Buitenkeuken deurtjes kromgetrokken, hulp gevraagd

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Beste forum,

een tijdje geleden onderstaande buitenkeuken voor bbq gemaakt:
hout.JPG

Alles goed gelukt, maar zijn ondertussen de buitendeurtjes helemaal kromgetrokken:

4fb22cab-1d20-436c-b7cf-f00ae18e9cde.jpg
4d809557-9777-441e-914c-f58f34195a81.jpg

De vraag, hoe los ik dit op?
Het heeft in principe maandenlang in de kelder gedroogd, het is douglas hout, heb het om en om verlijmd, maar ik weet niet precies wat dit veroorzaakt. Ik heb nog genoeg douglashout in de kelder liggen, maar de vraag is natuurlijk als ik de deurtjes opnieuw zou maken, of dit weer gebeurt?

Graag hoor ik wat de mogelijkheden zijnj :)
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
De delen zijn toch niet onderling verlijmd? Is het niet alleen die 2 dwarsbalkjes aan de achterzijde? Heb je die dwarsbalkjes verlijmd aan de delen?

Makkelijkste oplossing is de delen alleen te schroeven aan de dwarsbalkjes eventueel nieuwe.
 

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
De delen zijn toch niet onderling verlijmd? Is het niet alleen die 2 dwarsbakjes aan de achterzijde?
Hallo, de delen zijn zowel verlijmd als met dwarsbalkjes geschroefd, de reden voor het verlijmen was eigenlijk omdat ik bij het hekwerk uit Douglas zoveel krimp zag, dat ik vreesde dat dan de deurtjes te grote spleten zouden krijgen?
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Hallo, de delen zijn zowel verlijmd als met dwarsbalkjes geschroefd, de reden voor het verlijmen was eigenlijk omdat ik bij het hekwerk uit Douglas zoveel krimp zag, dat ik vreesde dat dan de deurtjes te grote spleten zouden krijgen?
Hmmm tja dat is niet de beste manier, of je maakt een paneel uit de delen die kun je onderling verlijmen of je maakt een systeem waarbij de balkjes de delen bij elkaar houden en dan hou je werking van mogelijk maar dat is best wel zichtbaar...

Ook een paneel moet ruimte hebben om te werken maar dan zijn er tussen de delen geen kieren. Buiten is best wel lastig strak te werken;)
 

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Hmmm tja dat is niet de beste manier, of je maakt een paneel uit de delen die kun je onderling verlijmen of je maakt een systeem waarbij de balkjes de delen bij elkaar houden en dan hou je werking van mogelijk maar dat is best wel zichtbaar...
Weet niet of ik helemaal begrijp hoe je dit bedoelt? Wat voor systeem?

Zou het een mogelijkheid zijn om horitontale balkjes te gebruiken om ze bij elkaar te houden, en dan de verticale planken met dubbel lip (denbk dat het zo heet?) aanelkaar te schroeven?
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Als je de delen voorziet van een mes en groef, of iets dergelijks vallen de ruimtes veel minder op, pas op dat je hout de mogelijkheid moet geven om te werken dus niet alles muurvast probeert te schroeven.

Een paneel maken door de delen onderling te verlijmen zorgt ervoor dat de werking plaats vind aan de buitenranden en dat is iets makkelijker te "verbergen"
 

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Als je de delen voorziet van een mes en groef, of iets dergelijks vallen de ruimtes veel minder op, pas op dat je hout de mogelijkheid moet geven om te werken dus niet alles muurvast probeert te schroeven.

Een paneel maken door de delen onderling te verlijmen zorgt ervoor dat de werking plaats vind aan de buitenranden en dat is iets makkelijker te "verbergen"
Bedankt, met andere woorden, beter even nieuwe deurtjes maken op een andere manier, groef verbinding en dan enkel aan elkaar schroeven.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Nou als je een vlakbank of goede zaag hebt zou ik paneeltjes maken van die delen, volgens mij de mooiste oplossing maar heb je wel wat lijmklemmen voor nodig.
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
397
174
Groene Hart
Planken onderling verlijmen is dus met de smalle kanten tegen elkaar, zonder dwarsbalkjes.
Je hebt de planken goed om en gedaan, maar omdat de planken niet alleen aan 1 kant smaller worden door uitdroging, maar ook aan de andere (achter) kant, zorgt dat ervoor dat de krimpende plank de dwarsbalkjes meetrekt.
 

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Ik heb een goede zaag en een vlakbank, al is dat ding niet meer t meest precies (oude scheppach hm1 die eigenlijk verkocht wordt)...

Stel ik haal de latjes eraf, zou het mogelijk zijn het onder vocht/wartme en klemmen weer recht te trekken?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.243
656
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik denk dat als je de latjes weghaalt, je gemakkelijk een rechte deur van kromme planken kunt maken.
De planken zelf recht maken zie ik niet hoopvol in, tenzij je ze inderdaad vlakschaaft en opnieuw afwerkt, en dan is het maar afwachten wat er gebeurt; het is nu warm, maar in de winter wordt het koud en vochtig. De kans dat het hout dan daarop reageert en anders kromtrekt lijkt me groot.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Het heeft in principe maandenlang in de kelder gedroogd
Voor een buitentoepassing heeft dat weinig zin. Normaal gezien laat je hout acclimatiseren in de ruimte waar het meubel komt, of er redelijk op lijkt. Dat is vooral belangrijk voor gebruik binnenshuis, waar het klimaat redelijk constant is.
Buiten schommelt de temperatuur en luchtvochtigheid enorm, waardoor het hout veel meer werkt. Hout dat binnen gedroogd is gaat in eerste instantie natuurlijk veel werken bij buitengebruik.

Deze planken staan alweer een tijdje buiten, die zou ik mooi opnieuw gebruiken. Mocht je toch hout uit je voorraad willen pakken, zou ik ze eerst een paar weken buiten leggen.

Verder sluit ik me aan bij de eerdere suggestie: tong en groef maken aan deze planken (schaven of frezen) en vastschroeven aan een dwarslat (één schroef per plank, anders wordt de werking in de breedte alsnog belemmerd). De tong en groef geven genoeg ruimte voor werking van het hout zonder dat er spleten ontstaan. Eventueel de kant breken zodat een v-groef ontstaat tussen de planken, dan wordt het optisch wel rustieker maar valt de spleet minder op.

Mocht je echt een strakke, vlakke deur willen, dan is het misschien een optie om de planken tot één paneel te lijmen en dan een dwarslat te monteren met 2-3 schroeven en slobgaten, zodat het paneel nog wel kan werken in de breedte. Maar geen garantie dat het vlak blijft.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.