Bovenfrees

Chiel_78

Actieve deelnemer
10 nov 2020
38
8
Zoetermeer, Zuid-Holland
Allen, wederom bedankt. Sorry maar ik heb zeer weinig ervaring. Wil alles graag leren, maar ik stel soms wellicht wat voor de hand liggende vragen voor de meer ervaren werklui onder ons :)

Wat ik er uit op maak is dat de Makita gewoon prima is, ondanks minder diepte (35mm Makita vs 55mm voor de Dewalt).

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Een kleine nuance mbt te Triton frees, er zijn 3 types nl; 1040 W, 1400w en 2400w. Als je de triton lomp vind maakt het nogal uit welk type je hebt.
Zelf heb ik een de 1400w versie voor onder de freestafel. Ik gebruik hem liever niet uit de hand dat komt met name omdat ik de voorkeur heb aan de wat kleinere traditionele freesmachines zoals de dw614, met schuine handgrepen.

RoboW

Actieve deelnemer
31 jan 2019
141
36
Headvillage
Wat ik er uit op maak is dat de Makita gewoon prima is, ondanks minder diepte (35mm Makita vs 55mm voor de Dewalt).
Iets om in overweging mee te nemen mbt hoogte = wanneer je met mallen werkt je deze Hoogte ook kwijt bent.
( en dan werk je mogelijk op de maximale diepte van machine )
Meer hoogte is misschien ook meer veiligheid .....

stav

Actieve deelnemer
4 jan 2019
69
40
Staden
Niets die irritanter is dan wat je nodig hebt dan nog eens uitverkocht is. En dit gebeurd de laatste tijd nogal vaak helaas. Als je de bovenfrees niet dringend nodig heb zou ik gewoon afwachten, hoe frustrerend ook. Je hebt nu al je twijfels over die diepte en daar ga je zeker tegenaan lopen als je die eenmaal in huis hebt.

• Leuk
Waarderingen: RoboW en jelmer

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.255
2.603
Klein-Brabant, Vlaanderen
1 van de eerste projectjes wordt een subwoofer kast. Voorkant hiervan zal 2 delen van 18mm op elkaar zijn. Die kan ik afzonderlijk freezen natuurlijk.
als je delen van 15 of 16 mm neemt, dan volstaat de invaldiepte van 35 mm van de makita
dat neemt niet weg dat de invaldiepte van de dewalt 20 mm meer is
afzonderlijk frezen geeft altijd kans op verschillen
probeer in te schatten wat je allemaal denkt te maken & hoe + welke freesjes je daarvoor nodig hebt
als je op 'dewalt d26204k vs makita rt0700cx3' googelt, dan kom je vergelijkingen tegen
daar staat een draadje uit woodworking tussen

Verstegen

Nieuw lid
27 dec 2020
17
3
Ik heb op mijn werk ervaring met Festool, Makita en DeWalt, allemaal via dezelfde lokale gereedschapdealer.
Festool is natuurlijk heel goed, maar duur. Vooral de frezen zijn goed doordacht wat betreft de werkhouding en handgrepen. Alleen als er iets kapot gaat dat niet bij de dealer op voorraad ligt kan het rustig 6 weken duren voordat het onderdeel binnen is.
DeWalt heeft de frezen en zagen vanuit Elu van vroeger, werkt ook heel goed, alleen de grotere frezen lijken mij gedateerd. Toch zijn ze nog net wat beter dan Makita omdat ze goed in de hand liggen. Alleen is de logistiek dermate uitgekleed dat levering van machines en onderdelen gewoon een loterij is, het is elke week afwachten wat ze wel of niet opsturen. Dit was al voor corona en Brexit, nu is het alleen maar erger.
Makita's grotere frezen zijn het minste van de drie, maar toch vervangen ze tegenwoordig vaak de DeWalts. Dit is puur vanwege de betrouwbaarheid in de hele keten. Makita heeft per land een magazijn, in Nederland is dit in Eindhoven, en daar is alles op voorraad. Vooral als je niet alles dubbel hebt moet je hier rekening mee houden, je dealer kan natuurlijk niet alles op voorraad houden. Houdt hier meteen rekening mee bij internetaankopen, service na aankoop is ook belangrijk, maar dat merk je pas als je het nodig hebt.
Zelf heb ik de Makita DRT50, de accuversie van de RT0700, naast een vaste freestafel. Ik ben er heel blij mee en heb nog nooit problemen gehad. Goede freeskoppen zijn in mijn ogen belangrijker dan de machine, dus geen freesjes van de Cranenbroek of de Gamma.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.640
1.214
Omgeving Leiden
Of als je toch diepte te kort komt:
In één plaat met een cirkel hulpstuk het gat uitfrezen.
Dan de tweede plaat er op lijmen en met een kopieerfrees met onder of bovenlager het gat overnemen.

• Leuk
Waarderingen: mk23

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.432
317
omgeving Rotterdam
Of als je toch diepte te kort komt:
In één plaat met een cirkel hulpstuk het gat uitfrezen.
Dan de tweede plaat er op lijmen en met een kopieerfrees met onder of bovenlager het gat overnemen.
Zo heb ik het in het verleden gedaan. Dat kost iets meer tijd, maar is uiteindelijk ook veiliger omdat het een beheerster process is.

Chiel_78

Actieve deelnemer
10 nov 2020
38
8
Zoetermeer, Zuid-Holland
Ik was op het punt dan echt de knoop door te hakken, krijg ik vandaag ineens een mail dat hij morgen geleverd wordt.
Twijfel niet meer nodig, ik blijf dus bij de dewalt 26204k.
Iedereen hartelijk dank. Een hoop informatie in dit draadje. Hopelijk oik voor anderen.

Groeten,
Michiel

• Leuk
Waarderingen: stav

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.