Brildragers: een vraag!

koen sweelssen

Nieuw lid
29 sep 2009
13
0
Beste brildragende houtbwerkers.
Voor wie een bril draagt mag het duidelijkzijn dat dit een belangrijk gereedschap is voor de houtbewerker.
Ik ben 46 en toe aan een leesbril. Draag al een gewone bril en moet een keuze gaan maken tussen 2 losse brillen of een met varifocus glazen.
Wat zijn jullie ervaringen met wisselen van brillen of vertekening bij varifocaal glas? Hebben jullie tips? Hoor het graag.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Als je bijziend bent of niet al te verziend, kan ik een laserbehandeling aanraden. Dat scheelt één bril, want aan een leesbril ontkom je uiteindelijk niet. Ik heb echt overal leesbrillen liggen & zelfs een extra sterke voor het precies aftekenen bij houtbewerking.
 
P

Pel

Guest
Ik heb al jaren een bril met varifocus glazen, onderkant lezen bovenkant ver kijken, kan het ding niet missen, tijdens het werk nergens geen last van. Als het minuscule klein is dan gebruik ik een vergrootglas met een lamp van 100 W. moet er niet aan denken dat je iedere keer van bril moet wisselen. Toen ik nog een heleboel van die HEMA brilletjes kocht voor €1.50 maakte ik er maar touwtjes aan, anders was ik ze weer kwijt. Omdat je al brildragend bent zal het in begin wel wennen zijn voor jou om de leeslijn te zoeken.

Groet Pel.
 
Ik draag al jaren een varifocus bril met name voor het op afstand zien. Daarvoor had ik een normale bril, maar dat had het nadeel dat b.v. met winkelen in de supermarkt de bril op en af moet om dat ik dat met bril niet kon zien.
In het gegin was het met de varifocus bril echt wennen maar nu heb ik niet eens in de gaten dat ik een bril draag. Ik kan hem in ieder geval aan raden.

M.vr.gr. Jan
 

Hermanusb

Actieve deelnemer
20 sep 2018
74
2
Ik heb al jaren varifocus brillen gehad en die bevallen me uitstekend.
echter stap ik nu over op sclerale lenzen, speciaal voor mensen zoals ik zonder traanvocht.

hierdoor moet ik binnenkort een leesbril kopen want deze lens is er niet in varifocus.
 

FredL

Actieve deelnemer
9 sep 2018
25
0
Met Varifocus, hou wel rekening met soms een behoorlijke gewenningstijd. Ook het type bril (groter of kleiner glas), is hiervan van invloed.
Ben je eenmaal aan je bril gewend, dan is het :)
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Ik heb al jaren varifocus glazen van Zeiss en vond het in het begin een ramp zeker in de werkplaats..ik was meteen mijn "timmermansoog" kwijt. Veel vertekening in de uithoeken. Uiteindelijk wen je er steeds meer aan maar het blijft behelpen in vergelijk met "gezonde" ogen.
Ik pak nu veel meer de waterpas en/of winkelhaak (heb ze werkelijk express in alle maten) dan vroeger. Dus vertrouw eigenlijk iets minder (gelukkig vaak ook onterecht) op mijn ogen. Wat wel veel scheelt is hoe meer je regelmatig precisiewerk doet hoe sneller je weer wat vertrouwen en routine kweekt/aanleert met je varifocus.
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
213
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Ik heb al jaren varifocus glazen van Zeiss en vond het in het begin een ramp zeker in de werkplaats..ik was meteen mijn "timmermansoog" kwijt. Veel vertekening in de uithoeken. Uiteindelijk wen je er steeds meer aan maar het blijft behelpen in vergelijk met "gezonde" ogen.
Ik pak nu veel meer de waterpas en/of winkelhaak (heb ze werkelijk express in alle maten) dan vroeger. Dus vertrouw eigenlijk iets minder (gelukkig vaak ook onterecht) op mijn ogen. Wat wel veel scheelt is hoe meer je regelmatig precisiewerk doet hoe sneller je weer wat vertrouwen en routine kweekt/aanleert met je varifocus.
Dat van gewenning kan ik beamen. Mijn eerste was door de brillenman totaal verkeerd opgemeten en/of gemonteerd. Koppijn, duizelig. Bril teruggebracht. Daarna gerenommeerde opticiens gehad, nooit meer problemen.

Zorg bij het aanmeten van een varifocale bril dat de opticien zijn/haar werk heel goed doet. En spreek af dat als je niet kan wennen, de bril kan worden teruggegeven. Niet goed, geld terug. Dat timmermansoog leer je wel weer, duurt niet lang.
 

Hermanusb

Actieve deelnemer
20 sep 2018
74
2
Dat van gewenning kan ik beamen. Mijn eerste was door de brillenman totaal verkeerd opgemeten en/of gemonteerd. Koppijn, duizelig. Bril teruggebracht. Daarna gerenommeerde opticiens gehad, nooit meer problemen.

Zorg bij het aanmeten van een varifocale bril dat de opticien zijn/haar werk heel goed doet. En spreek af dat als je niet kan wennen, de bril kan worden teruggegeven. Niet goed, geld terug. Dat timmermansoog leer je wel weer, duurt niet lang.

Mijn eerste hans anders bril was ook dramatisch. Die kunnen geen fatsoenlijke varifocus bril maken.
ik heb nu varifocus van een goede opticien.
nog een dikke maand dan gaat het lenzen worden, wel met leesbril dus geen vervormingen in de hoeken,
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Droeg een bril vanaf mijn 9e jaar, gemiddeld bijziend. Van mijn eerste verdiende geld kocht ik lenzen, eerst zacht en later half harde. Begin jaren 2000 hadden we een klant in Emmen die contact lenzen maakte en experimenteerde met zg nachtlenzen. Die deed ik 's nachts in en gaven voldoende vervorming aan het oog, zodat je overdag zonder lenzen scherp kon kijken. Zat ik echter de hele morgen achter de computer, dan kon ik 's avonds teletekst eigenlijk niet meer lezen op de tv. Toen van het laatste setje er eentje brak, stond ik voor de keuze, nieuwe lenzen, bril of laseren. Heb me in het laatste verdiept en mijn ogen in 2006 laten laseren in Istanboel. Echt een hele goede ervaring en tot mijn verassing doe ik het ook nu nog steeds zonder leesbril. Ben nu 61 en had oogafwijking -3.5. Voor priegelwerk heb ik tegenwoordig wel een brilletje met +1 ;).
Laseren kan eigenlijk alleen als je ogen over langere tijd stabiel zijn. Een deel van de familie en vrienden hebben het ook gedaan en allemaal zeer positief. Met de leesbril heb ik wel een beetje geluk, de meesten moeten daar toch wel wat vroeger aan. Ik hou het ook bewust tegen om mijn ogen wat geoefend te houden.
Er is ook een therapie met licht en oefeningen om deze veroudering tegen te gaan of zelfs terug te draaien; Google maar eens op ogen oefenen tegen leesbril.

jaap
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Gestart met een leesbril, maar de focale lengte ligt niet goed (te kortbij) en ben nu overgestapt naar een computerbril. Veel beter omdat de focale lengte iets verder ligt.
Jos
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.