breedbandschuurmachine voor surfplank bouw

itsmark1974

Nieuw lid
26 sep 2023
7
7
utrecht
hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier (heb me net even voorgesteld). Als nieuwe hobby ben ik bezig met het bouwen van houten surfplanken, hol (frame heb ik nu CNC laten doen), en dan met paulownia hout. Eerste board is bijna klaar. Zal binnenkort wat foto's uploaden. Voor board nummer 2 wil ik het Paulownia hout combineren met wat andere houtsoorten zoals wat lijnen met Red Cedar.

Waar ik tegenaan loop is het volgende. Ik kan bij de stadswerkplaats Utrecht wel met een vakdiktebank werken, maar die kan niet de gehele breedte van het board in 1 keer erdoorheen doen. En ze hebben geen 'breedbandschuurmachine' als dat zo heet. Het mooiste zou zijn dat ik alle houtdelen voor het dek, planken van 10cm breed ongeveer, aan elkaar zet op 7mm dikte, en dan met de schuurmachine tot 5mm afschuren. Dit geeft een mooier resultaat dan de vandiktebank volgens mij. Nu doe ik ze in de vandiktebank tot 5mm vlakken. En daarna als ze de vorm van het board hebben, dan schuur ik het tot het supermooi vlak is, maar toch hou ik dan wat hobbels (bijna niet zichtbaar gelukkig, maar wel voelbaar met de hand).

Maar ik heb nog niemand gevonden die zo'n apparaat heeft staan waar planken van 3 meter lang doorheen kunnen, liefst ook nog 60-70cm breed.

Heeft iemand van jullie zo'n machine staan? of heeft iemand een idee waar ik terecht kan? of is dit de verkeerde plek om zoiets te vragen?
Ook wil ik met nieuwe boards eens experimenteren met het infrezen van logo's etc. Ook dat kan niet bij de stadswerkplaats, dus als er mensen interesse hebben om eens mee te denken ;-)

Hoor het graag. thanks
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.709
2.571
Gaanderen
Breedbandschuurmachines komen wel eens voorbij op veilingssites, marktplaats en dergelijke voor vrij lage bedragen. Deze zijn bedoelt voor het schuren van deuren en andere grote dingen. Je drukt met een plaat de band op het hout. Laat je de plaat iets te lang op een plek dan zit er een put in je deur. Raad maar hoe ik dat weet. Geheel een meter of 3 lang. Van dikte schuurmachine voert het werkstuk door je machine heen. Zijn er in veel maten. In de grote maten heb ik ze niet tegen lage prijzen gezien. Al kijk ik er al een hele tijd niet meer na.
 

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
82
53
Hoofddorp
Je kan ook eens een schraapstaal proberen?
Of een schaaf, maar dan moet je wel weten hoe de vezels precies liggen en ik kan me voorstellen dat dat lastig is.
Andere optie die ik nog kan verzinnen (maar traag en fout gevoelig): een bovenfrees op een slee
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
hallo allemaal,

Nu doe ik ze in de vandiktebank tot 5mm vlakken. En daarna als ze de vorm van het board hebben, dan schuur ik het tot het supermooi vlak is, maar toch hou ik dan wat hobbels (bijna niet zichtbaar gelukkig, maar wel voelbaar met de hand).
Iets dergelijks heb ik bij het vlakken van latten voor het maken van zeskantige houten hengelkokers. De latten zijn (moeten worden) tot 130 cm lang, 3 cm breed en 4.5 mm dik. Als ik ze tweezijdig door de vandiktebank haal krijg ik, zeker met hout dat een interessante tekening heeft, veel uitbreeksels en oneffenheden op met name het vlak dat de meeste tekening heeft, en dat ik dus 'buiten' wil hebben. (Met 'gewoon' hout loop je uiteraard niet tegen dat probleem aan.)
Ik los dat nu op door de zichtkant met de hand te schaven (ik ga uit van strips van 6-7 mm dik, die ik op de lintzaag zaag uit een stuk hout dat al ongeveer de juiste breedte heeft - steeds een zijde over de vlakbank heen halen om het recht te maken, dan vervolgens met die gevlakte kant tegen de langsgeleider van de lintzaag een strip afzagen, en zo door). Omdat de strips lang en dun genoeg zijn hoeft het handschaafwerk niet perfect vlak (dwz parallel aan een rei) te zijn, alleen perfect glad. Over die lengte volgt de vandiktebank, die ik dan voor de binnenkant gebruik om de strips op dikte te schaven, het verloop van de handgeschaafde zijde wel. En eventuele 'sweep' lijm je vanzelf recht bij het assembleren van de koker. Ik gebruik hiervoor wel een lange schaaf (een nummer 6, met een scherp geslepen beitel en zoet afgesteld.
 
