenrek van Steigerhout

Longjohn

Nieuw lid
22 mei 2018
6
0
Hoi Forumers,

Ik ga een houten buitenrek maken wat aan de achtergevel van ons huis komt te hangen. Het ziet er uit als een soort boekenkast van steigerdelen maar dan voor buiten. Het blijft open dus er komen geen deurtjes in. Hier komen de tuinkruiden en andere tuingezelligheid op te staan.

Ik heb een ontwerpje gemaakt en om het een wat luchtig karakter te geven wil ik de horizontale planken in de verticale staanders bevestigen door middel van inkrozingen. Omdat het buitenwerk is kunnen de delen onder invloed van vocht wel gaan werken. De binnenkant van het hout doe ik aan de onderkant zodat regenwater er weer af zal lopen.

Mijn vraag is of de constructie met inkrozingen wel constructie de beste oplossing is. Wellicht is het in ieder geval goed om aan de onderzijde van de horizontale planken inkepingen te zagen die het kromtrekken wat tegen gaan.

Als laatste zou de meest voor de hand liggende constructiewijze zijn om de planken op de staanders te bevestigen door ze op klosjes te monteren. Maar ja, het oog wil ook wat.

Hebben jullie ervaringen met inkrozingen voor buitenwerk en ik ben benieuwd naar jullie tips.

Jelke
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.