Buiten meubel Prunus afwerken

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
Goedemorgen,
een aantal jaar geleden hebben we van een prunus(?) uit onze tuin wat planken laten zagen. Nu heb ik het snode plan opgevat om 2 ervan te gebruiken als zitbankje buiten. Ik vouw ze open als een boek en bout ze vast op zwarte poten.
nu het afwerken, ik ga de planken nog glad schaven/schuren en dan conserveren.
wat kan ik het beste hiervoor gebruiken?229E9F83-6E7F-482C-8882-CBB3B9DBD5CB.jpeg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
pruim vind ik niet in houtinfo.nl
wel kersen, wat tot de prunus-familie behoort
ik vrees dat pruimenhout niet echt geschikt is voor een buitentoepassing
maar er zit een nostalgische kant aan, dus waarom zou je het er niet op wagen
buiten is een ademende lak of beits beter dan olie
hoe gladder/vlakken de planken hoe beter
plaats het zitvlak met een kleine afhelling naar achter, zodat het water er niet op blijft staan
succes !
 

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
merci. Ik kan idd ook niet helemaal meer zeggen welke soort het exact is. En net wat je zegt, het is voor een deel ook nostalgisch van aard. De boom stond achter het huis van mijn ouders en ik vind het leuk om er iets mee te doen.
ga denk ik dan wel op zoek naar een beits achtige afwerking die niet teveel invloed heeft op de kleur.
glad en aflopend, check
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Mooi bankje!
Prunus in het algemeen is niet duurzaam.
Dus goed in de afwerking zetten.
Ik zou de planken wel van het onderstel afhalen zodat je alles kan behandelen. De delen tegen het onderstel zijn vaak extra gevoelig vanwege traag drogen.
 

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
Ik heb ze even gemonteerd om te zien en voelen hoe het zat. En dat is prima. Nu demonteren, schuren en afwerken.
Denk dat ik een transparante olie ga gebruiken. Dan kan ik m.i. wat makkelijker bijwerken waar nodig
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.