  • Leuk
Waarderingen: itsmark1974

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.105
2.613
De lengte is verder geen probleem. Maar schuurmachines die 70 cm breed kunnen schuren vragen zo veel vermogen, dat je die alleen in timmerfabrieken vindt. Je hebt wel de hobbymachines die bijvoorbeeld gitaarbouwers gebruiken. Daar kan je je hout in 2 gangen door halen, omdat de machine aan een kant open is. Maar om daar over de gehele breedte 2 mm mee weg te schuren kost meerdere gangen.
 

itsmark1974

Nieuw lid
26 sep 2023
7
7
utrecht
tx voor de reacties. Ik heb niet de ruimte en het budget om er zelf 1 te kopen op dit moment. Het is een hobby dus geen werk voor mij. Dus mijn hoop is een bedrijf te vinden die zo'n grote schuurmachine heeft. Wist niet dat ze zo'n vermogen trokken.
Ik kan eens aankloppen bij een timmerfabriek of gitaarbouwer, moet ik even op googlen dan. In Engeland zit een mooi bedrijfje dat ook surfboards bouwt: Otter, zij gebruiken wat ze noemen een 'drumsander' alleen iets kleiner. dat zou dus ook werken. Vanaf 7:50 in dit filmpje
Dan doe ik eerst de ene helft, en dan de andere. Geeft supermooi eindresultaat. Het filmpje geeft ook mooi weer hoe ze zo'n dek maken voor een surfplank.

Iemand een idee wie zo'n ding heeft in zijn werkplaats?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.105
2.613
Er zijn volgens mij wel mensen op het forum die een drumsander,[wat ik dus een hobbymachine noemde] hebben. Ik kom zelf uit je omgeving, maar ken niemand met zo'n schuurmachine.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Er zijn best veel filmpjes op YT over zelfbouwers van drumsanders. Een echte breedband schuurmachine heeft, zoals de naam al doet vermoeden, een hele brede schuurband. Er zijn modellen met meerder schuurbanden achter elkaar, zodat je in 1 beweging van grof, middel en fijn schuurt. Daar moet ook een serieuze stof afzuiger op!
Wat Wim bedoelt is een lange bandschuurmachine. Met wat ervaring kun je daar prima mee vlakschuren, maar het is lastiger om over het hele oppervlak eenzelfde dikte te krijgen.

Zo'n zelfbouw machine is zeker het overwegen waard, het duurt allemaal wat langer, je neemt maar een paar tiende per keer af, maar je hebt wel het hele proces onder controle en uitbreken, zoals met een schaafmachine heb je niet. Zorg wel voor goede stofafzuiging.

jaap

 
  • Leuk
Waarderingen: itsmark1974

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.105
2.613
Als je 70 cm breed en 3 meter lang wil doorvoeren, heb je een transportband nodig als je een mooi egaal resultaat wil. En 70 cm breed heb je een veel grotere diameter rol voor nodig, om te voorkomen dat je alleen aan de zijkanten schuurt. En aandrijven met een boormachientje kan je echt wel vergeten. Er is een verschil tussen hout even oppoetsen als het uit de vandiktebank komt en echt vandikte schuren. Voor het laatste heb je serieus vermogen nodig. Zeker als je over de gehele breedte van de machine wil schuren. Breedband schuurmachines zijn bij dit soort formaten al snel een pk of 10.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Als je 70 cm breed en 3 meter lang wil doorvoeren, heb je een transportband nodig als je een mooi egaal resultaat wil. En 70 cm breed heb je een veel grotere diameter rol voor nodig, om te voorkomen dat je alleen aan de zijkanten schuurt. En aandrijven met een boormachientje kan je echt wel vergeten. Er is een verschil tussen hout even oppoetsen als het uit de vandiktebank komt en echt vandikte schuren. Voor het laatste heb je serieus vermogen nodig. Zeker als je over de gehele breedte van de machine wil schuren. Breedband schuurmachines zijn bij dit soort formaten al snel een pk of 10.
ik denk dat je een goed punt hebt. Zo'n stuk hout strak schuren gaat ook wel met de hand, met een schuurplank. Dat is een stuk buigzaam multiplex van een 70 cm lang, aan beide einden een knop of handvat en op de onderkant een lange strook schuurpapier. Zo schuur je alle hobbels en bobbels er uit. Ik heb zo de romp van mijn boot strak gekregen.

jaap
 

itsmark1974

Nieuw lid
26 sep 2023
7
7
utrecht
ik denk dat je een goed punt hebt. Zo'n stuk hout strak schuren gaat ook wel met de hand, met een schuurplank. Dat is een stuk buigzaam multiplex van een 70 cm lang, aan beide einden een knop of handvat en op de onderkant een lange strook schuurpapier. Zo schuur je alle hobbels en bobbels er uit. Ik heb zo de romp van mijn boot strak gekregen.

jaap
het proberen waard als ik geen drumsander o.i.d. kan vinden ;-) goede fitness vervanging.... 2 mm eraf ga ik niet doen dan, maar van 6 naar 5 misschien wel.
 

itsmark1974

Nieuw lid
26 sep 2023
7
7
utrecht
heren, dank voor het meedenken! echt tof dit forum. Na wat rondbellen kwam ik bij Meubelmaker Leidsche Rijn die me wel wil helpen. Hij heeft een breedbandschuurmachine van 62cm breed. Ik ga binnenkort eens koffie met hem drinken. Hier een voorbeeld van hoe zo'n plank er van binnen uitziet. Ik zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen als jullie dat leuk vindensurfboard.jpg
 

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
Vet zeg, mooi board! Krijg meteen zin om te gaan bouwen... en ik surf niet eens. Ik kite wel, heb een aantal twintip boards zelf geknutseld een aantal jaar terug.
 
  • Leuk
Waarderingen: itsmark1974

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.