Breedte van balkjes bij de bouwmarkt anders dan op het etiket (verschil bijna 10%)

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.238
1.013
Nootdorp
Terwijl ik bezig ben met een voederhuis kwam ik erachter dat de balkjes van de bouwmarkt een afwijking hebben. Je ziet wel een waarschuwing in de bouwmarkt dat maten kunnen afwijken. En tegelijkertijd vind ik de afwijking best groot. Of zie ik dit verkeerd? De breedte zou 38 mm moeten zijn. Echter, de schuifmaat (en ook twee rolmaten) geven 35,2 mm aan. Je kan redeneren, dat is maar een paar mm. Procentueel gezien is het bijna 10%. Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.

balk meten.jpg

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
386
159
Op het internet gevonden.

Bij vurenhout zijn er twee soorten kopmaten: de bruto en de netto kopmaat. Bij ruw vurenhout wordt alleen de bruto kopmaat gehanteerd, terwijl geschaafd vurenhout zowel een bruto als een netto kopmaat heeft. Dit verschil kan onduidelijkheid veroorzaken over de exacte afmetingen van het hout dat je bestelt. Daarom leggen we dit graag aan je uit!

Wat is precies het verschil tussen de bruto en de netto kopmaat?
Bij vuren geschaafd hout geeft de bruto kopmaat de afmetingen van het hout vóór het schaven weer, terwijl de netto kopmaat de afmetingen na het schaven toont. Dit betekent dat de kopmaat van vuren geschaafde balken, planken en latten voor bewerking ongeveer 4 tot 6 mm groter is dan na het schaven. Als je bijvoorbeeld een vuren geschaafde balk bestelt met de maat 50x75mm (bruto) dan ontvang je een balk met werkelijke afmetingen van 44x70 mm (netto).

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
357
137
Almen aan zee
Ik krijg een beetje jeuk van " Daarom leggen we dit graag aan je uit! "
Dit gaat wel over de kopmaat van ruw vuren, dus dat bruto / netto verhaal gaat hier niet op.

Denk dat het komt doordat dit hout uit productiebossen komt, nog niet goed droog, snel gezaagd,
daarna droogt het nog door en krimpt het.

Ze zetten voor de zekerheid om klachten te kunnen voorkomen ook op de sticker circa 21,5 x 38

Zo zei ook ooit de APK-keurmeester bij het checken van de fuseekogels van m'n oude auto
"ietsje speling binnen de marge, een milimeter is een rekbaar begrip ;-)"

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.334
1.063
Enschede, Twente
Ik keek toevallig vandaag op de sites van Horbach en Bauhaus naar ruw vuren latten & (ik weet niet meer bij wie) ergens stond dat maten konden afwijken in de orde van 1 mm rondom bij kop. Lijkt me ook logisch: dit spul wordt zo'n beetje nat op maat gezaagd, dus dan kun je er niet van uitgaan dat de eindmaat stabiel blijft.
2,5 mm op de kopmaat is net over de 2 mm die ik hiervoor beschreef, dus dat zal wel als acceptabel worden beschouwd.

Ik neem trouwens bijna altijd een meetlint of schuifmaat mee bij het hout kopen in de bouwmarkt. Meten is weten.

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
320
116
Loop je bij hetgeen dat je wilt maken tegen een probleem aan met deze afwijking?
Dit is een panlat, voor deze toepassing maakt het dus ook weinig uit.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Houtsoort

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
458
98
Oss
Zou er geen verkeerd etiket op gestickeerd zijn. Afwijkingen zijn er altijd. Ook als het hout net niet 4 zijdig geschaafd word.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
458
98
Oss
Ik keek toevallig vandaag op de sites van Horbach en Bauhaus naar ruw vuren latten & (ik weet niet meer bij wie) ergens stond dat maten konden afwijken in de orde van 1 mm rondom bij kop. Lijkt me ook logisch: dit spul wordt zo'n beetje nat op maat gezaagd, dus dan kun je er niet van uitgaan dat de eindmaat stabiel blijft.
2,5 mm op de kopmaat is net over de 2 mm die ik hiervoor beschreef, dus dat zal wel als acceptabel worden beschouwd.

Ik neem trouwens bijna altijd een meetlint of schuifmaat mee bij het hout kopen in de bouwmarkt. Meten is weten.

Denk dat hier paar dingen door elkaar gehaald worden. In elk geval kwa timmerhout.
Er is midden Europees hout ( me ) en noord Europees hout ( ne ).
Verschil midden Europees word nat gezaagd en noord Europees word "droog" gezaagd.
Noord Europees hout is bijna altijd voorzien van kopmerk en ruimte tussen ringen. Midden Europees hout word ook altijd opgelat zodat het hout nog verder kan drogen. Door het drogen trekt het ook vaak nog meer krom of scheluw meestal is het ook iets ruwer of grover kwa patroon (zagen)
Noord Europees word zo op elkaar gestapeld omdat net al gedroogd is.

Bijvoorbeeld baddinghout 60x160.
Midden Europees krimpt tot 52 x 150 mm
Noord Europees meestal 57 x 156 mm

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.753
1.099
71
Veldhoven
Ben ik nou de enige die dit al zeker meer dan 45 jaar weet? Een oom van mijn vrouw had namelijk hier in Veldhoven een DHZ winkel, daar kocht ik alles en van hem heb ik heel veel geleerd. Ik weet gewoon niet anders. Daarom kocht ik heel lang geleden al een vandiktebankje en koop de meeste tijd alleen maar ongeschaafd hout.
Ik regel het zelf wel.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.