Buitendeur smaller maken

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
Mijn buurman weet dat ik handig ben met hout en dus vraagt ie nu of ik zijn buitendeur, die rot is, wil vervangen (door een buitendeur met glas)oude deur 2015*83 nieuwe deur 2015*88

Hij heeft al 2e hands deur geregeld maar die is 5 cm te breed.
De deurstijlen zijn elk zo'n 10,5cm breed.
Het slot(gat) heeft die breedte wel nodig.
Dit betekent dat er eigenlijk alleen aan de scharnierenkant 5 cm afgehaald kan worden.
Dan blijft er nog maar 5,5cm over van de stijl aan de scharnierkant

Is dat niet een beetje weinig? 5,5cm. De pen en gat verbinding heeft dan nog maar weinig oppervlak meer over
Heeft iemand hier ervaring mee? Kan het wel of niet?
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ik zou er niet aan beginnen, ten eerste lijkt een 5,5 cm brede stijl voor geen meter, en stijlen hebben niet voor niks een bepaalde breedte. Enige wat ik zou overwegen is de stijlen op breedte te laten en het gedeelte ertussen (dorpels, paneel) in te korten. Zal ook veel werk zijn en je bent dan een nieuwe ruit nodig.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Er zal wel geen pen en gat verbinding toegepast zijn maar deuvels.
55 mm is wel erg smal, dan heb je minder dan 40 mm voor de schroeven, dat is wel weinig, 70 mm vind ik het minimum = raamhoutbreedte.
En het ziet er idd niet uit, mja ik hoef er niet tegenaan te kijken......
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Ik vind Bjorn zijn oplossing wel een mooie, gewoon in het midden doorzagen, stuk ertussenuit en dan met grote domino's of deuvels weer aan elkaar plakken, bruislijm ertussen, goed klemmen en geen centje pijn. Bijkomend voordeel is dat de stijlen even breed blijven en je geen gekloot hebt met verdiepen van de slotkast enzo.

De ene stijl breder als de andere afgezien van of een stijl van 5,5 nou breed genoeg is ziet er natuurlijk niet uit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.