Ik heb bij het lezen van dit topic toch enkele bedenkingen bij alle goedwillende adviezen hierboven, en dit is zeker ook geen kritiek op de vraagsteller in dit topic., elk is baas in eigen huis
Maar waarom altijd meteen één van de duurste merken aangeprezen moet worden als de beste machine voor een bepaalde klus daar kan ik niet bij. Andere fabrikanten die meestal een stuk goedkoper zijn leveren ook geen rommel, maar knappe allrounders.
Dewalt, Bosch, Makita, Hitachi, Trend, etc. zijn technisch zonder meer evenwaardig aan dat groen grijs of rood spul.
Ik heb in de loop der jaren al een hele schare merken in handen gehad, waaronder ook Festool. Dat is zonder meer een goede bovenfrees, maar die andere merken voldeden even goed. Elk merk heeft wel zijn eigenaardigheden, daar moet je als gebruiker even aan wennen maar dat is dan ook alles.
Festool machines zijn inderdaad altijd onderdeel van een groter geheel, rails, spanners, verstelbare freesmal, etc. Die verstelbare freesmal bijvoorbeeld, knap stuk werk, maar voor de helft van de klussen kan je er niks mee aanvangen omdat er bijvoorbeeld ronde hoeken moeten mee gefreesd worden, of de mal past niet in de beschikbare ruimte, of .... er zijn meer uitzonderingen dan reëel nut. Die rails van hetzelfde laken een pak, ofwel te lang of te kort, of geen plaats om te spannen, of je werkstuk is te klein voor het gebruik van een rail, etc. Dat zijn dan een dure hoop spullen die enkele stof liggen te verzamelen op een schab.
Ik ken de situatie in Nederland niet voldoende, maar in Vlaanderen zijn de beroeps die alles van Festool hebben op één hand te tellen. De overgrote meerderheid heeft daarentegen bijna altijd Japanners in gebruik

Waarom, omdat de meerprijs van Festool er in het werk niet uitkomt, met andere woorden een klus uitvoeren met een Festool of met een goedkopere Hitachi duurt juist even lang. Waarom dan wel een paar honderd Euro meer uitgeven? Voor de kleur?
Anders is het gesteld met specifieke machines van Festool, Mafell, Lamello,Fein, etc. De Domino, de Duo, de Zeta, etc. dat zijn machines die wel tijdbesparend zijn, of die gewoon uniek zijn in hun prestaties. Hier is de aankoopprijs zonder meer verantwoord. Deze machines vind je dan ook in elke klusbus terug.
Ik vind dus dat er meer genuanceerd zou moeten geadviseerd worden bij dergelijke vragen, en niet altijd meteen het duurste aanprijzen als ultieme optie. Er is meer onder zon dan enkel Festool, alhoewel het ontegensprekelijk goede machines bouwt. Maar daar is iedereen hier het wel over eens zo te lezen

Mvg,
André