Brandwerende dubbele deuren en kozijn

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
129
40
Alkmaar
Ivm een thuisaccu zou ik een brandwerende kast willen maken om de accu's in te plaatsen. Er zijn diverse brandwerende deuren van 60 min in de handel, maar ik kan geen kozijnen vinden die speciaal voor dit doel zijn geproduceerd. Een deur/kozijn combinatie al helemaal niet. De kast mag ca 2000mm breed worden, vandaar de dubbele deur ivm werkruimte.

Iemand met ervaring op het gebied van een dubbele openslaande deur met een brandwerende werking?
De kozijnen moeten wel van een houtsoort zijn welke minimaal 550kg/m3 weegt en een minimale maatvoering hebben. Mahonie zou hiervoor in aanmerking kunnen komen, alhoewel veel leveranciers deze informatie niet kunnen geven.
Ik lees dat er nog een kader/rubber in zou moeten voor afdichting. Op webshops voor brandwerende middelen kan je bv afdichting rubbers vinden met een zwellende functie. Dit samen met een valdorpel zou het geheel redelijk dicht moeten kunnen afsluiten.
Heeft iemand misschien een tekening voor een kozijn?
Dank!

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.387
803
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Zomaar een paar gedachtes:

1) e.e.a. zal waarschijnlijk flink van de accucapaciteit afhangen, voor een kleine accu zullen andere eisen dan een grote gelden
2) kan het niet buiten?
3) mogelijk een gebruikte kluis of brandwerende archiefkast kopen?

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
129
40
Alkmaar
Zomaar een paar gedachtes:

1) e.e.a. zal waarschijnlijk flink van de accucapaciteit afhangen, voor een kleine accu zullen andere eisen dan een grote gelden
2) kan het niet buiten?
3) mogelijk een gebruikte kluis of brandwerende archiefkast kopen?
Bedankt voor het meedenken.
1: Er zijn nog niet echt eisen voor dit soort ruimtes in particuliere bestaande gebouwen. (Niet kunnen vinden en ook bevestigd door diverse accu verkopers. Komen vast wel na de eerste afgebrande huizen).
2: Ja kan buiten maar dan moet je dat weer verwarmen omdat je accu's niet mag , of beter niet kan laden bij temperaturen rondom het vriespunt. Daarnaast zou ik de warmte graag gebruiken voor mijn woning.
3: Met mijn accupakket zijn die kasten te klein. Maar goede tip!

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
129
40
Alkmaar
Nee hebben ze niet, heb ik gecheckt. Je mag een dergelijk pakket gewoon in de (inpandige)garage plaatsen.

Maar voor mijn eigen gemoedsrust wil ik er een kast omheen bouwen om de brandweer en ons wat meer tijd te gunnen.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
385
80
Oss
Bij deur voor brandveiligheid of vertragen is de sponning waar deur in zit geen 17 maar 25 mm. Rest van kozijn blijft hetzelfde. Volgens mij moet er wel automatische sluiting opkomen omdat het scherm betreft ( vertragen van brand moet deur zelfsluitend zijn )

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.851
1.234
Riemst
Moet er geen ventilatie naar buiten zijn als je zulk een kast maakt? De druk die door de warmte en gassen wordt opgebouwd moet toch weg kunnen.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.461
3.518
Gaanderen
Ik mocht zelf brandwerende deuren "maken" voor onze vuurwerkkluizen. Inderdaad tochtstrip brandvertragend. Op de deur (garantieplaat) mochten we een brandvertragende plaat opschroeven. Deze eisen waren toen per gemeente/regio verschillend. Ik weet nog dat collega vuurwerkverkopers wel gecertificeerde deuren moesten kopen. Was na de ramp in Enschede wel een wildwest met de voorschriften.

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.304
355
Goeree-Overflakkee
Een standaard meranti kozijn voldoet volgens mij al. Niet het waaibomenmeranti van tegenwoordig, maar het "ouderwetse" zware ;)

De deurnaald is de zwakke plek. Voor de betere deurnaalden kan je bv. kijken bij Alprokon.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.851
1.234
Riemst
Ik heb mijn twijfels of de standaard oplossingen voor brandwering en compartimentering gaan volstaan voor een thuisbatterij (en zelfs een accu voor handgereedschap). Een accu die ontbrand is niet te blussen. De brand voed zichzelf met de aanwezige materialen in de batterij en heeft geen zuurstof van buitenaf nodig. De enige manier om een brandende accu te doven is onderdompeling in water waardoor zoveel warmte onttrokken wordt dat het verbrandingsproces (een chemische reactie) stopt. De warmteontwikkeling en bijhorende gasontwikkeling van de brandende accu gaat naar mijn gevoel niet te beheersen zijn met een brandwerende deur. Enige veilige oplossing is naar mijn mening een ruimte die volledig van woongedeelte gescheiden is door een betonnen wand en die geen rechtstreekse verbinding (deur) met rest van gebouw heeft.

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
57
46
Oosterbeek
Weliswaar zijdelings, zeer veel gehoord over brandgevaar van batterijen/accu's van iemand die er dagelijks mee te maken heeft.
De reactie van @mathieu is een zeer juiste. Behalve over ventilatie..., brand wordt blij van frisse lucht!
Alleen onderdompeling is een methode om zo'n brand te blussen. De ruimte dient dus waterdicht te zijn tot boven het hoogste niveau van de bovenzijde van de accu....,
De brandweer lijkt mij de meest voor de hand liggende instantie voor advies, zeker niet de leverancier van de thuis batterij!

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.851
1.234
Riemst
Dat van die ventilatie is zeker een punt. Zou ook met terugslagklep kunnen waardoor enkel overdruk wordt afgebouwd en lucht niet naar binnen kan.
Een sprinkler met smeltpatroon kan een optie zijn om watertoevoer te verzekeren in geval van te hoge temperatuur.
Anderzijds heb ik tot nu toe nog niet gehoord van thuisbatterij die brand veroorzaakt. Het zijn altijd electrische fietsen en steps. En daar zijn ook redenen voor. Minderwaardige kwaliteit en schade door valpartijen zijn er niet vreemd aan.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.